محققانی از فنلاند به دنبال پژوهشی جالب توجه، اعلام کرده‌اند که بروز چاقی و اختلالات قلبی عروقی در کودکی، می‌تواند موجبات ابتلای فرد به بیماری نقص سیستم عصبی در بزرگ سالی را به همراه داشته باشد.

وقتی آلزایمر از کودکی کلید می‌خورد !

سلامت نیوز: محققانی از فنلاند به دنبال پژوهشی جالب توجه، اعلام کرده‌اند که بروز چاقی و اختلالات قلبی عروقی در کودکی، می‌تواند موجبات ابتلای فرد به بیماری نقص سیستم عصبی در بزرگ سالی را به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدیدی که به رهبری محققانی از فنلاند انجام شده است، کنترل وزن، فشار خون و کلسترول در کودکان می‌تواند به محافظت بهتر از عملکرد مغز در سال‌های میانی زندگی کمک کند.

این اولین مطالعه در نوع خود است که نشان می‌دهد عوامل خطر قلبی عروقی که از دوران کودکی تا میان سالی جمع شده‌اند می‌توانند موجب کاهش عملکرد شناختی در سنین بالاتر شوند.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که تقریباً از هر پنج نفر بالای 60 سال، یک نفر دچار نقصان خفیف در عملکرد مغزی می‌شود. بر اساس این مطالعات، عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع 2، سیگار کشیدن، عدم تحرک بدنی و رژیم غذایی نامناسب و همچنین افسردگی و سطح تحصیلات پایین ارتباط زیادی با این موضوع دارند.

به گفته مجریان این پژوهش، بسیاری از بیماری‌هایی مانند آلزایمر که باعث نقص‌هایی در سیستم عصبی می‌شوند، قبل از شروع علائم قابل مشاهده، مرحله بالینی طولانی مدتی را بر شخص بیمار تحمیل می‌کنند.به گزارش سیناپرس، بنابراین یافتن ارتباط بین عواملی چون چاقی و سایر عوامل خطر قلبی عروقی در کودکان، برای سلامت و توانایی شناختی افراد در بزرگ سالی مهم است.

محققان خاطرنشان کرده‌اند که در حال حاضر هیچ درمانی برای دلایل عمده زوال عقل وجود ندارد، به همین دلیل، مهم است که یاد بگیریم عوامل خطر قلبی عروقی در اوایل زندگی چگونه بر مغز تأثیر می‌گذارند.

محققان مرکز تحقیقات کاربردی و پیشگیری قلب و عروق در دانشگاه تورکوی فنلاند می گویند: «نتایج ما نشان می‌دهد که نظارت فعال و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عوامل خطر سکته مغزی از اوایل کودکی، می‌تواند در خصوص سلامت مغز بسیار مهم باشد. به گزارش سیناپرس، کودکانی که دارای فاکتورهای خطرناک قلبی عروقی هستند می‌توانند برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های چون زوال عقل در بزرگ سالی، از مداخله زودهنگام و اصلاح سبک زندگی بهره مند شوند».

تحقیق فوق با استفاده از اطلاعات یک مطالعه بلندمدت ملی در مورد خطرات قلب و عروق از کودکی تا بزرگ سالی روی فنلاندی‌های جوان انجام شده است. در این مطالعه که از سال 1980 آغاز شده و 3600 دختر و پسر در آن مشارکت داشته‌اند، محققان افراد مختلف را به مدت 31 سال از کودکی تا بزرگ سالی تحت نظر قرار داده‌اند.

آن‌ها با بررسی‌های مختلف دریافته‌اند که فشار خون سیستولیک، کلسترول کل خون و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) درکنار شاخص توده بدن از کودکی تا میان سالی با عملکرد مغز در میانسالی ارتباط قابل توجهی دارند.

بر این اساس، بالا بودن موارد فوق در دوره کودکی باعث بدتر شدن حافظه و یادگیری در میان سالی می‌شود. همچنین بروز چاقی در کودکی و ادامه آن تا بزرگ سالی، با کاهش سرعت پردازش اطلاعات بصری و حفظ توجه همراه خواهد بود.

محققان فنلاندی اظهار داشته‌اند: «داشتن هر سه عامل خطر قلبی عروقی نیز می‌تواند حافظه و یادگیری گروهی، پردازش بینایی، دامنه توجه و زمان واکنش و حرکت را به شکل قابل توجهی کاهش دهد».

این یافته‌های علمی با اهمیت که لزوم توجه ویژه به وزن و شاخص‌های قلبی عروقی کودکان را یادآور می‌شوند، در مجله علمی بین المللی Circulation متعلق به انجمن قلب آمریکا منتشر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha