سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 311508

پژوهشگران دریافتند که بیماران مرد با یک زیست‌نشانگر مرتبط با ریزش مو به نظر می رسد به طور قابل توجهی مستعد ابتلا به عفونت های شدید کروناویروس هستند.پژوهشگران هشداد داده اند که احتمال مشاهده موارد شدید بیماری کووید-19 در مردان مبتلا به الگوی طاسی مردانه نسبت به افرادی که ریزش مو ندارند، 2.5 برابر بیشتر است.

رابطه طاسی و احتمال درگیری با کرونای شدیدتر

سلامت نیوز: پژوهشگران دریافتند که بیماران مرد با یک زیست‌نشانگر مرتبط با ریزش مو به نظر می رسد به طور قابل توجهی مستعد ابتلا به عفونت های شدید کروناویروس هستند.پژوهشگران هشداد داده اند که احتمال مشاهده موارد شدید بیماری کووید-19 در مردان مبتلا به الگوی طاسی مردانه نسبت به افرادی که ریزش مو ندارند، 2.5 برابر بیشتر است.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، الگوی طاسی مردانه یا آلوپسی آندروژنتیک نوعی ریزش موی رایج و ژنتیکی است که حدود 50 درصد از مردان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.


به گزارش "دیلی میل"این شرایط به طور معمول با نازک شدن مو در نواحی گیجگاهی پوست سر آغاز می شود، پیش از این که پیشرفت کرده و روی قسمت بالای سر نیز تاثیر بگذارد.


پژوهشگران دریافتند که بیماران مرد با یک زیست‌نشانگر مرتبط با ریزش مو به نظر می رسد به طور قابل توجهی مستعد ابتلا به عفونت های شدید کروناویروس هستند.
به طور خاص، این مردان نسبت به هورمون های مردانه به نام آندروژن ها حساس‌تر بودند که در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک نیز مشاهده می شود.
به گفته تیم پژوهشی، یافته های این مطالعه ممکن است احتمالات جدیدی برای ارائه روش های درمان جدید برای کووید-19 ایجاد کند.


الگوی طاسی مردانه با تغییراتی در ژن گیرنده آندروژن (AR) کنترل می شود که میزان حساسیت بدن به آندروژن ها را تنظیم می کند. آندروژن ها که به نام هورمون های مردانه نیز شناخته می شوند شامل تستوسترون و آندروستندیون می شوند.


واکنش های آندروژن نیز با آنزیمی به نام TMPRSS2 پیوند خورده اند که تصور می شود در عفونت های کروناویروس نقش ایفا می کند.
پژوهشگران پس از مشاهده تعداد نامتناسبی از مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک که به واسطه کروناویروس در بیمارستان بستری شده بودند، مطالعه ارتباط بین ژن گیرنده آندروژن و بیماری شدید کووید-19 را مد نظر قرار دادند.


در مطالعه خود، پژوهشگران طول ناحیه تکرار پلی گلوتامین یا تکرار CAG در ژن گیرنده آندروژن - که هم به حساسیت آندروژن و هم الگوی طاسی مردانه مرتبط است - را در 65 مردی که به واسطه کووید-19 در بیمارستان بستری شده بودند، اندازه گیری کردند.


آنها دریافتند مردانی که تکرار AR CAG آنها کوتاه‌تر از 22 نوکلئوتید (مولکول های تشکیل دهنده دی‌ان‌ای) است به طور قابل توجهی احتمال کمتری دارد به واسطه کووید-19 در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند، نسبت به بیمارانی که تعداد CAG آنها برابر با 22 یا بیشتر بوده است.


به گفته دکتر اندی گورن، پژوهشگر پزشکی در شرکت Applied Biology، داده های ما نشان می دهد که تعداد AR CAG بیشتر با بیماری شدید کووید-19 مرتبط است. این یافته ها نشان می دهد که طول تکرار AR CAG می تواند به عنوان یک نشانگر زیستی برای کمک به شناسایی بیماران مرد مبتلا به کووید-19 که در معرض خطر بیشتر برای پذیرش در بخش مراقبت های ویژه هستند، کمک کند.


شناسایی نشانگر زیستی مرتبط با گیرنده آندروژن یکی دیگر از شواهدی است که اهمیت آندروژن ها در شدت بیماری کویید-19 را نشان می دهد.
دکتر گورن و تیم پژوهشی وی همچنین در حال بررسی یک تراپی جدید برای بیماران کووید-19 هستند که از یک آنتاگونیست گیرنده آندروژن برای تنظیم بیان TMPRSS2 استفاده می کند که ممکن است به ارائه درمانی جدید برای کروناویروس منجر شود.


به گفته لیدیا رادنیکا، درماتولوژیست از دانشگاه پزشکی ورشو، این پژوهش با ارائه بینش هایی کلیدی در مورد نقش ژنتیک و پیوند آن با بیماری کووید ارزش علمی درماتولوژی را نشان می دهد.


درباره الگوی طاسی مردانه

الگوی طاسی مردانه شایع‌ترین نوع ریزش مو در مردان است. این شرایط به نام آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می شود.
این شرایط حدود 50 درصد مردان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.


دلایل الگوی طاسی مردانه چه هستند؟

الگوس طاسی مردانه به واسطه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و هورمونی رخ می دهد.
هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون موجب تغییری در فولیکول های مو در پوست سر می شود.
تارهای موی تولید شده توسط فولیکول های تحت تاثیر قرار گرفته به تدریج نازک‌تر می شوند، طول آنها کوتاه‌تر می شود و رنگ روشن‌تری به خود می گیرند تا زمانی که در نهایت فولیکول ها به طور کامل کوچک شده و تولید مو متوقف می شود.


آیا الگوی طاسی مردانه ارثی است؟

پاسخ مثبت است. باور بر این است که الگوی طاسی مردانه می تواند از یک یا هر دو والدین به ارث برسد.
علائم الگوی طاسی مردانه چه هستند؟مردان می توانند در هر زمانی پس از بلوغ متوجه ریزش موی سر یا پسروی خط موی خود شوند. به طور معمول هیچ علائمی روی خود پوست سر وجود ندارد.
ریزش مو ممکن است موجب مشکلات روانی قابل توجهی شود.


الگوی طاسی مردانه به چه شکل است؟

الگوی معمول ریزش مو شامل پسروی خط مو در قسمت جلو و ریزش مو در بالای سر می شود.
تارهای مو در بخش های تحت تاثیر قرار گرفته در مقایسه با تارهای مو در قسمت های تحت تاثیر قرار نگرفته، ابتدا نازک‌تر و کوتاه‌تر می شوند، پیش از این که دیگر رشد نکنند.


الگوی طاسی مردانه چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص به طور معمول بر اساس سابقه ریزش مو در قسمت جلو و بالای سر یا پسروی خط مو، الگوی ریزش مو و سابقه خانوادگی ریزش موی مشابه تشخیص داده می شود.
گاهی اوقات، آزمایش خون ممکن است انجام شود.


آیا الگوی ریزش موی مردانه درمانی ریشه کن کننده دارد؟

  خیر، درمانی ریشه کن کننده برای الگوی طاسی مردانه وجود ندارد. اما این شرایط به طور معمول بسیار آهسته پیشرفت می کند و از چند سال تا چند دهه نیز می تواند طول بکشد.
هرچه در سن کمتری این شرایط آغاز شود، پیشرفت آن سریع‌تر خواهد بود.


الگوی طاسی مردانه چگونه درمان می شود؟

گزینه های مقابله با آلوپسی آندروژنتیک شامل موارد زیر می شوند:
- درمان های موضعی و خوراکی تجویزی
- استفاده از کلاه گیس و تکه های مو
- استتار پوست
- درمان های جراحی


مراقبت از خود (چه کاری می توانم انجام دهم؟)

عملکرد مهم مو محافظت از پوست سر در برابر نور خورشید است.
از این رو، محافظت از قسمت های طاس پوست سر در برابر نور خورشید برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و کاهش احتمال ابتلا به آسیب بلند مدت ناشی از نور خورشید اهمیت دارد.
شما باید قسمت های طاس پوست سر را پوشش دهید و برای این کار می توانید از محصولات ضد آفتاب، کلاه، یا کلاه گیس استفاده کنید.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha