سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 311523

با شایع‌ترین دردهایی که می‌توانند نشانه یک مشکل جدی سلامت باشند، آشنا شوید.

۵ دردی که نباید نادیده گرفته شود

سلامت نیوز: با شایع‌ترین دردهایی که می‌توانند نشانه یک مشکل جدی سلامت باشند، آشنا شوید.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جام جم نوشت: ««درد» احساس ناخوشایند ناشی از تحریک پایانه‌های عصبی درد است که فرد را از وجود مشکلی در بدنش آگاه می‌کند. بیشتر دردها با برطرف‌شدن عامل محرک، خودبه‌خود برطرف می‌شوند اما چطور می‌توان فهمید که باید منتظر بهبود درد بمانید یا فورا به‌ پزشک مراجعه کنید؟ شایع‌ترین دردهایی که می‌توانند نشانه یک مشکل جدی سلامت باشند عبارتند از:

درد قفسه‌ سینه: اگر درد شدیدی در قفسه سینه خود احساس کردید نباید آن را تحمل کنید، زیرا ممکن است دچار حمله‌ قلبی‌ شده باشید. درد قفسه‌ سینه ممکن است با دردهای ضعیف‌تری در بازو، شکم، گردن و فک همراه باشد. بنابراین اگر دردی در قفسه‌ سینه احساس می‌کنید، به‌ویژه اگر این درد پس از فعالیت شدیدی ایجادشده یا با تنگی‌ نفس، حالت تهوع و ضعف همراه است با اورژانس تماس بگیرید.

سردرد: سردردها معمولا مشکل نگران‌کننده‌ای نیستند اما یک سردرد ناگهانی که احساس کنید بدترین سردرد زندگی‌تان است را نباید نادیده بگیرید. همچنین اگر سردرد با سفتی گردن، ضعف یا تغییر بینایی همراه باشد ممکن است از آنوریسم یا خونریزی مغزی حکایت کند. در بیمارستان معمولا برای فردی که سردرد ناگهانی و شدیدی دارد سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی تجویز می‌شود.

درد پا: اگر درد پا با تورم همراه باشد ممکن است از وجود لخته‌ خون ناشی شده باشد. درد ناشی از لخته‌ خون به صورت دردی ضربان‌دار احساس می‌شود. لخته‌های خون باید به‌سرعت شناسایی و درمان شوند زیرا یک لخته درمان‌نشده می‌تواند بزرگ‌تر شود یا حرکت کند و به‌ ریه‌ها برسد و به مشکل تهدیدکننده زندگی تبدیل شود. وجود لخته‌ خون با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

درد شکمی: دلایل عمده درد شکم، آپاندیسیت، سنگ صفرا (رسوبات سخت‌شده صفرا)، پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) و دیورتیکولیت (التهاب یا عفونت کیسه‌های کوچک دیواره روده‌ بزرگ) را شامل می‌شود. آپاندیسیت همراه با درد در قسمت راست پایین شکم و اغلب با تب، حالت تهوع و استفراغ همراه است. سنگ‌ صفرا که باعث درد در قسمت راست بالای شکم می‌شود اغلب در اثر خوردن یک وعده غذایی چرب بروز می‌کند. درد می‌تواند شدید باشد و اغلب با حالت تهوع همراه است.

کمردرد: هر چند کمردرد معمولا به‌ دلیل کشیدگی عضلات ایجاد می‌شود اما برخی انواع کمردرد نشانه مشکلی جدی‌تر است. اگر کمردرد با ضعف و بی‌حسی بازوها و پاها یا تب همراه باشد باید بلافاصله بررسی شود. این نوع کمردرد ممکن است نشانه‌ای از عفونت نخاع باشد. درد قسمت فوقانی کمر، خواه با درد قفسه‌سینه باشد یا نه، می‌تواند از حمله‌ قلبی یا مشکلات عروقی خبر بدهد.»

منبع: trihealth.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha