سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 311499

عمل آندوسکوپی دیسک کمر روش نوینی برای درمان دیسک کمر است که توسط فوق تخصص درد انجام می شود. این عمل بعنوان عمل بسته دیسک شناخته می شود و همانند عمل باز ، جراحت گسترده و یا عوارض شدید ندارد و بیمار با پای خود همان روز عمل مرخص خواهد شد.

آندوسکوپی دیسک کمر

سلامت نیوز:عمل آندوسکوپی دیسک کمر روش نوینی برای درمان دیسک کمر است که توسط فوق تخصص درد انجام می شود. این عمل بعنوان عمل بسته دیسک شناخته می شود و همانند عمل باز ، جراحت گسترده و یا عوارض شدید ندارد و بیمار با پای خود همان روز عمل مرخص خواهد شد.

در ادامه این مطلب، دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد توضیحات کاملی از روش نوین درمان دیسک کمر ارائه خواهند داد.

یکی از مهم ترین پیشرفت های تکنولوژی پزشکی در زمینه جراحی، استفاده از آندوسکوپی است. از سال های دور با توجه به عوارض عمل جراحی به خاطر برش هایی که در بافت های مورد جراحی انجام می‌شد محققین به فکر استفاده از وسایلی بودند که به جای برش بافتی جهت رسیدن به محل جراحی، به محل آسیب فرستاده شوند و در ناحیه مورد نظر عمل لازم را انجام دهند. این ایده منجر به اختراع آندوسکوپی شد.

ابتدا آندوسکوپی دستگاه گوارش وارد دنیای پزشکی شد و پس از آن جراحی های لاپاراسکوپی شکم بوسیله آندوسکوپ های خاصی انجام شد و پس از آن بود که آندوسکوپی های دیسک در چندین سال پیش جهت مشکلات تنگی کانال نخاعی ارائه شد که اصطلاحا به آن اعمال کم تهاجمی ستون فقرات ( Mnimally invasive spinal) یا MISS می گویند. در آندوسکوپی دیسک کمر به جای برش بزرگ جراحی وسایل مورد نظر (به شکل لوله هایی با قطرهای زیر یک سانتی متر) به منطقه پارگی دیسک فرستاده شده که همراه با حداقل تهاجم بافتی بوده و برش عضلات و استخوانی انجام نمی گردد و قسمت بیرون زده را خارج و پارگی را ترمیم می کنند.

عمل آندوسکوپی دیسک چگونه انجام میشود ؟

دکتر محمدرضا کاظمی : انجام عمل آندوسکوپی دیسک کمر در عین سادگی یک روش بسیار کارآمد در درمان دیسک کمر است که در ادامه این روش را توضیح خواهیم داد.

ابتدا با استفاده از کلیشه های رادیولوژی و ام آر آی محل ورود آندوسکوپ دقیقاً تعیین می گردد این مسیر را اصطلاحاً مسیر بی خطر (Safe zone) می نامند. بدین معنا که عبور وسایل از این مناطق هیچ عارضه ای برای بیمار ایجاد نمی کند در محل عمل برش کوچک و در مسیر حرکت آندوسکوپ داروی بی حسی موضعی تزریق می گردد ولذا بیمار هیچگونه دردی را احساس نمی کند و بیمار در حین عمل بیدار و هوشیار می باشد.

ابتدا با راهنمایی وسیله رادیولوژی (فلوروسکوپ) یک برش نیم سانتی متری در محل ورود وسائل آندوسکوپی داده می شود از این برش لوله های کوچکی به سمت دیسک پاره شده وارد می شوند و پس از رسیدن این لوله ها به محل بیرون زدگی دیسک در سوراخ بین مهره ای (فورامن) دوربین آندوسکوپ وارد شده و بیرون زدگی دیسک مشاهده گردیده و سپس بوسیله فورسپس (چنگک)های خاص که از طریق لوله آندوسکوپ وارد می شود قسمت دیسک پاره شده کنده و خارج میشود و پس از آن دیواره دیسک با رادیوفرکوئنسی RF ترمیم می گردد و در پایان آندوسکوپی لوله ها خارج می شوند و محل ورود نیم سانتی متری در پوست فقط یک عدد بخیه کوچک می شود.

مزایای عمل آندوسکوپی دیسک کمر

  • عفونت کمتر به دلیل شستشوی مداوم
  • کم تهاجمی بودن و حداقل آسیب بافتی و چسبندگی
  • دوران نقاهت کوتاه
  • بالاتر بودن میزان موفقیت عمل
  • حفظ ساختمان آناتومیک طبیعی ستون فقرات
  • استفاده از بی حسی موضعی و حذف خطرات بیهوشی عمومی
  • میزان خونریزی بسیار ناچیز
  • برش کوچک زیر 1 سانتی متر

هزینه عمل آندوسکوپی دیسک

هزینه عمل آندوسکوپی دیسک باتوجه به اینکه میزان زمان بستری و عوارض عمل آندوسکوپی نسبت به جراحی باز کمتر است در کل هم به لحاظ درمانی و هم به لحاظ هزینه عمل آندوسکوپی دیسک کمر مقرون به صرفه تر از جراحی باز است.

براساس توضیحات ارائه شده توسط دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد می توان این نتیجه را گرفت که انجام عمل آندوسکوپی دیسک کمر بعنوان یک جراحی بسته کمترین عوارض را دارد، دوره نقاهت کوتاهی دارد، بیمار زودتر می تواند به فعالیت های روزانه خود بازگردد و هزینه کمتری نسبت به عمل جراحی باز دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha