نتایج مطالعه بیش از ۱۷۳ هزار زن در دانمارک نشان می‌دهد، زنان با شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) در دوران کودکی کمتر از همتایان خود با شاخص توده بدنی پایین‌تر، چه قبل و چه بعد از یائسگی در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

آیا شاخص توده بدنی بالاتر عاملی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان است؟

سلامت نیوز: نتایج مطالعه بیش از ۱۷۳ هزار زن در دانمارک نشان می‌دهد، زنان با شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) در دوران کودکی کمتر از همتایان خود با شاخص توده بدنی پایین‌تر، چه قبل و چه بعد از یائسگی در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این یافته‌ها با نتایج شاخص توده بدنی بزرگسالان که نشان می‌دهد، خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه با اضافه‌وزن بیشتر می‌شود در تضاد است. درحالی‌که نویسندگان مطمئن نیستند چرا کودکان با شاخص توده بدنی بالاتر در برابر سرطان پستان محافظت می‌شوند اما هشدار می‌دهند که داشتن اضافه‌وزن یا چاقی می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامتی عمومی داشته باشد.


به گزارش یورکالرت،دکتر دورته پدرسون از بیمارستان Bispebjerg و Frederiksberg  کپنهاگ دانمارک اظهار کرد: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که داشتن شاخص توده بدنی بالاتر در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را قبل و یا بعد از یائسگی کاهش دهد اما باید بدانیم که افزایش وزن نباید به‌عنوان راهی برای پیشگیری از سرطان پستان در نظر گرفته شود.


 وی افزود: «بسیاری از خطرات سلامتی با اضافه‌وزن یا چاقی در ارتباط است، حفظ وزن سالم در طول زندگی برای زنان امری حیاتی است.»
سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است، هرساله فقط در انگلیس حدود ۵۵ هزار زن مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده می‌شوند و تقریبا از هر پنج نفر یک نفر زیر ۵۰ سال است. نتایج تحقیقات قبلی ارتباط بین افزایش شاخص توده بدنی در زنان بالغ و خطر کمتر ابتلا به سرطان پستان قبل از یائسگی و افزایش این خطر بعد از یائسگی را مشخص کرد. اگرچه ممکن است شاخص توده بدنی بالا در کودکی در برابر خطر ابتلا به سرطان پستان محافظت ایجاد کند اما مطالعات گذشته به‌اندازه کافی بزرگ نبودند تا بتوانند رابطه را بر اساس نوع یائسگی بررسی کنند.


برای ارائه شواهد بیشتر، محققان دانمارکی داده‌های ۱۷۳ هزار و ۳۷۳ زن را که بین سال‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۹۶ متولد شده‌اند و اکنون ۲۵ تا ۹۱ سال دارند از سوابق بهداشتی دانشکده کپنهاگ جمع‌آوری و اطلاعات در مورد قد و وزن آنان در معاینات سالانه بهداشت مدارس از ۷ تا ۱۳ سال را تجزیه‌وتحلیل کردند. موارد مرتبط با سرطان پستان با ارتباط با اداره ثبت سرطان دانمارک نیز شناسایی شد.


طی میانگین ۳۳ سال پیگیری، ۴۰۵۱ زن قبل از یائسگی (در ۵۵ سالگی یا کمتر) و ۵۹۴۲ زن بعد از یائسگی (بعد از ۵۵ سالگی) مبتلا به سرطان پستان شدند.
نتایج تجزیه‌وتحلیل نشان می‌دهد، ارتباط معکوس بین شاخص توده بدنی دوران کودکی و خطر سرطان پستان قبل و بعد از یائسگی وجود دارد به این معنی که با افزایش شاخص توده بدنی خطرات سرطان پستان کاهش می‌یابد. به‌عنوان‌مثال، محققان هنگام مقایسه دو دختر هفت ساله با میانگین قد و یک تفاوت اختلاف نمره z در شاخص توده بدنی (معادل ۲.۴ کیلوگرم) دریافتند، در دختران با بالاترین شاخص توده بدنی خطر ابتلا به سرطان پستان قبل از یائسگی  ۷ درصد و خطر ابتلا به سرطان پستان بعد از یائسگی ۱۰ درصد کمتر از دختران با شاخص توده بدنی پایین است.


محققان بیان کردند که برای کشف مکانیسم‌های اساسی این ارتباط به مطالعات بیشتری نیاز است. آنان اذعان می‌کنند که یافته‌ها فقط ارتباط را نشان می‌دهند، بنابراین نمی‌توان نتیجه‌ای در مورد علت و معلول بودن ارائه کرد و به چندین محدودیت نیز اشاره کردند، ازجمله این‌که در این مطالعه از شاخص توده بدنی به‌عنوان نشانگر توده چربی استفاده شده است، اما کودکان با شاخص توده بدنی مشابه می‌توانند چربی بدن، توزیع چربی و سطح کلی چربی بدنی متفاوت داشته باشند.


نتایج این تحقیق در کنگره اروپا در مورد چاقی (ECO) ارائه شد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha