انگار رفتارهای پرتناقض مسوولان تمامی ندارد. در حالی تردد و سفر بین‌استانی در تعطیلات عید فطر با ماشین شخصی را ممنوع اعلام کردند که همچنان سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس، قطار و هواپیما برای عموم مردم امکان‌پذیر است. از طرفی براساس گزارش‌ها هتل‌ها همچنان مملو از مسافر است. با توجه به اینکه سفر و تردد بین‌استانی در کلیه استان‌های ایران فارغ از رنگ‌بندی‌ها ممنوع است، اما این موضوع شامل شهرهای یک استان نمی‌شود.

سفرهای پرخطر

سلامت نیوز: انگار رفتارهای پرتناقض مسوولان تمامی ندارد. در حالی تردد و سفر بین‌استانی در تعطیلات عید فطر با ماشین شخصی را ممنوع اعلام کردند که همچنان سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس، قطار و هواپیما برای عموم مردم امکان‌پذیر است. از طرفی براساس گزارش‌ها هتل‌ها همچنان مملو از مسافر است. با توجه به اینکه سفر و تردد بین‌استانی در کلیه استان‌های ایران فارغ از رنگ‌بندی‌ها ممنوع است، اما این موضوع شامل شهرهای یک استان نمی‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، به عنوان مثال اگر فردی بخواهد از کاشان به اصفهان برود چون هر دو شهر در یک استان است، شامل ممنوعیت نخواهد شد. البته به گفته فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت موضوع محدودیت تردد شبانه همچنان برقرار است. ولی در این ممنوعیت‌ها استان تهران و البرز یک استان در نظر گرفته می‌شود و ممنوعیت تردد بین‌استانی شامل حال این دو استان نمی‌شود.
طرح مذکور هم ممنوعیت است و هم محدودیت، به این شکل که فرد در عوارض یا هر جایی که توسط پلیس رویت شود هم جریمه می‌شود و هم او را به شهر خود بازمی‌گردانند. بر این اساس جریمه تردد در شهر قرمز یک میلیون تومان و جریمه تردد در شهر زرد و نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است.
این در حالی است که گویا پیک چهارم کووید۱۹ که ناشی از سفر و تردد بیش از اندازه مردم با وسایل حمل‌ونقل عمومی به شهرهای جنوبی ایران و دیگر شهرها بود، درس عبرتی برای مسوولان نشده است، چراکه بارها گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی مسافران با علم به داشتن بیماری کرونا سوار بر هواپیما شده‌اند، به دست «جهان صنعت» رسیده است. چه‌بسا هیچ نظارتی بر این امر وجود نداشته و ندارد.
در حال حاضر هم نمونه‌های جهش‌یافته هندی و دیگر نمونه‌های ناشناخته که میزان کشندگی و قدرت انتقال بیشتری دارند، در بین مردم گسترش پیدا کرده است، در حالی که هنوز آمار فوتی‌ها نزدیک به مرز ۴۰۰ تن است. بنابراین کارشناسان بر این عقیده‌اند که طی ۱۵ ماهی که از شیوع بیماری کرونا در ایران می‌گذرد دولت هیچ تصمیمی که به نفع مردم باشد نگرفته و در اصل جان مردم برای آنها ارزشی ندارد. همواره مصلحت و سود اقتصادی بر سلامت مردم مقدم بوده است.


حمل‌ونقل عمومی عامل انتشار ویروس کرونا
در همین راستا دکتر مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در خصوص مضرات سفر با وسیله حمل‌ونقل عمومی به «جهان‌صنعت» گفت: بنده بارها درخصوص خطر سفر با وسایل نقلیه عمومی صحبت کرده‌ام. سفر با اتوبوس، هواپیما و قطار همچنین اسکان در هتل صددرصد خطرناک‌تر از سفر با وسیله شخصی است، چراکه افرادی که با ماشین شخصی سفر می‌روند اکثریت تک‌سرنشین یا از یک خانواده هستند اما وقتی افراد متفاوتی بدون در نظر داشتن تست منفی بیماری سوار هواپیما یا اتوبوس می‌شوند. احتمال مبتلا شدن افراد ۱۰۰ برابر می‌شود، اگر مسوولان می‌خواهند از چرخش ویروس کرونا در استان‌ها جلوگیری شود باید به طور کل سفر رفتن را ممنوع اعلام کنند. چه بسا بهتر بود تردد ضروری با وسیله شخصی را آزاد می‌گذاشتند و سفر رفتن با وسیله نقلیه را ممنوع اعلام می‌کردند. البته این مورد هم خطرناک است اما در حال حاضر مسوولان بالعکس رفتار کردند، کاش حداقل فاصله‌های فیزیکی در این وسایل رعایت می‌شد.
اگرچه در این مدت شاهد رعایت فیزیکی دو متری در وسایل نقلیه عمومی نبودیم. بنابراین وسایل نقلیه درون‌شهری و بیرون‌شهری به طور کلی از عوامل انتشار ویروس کرونا هستند. این در حالی است که هیچ مسوولی در این باره پیگیری نکرده است.
وی افزود: در واقع اگر قرار باشد هتل‌ها به دلیل عدم ورشکستگی باز شوند، بهتر است فقط به افرادی خدمات دهند که برگه ماموریت دارند.
درصورتی که امروزه هتل‌ها و رستوران‌ها کماکان باز هستند و تنها جریمه‌ای از جیب خانوار کم می‌شود و به جیب حساب راهنمایی و رانندگی افزوده می‌شود.
یونسیان با تاکید براینکه سیستم تهویه وسایل حمل‌ونقل عمومی مناسب نیست، بیان کرد: اتوبوس‌های قدیمی پنجره داشتند و برای این مواقع مفید بود ولی امروزه اتوبوس‌های جدید تهویه مناسب و پنجره‌ای ندارند. امروزه اتوبوس‌ها سیستم سرمایشی و گرمایشی بسته با یک پنجره راننده دارند که این موارد اصلا تهویه مناسبی نیست.
چه بسا امکان دارد، مسافران هفت الی هشت ساعت داخل یک اتوبوس و دو ساعت داخل هواپیما تنفس کنند. بنابراین سفر با حمل‌ونقل عمومی به دلیل مدت زمان طولانی‌تر و تراکم بیشتر مردم احتمال ابتلای مردم به ویروس کرونا را بیشتر می‌کند.
وی افزود: از طرفی تعطیلی حمل‌ونقل عمومی و هتل‌ها منوط بر این است که تمام کسبه‌ها تعطیل شوند و تعطیلی کسبه منوط به حمایت مالی دولت است. دولت نمی‌تواند همانند کشورهای پیشرفته سراسر جهان از مردم و کسبه حمایت کند.
در صورتی که دولت می‌توانست ۲۰ درصد از مالیاتی که کسبه در سال‌های گذشته پرداخت کرده را به آنها می‌داد و اگر آن زمان کسبه‌ای باز بود او را جریمه می‌کرد. آن زمان هیچ کسبه‌ای هم حق اعتراض و سرپیچی از دستورات را نداشت.


جان مردم برایشان ارزشی ندارد!
همچنین دکتر حمید عمادی رییس بخش عفونی بیمارستان امام‌خمینی از بی‌تاثیری ممنوعیت و محدودیت جدید برای تعطیلات عید فطر به «جهان‌صنعت» گفت: محدودیت و ممنوعیت‌های نیم‌بندی که برای مسوولان تعطیلات عید فطر در نظر گرفته‌اند هیچ فایده‌ای ندارد. واقعا ما به عنوان کادر درمان دیگر جانی برای کمک‌رسانی به مردم نداریم. تعداد مراجعه‌کنندگان همچنان افزایشی است. البته در حال حاضر بیماران ورودی ما حدود ۴۷۰ تن است و روزانه پنج فوتی و ۵۵ تن ترخیصی داریم، که البته فردای آن روز مجدد ۴۷۰ بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کنند. اگرچه هنوز تغییری در تعداد بخش‌هایی که به بیماران کرونایی اختصاص داده‌ایم، مشاهده نشده است.
وی افزود: رفتارهای پرتناقض مسوولان تمامی ندارد. به عقیده من سفر با ماشین شخصی ایمن‌تر از سفر با حمل‌ونقل عمومی است. چه‌بسا سفر با اتوبوس و هواپیما احتمال انتقال ویروس را به دیگران بیشتر می‌کند. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون پشت تمام تصمیماتی که مسوولان گرفتند، منفعت و سود اقتصادی بوده است. آنها می‌خواهند صنعت هواپیمایی و هتل‌ها صدمه نمی‌بینند. به همین دلیل این‌گونه رفتار می‌کنند، متاسفانه مسوولان حساب جان مردم را نمی‌کنند، بلکه فقط حساب درآمد و جیب برخی افراد را در نظر می‌گیرند. همانطور که در تعطیلات نوروز به خاطر وضعیت وخیم مالی هتل‌ها مردم را فدا کردند، این دفعه هم مجدد تصمیمی در راستای سود اقتصادی گرفتند وگرنه هر آدم نابالغی هم می‌داند که سفر با هواپیما و اتوبوس و قطاری که تهویه مناسبی ندارد بسیار خطرناک است.عمادی اظهار کرد: به عقیده من بهتر بود به طور کل سفر را ممنوع اعلام می‌کردند. باید تا زمانی که واکسیناسیون به طور کامل انجام نشده از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. اگر نگران جان مردم هستند باید تمام تجمعات و سفرها ممنوع شود. اگرچه برای برخی از مسوولان مسایل اقتصادی مهم‌تر است. علی‌الخصوص با گسترش ویروس جهش‌یافته هندی و دیگر نمونه‌های ناشناخته که هنوز از تاثیر واکسن بر آنها مطمئن نشده‌ایم. البته ویروس هندی و دیگر نمونه‌های جهش‌یافته میزان سرایت و کشندگی آنها بیشتر از نمونه ووهانی است. به همین منظور مردم باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha