چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

هفته گذشته بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد در قله پیک چهارم و در سرازیری آن هستیم. گزارش‌های رسیده از استان‌های مختلف این امیدواری را ایجاد کرد که با کاهش نسبی موارد ابتلا، بستری و فوت، این اتفاق رخ دهد.

ادامه موج چهارم در 4 استان

سلامت نیوز:هفته گذشته بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد در قله پیک چهارم و در سرازیری آن هستیم. گزارش‌های رسیده از استان‌های مختلف این امیدواری را ایجاد کرد که با کاهش نسبی موارد ابتلا، بستری و فوت، این اتفاق رخ دهد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه همشهری ، هرچند بسیاری استان‌ها از قله پیک چهارم عبور کرده اند، اما 6استان سیستان‌وبلوچستان، تهران، هرمزگان، البرز، قزوین و خراسان جنوبی در وضعیتی دیگر بودند و تا رسیدن آنها به نقطه‌ای ثابت فاصله وجود داشت.به‌گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اکنون گرچه موج چهارم هنوز به‌صورت کامل پشت سر گذاشته نشده است، اما بیشتر استان‌ها قله موج را رد کرده و روند نزولی بیماری را درپیش گرفته‌اند.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم معتقد است که روند بیماری در همه استان‌ها نزولی شده و ۵ استانی هم که قبلا به قله رسیده بودند و سیر نزولی را طی نکرده بودند، اکنون سیر نزولی‌شان شروع شده است.هم‌اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و   روز گذشته ۱۸هزار و ۱۳۳ مبتلای جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۳۰۷ نفر نیز به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.


عبور البرز از پیک چهارم

پس از شرایط بحرانی البرز در اردیبهشت،‌ این استان قله موج چهارم را پشت سر گذاشته و وارد سیر نزولی شده است. مهرداد بابایی، سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم ‌پزشکی البرز با بیان اینکه این استان 28فروردین بیشترین میزان بستری، اول اردیبهشت بیشترین میزان بستری در یک روز و 6اردیبهشت بیشترین میزان فوتی را تجربه کرده است، به همشهری میگوید: پس از این اتفاقات سیر نزولی بیماری در استان آغاز شد و با آنکه در زمان پیک 1178نفر بستری داشتیم بستری روز 21اردیبهشت‌‌ 918نفربستری بودند و‌  روند نزولی در استان ادامه دارد و ما با افزایش کنترل بیماری این روند را در استان حفظ خواهیم کرد.

وی ادامه می‌دهد: در البرز نمونهای از کرونای آفریقایی و هندی مشاهده نشده است، اما هر نشانه‌ای از ویروس‌های جهش‌یافته پیگیری خواهد شد. البرز به تهران نزدیک است و انتقال جمعیت بین 2استان هرروز انجام می‌شود، اما ما توانستیم با افزایش هشدار و آموزش و رعایت سختگیرانه پروتکلها به روند نزولی بیماری دست یابیم.


وضعیت ناپایدار تهران

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران خبر از کاهش مراجعان سرپایی در پایتخت میدهد، اما وضعیت کرونایی این استان را همچنان ناپایدار و رنگ‌بندی کرونایی‌اش را قرمز اعلام میکند. به‌گفته او ممکن است در روزهای آینده با کاهش نسبی آمار مواجه شویم، اما دوباره فراز و فرودهایی را خواهیم دید زیرا تغییر مشاهده ‌شده در تردد شهری، بسیار نگران‌کننده است و تیم‌های بهداشتی باید این روزها را با حساسیت ویژه رصد کنند.

خطر ویروس‌های آفریقایی و هندی وجود دارد و شاید با افزایش سن بیماری در حاشیه استان تهران روبه‌رو شویم. در این هفته حدود 1200بیمار از مراکز درمانی تهران ترخیص شدند و نسبت به هفته گذشته میزان بستری‌ها در بیمارستان‌ها کمی کاهش داشت.با این حال به‌گفته وی، شاید در هفته‌های پیش‌رو آمارها در تمام شاخص‌ها نزولی شود، اما شاید این شرایط پایدار نباشد و ضروری است که همچنان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت ادامه داشته باشد.

ادامه بحران در هرمزگان

برخلاف بیشتر استانهای کشور، هرمزگان هنوز با افزایش تعداد مراجعان سرپایی مواجه است. حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه شرایط استان هنوز با قله موج چهارم فاصله دارد  می‌گوید: تعداد بستری و ترخیص در بیمارستان‌های استان مساوی است و به همین دلیل احتمال بدحال شدن بیماران در هرمزگان هنوز بالاست. بندرعباس هم هنوز قرمز است و این نشان می‌دهد که ما به‌شدت با بیماری  درگیر هستیم.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون همه موارد یافته‌شده از ویروس‌های جهش‌یافته هندی و آفریقایی در قرنطینه هستند و تمام مسافران خارجی و داخلی جدید برای یافتن این ویروس‌های جهش‌یافته رصد میشوند. از سوی دیگر با قرنطینه شدید بیماران، پیگیری موارد مثبت همه انواع کرونا و افزایش فشار برای رعایت پروتکلها قصد داریم هرمزگان را از بحران موجود کرونا خارج کنیم.


افزایش متوفیان در خراسان جنوبی

در 2روز اخیر میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در خراسان جنوبی روند صعودی داشته است و 11بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. به‌ گفته محمد دهقانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم‌اکنون 227بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 122نفر کرونا مثبت هستند و از این تعداد 21نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 7نفر نامساعد است.


آرامش در قزوین

بستری‌ها در قزوین هم کاهش یافته است. این استان که در پیک بیماری، 680 نفر بستری داشت الان روزانه حدود 440 نفر بستری دارد. جلال رحمانی. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه استان قزوین از قله موج چهارم عبور کرده است،  می‌گوید: روز گذشته ما 2نفر فوتی داشتیم و هم‌اکنون هم 37نفر بیمار کرونایی بدحال در بیمارستان‌های استان بستری هستند که البته این بیماران به زمان پیک چهارم تعلق داشتند.

وی درباره مشاهده ویروسهای جهش‌یافته در استان نیز اظهار میکند: موردی از این بیماری‌ها در استان دیده نشده است.2نفر تبعه هندی بیمار هم که در استان قرنطینه شده‌اند با ویروس جهش‌یافته درگیر نیستند.‌با این روند است که مرگ‌ومیر هم در همه استان‌ها ازجمله قزوین کاهش خواهد یافت. هم‌اکنون لغو سفرها برای ما بسیار خوب بوده است زیرا یک استان عبوری هستیم و حضور مسافران میتوانست ثبات موجود در استان را برهم بزند.


186مبتلای جدید در سیستان و بلوچستان

براساس آمار آزمایشگاهی تا صبح دیروز با شناسایی 186مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به 33هزار و 601 نفر رسید.سیدمحمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با ابراز تأسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در استان، از وجود 185بیمار حاد تنفسی و 99بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خبر میدهد. نکتهای که نشان می‌دهد این استان نیز هنوز از قله پیک چهارم عبور نکرده است و بیماری هنوز در آن شدت دارد.


‌***با وجود افزایش استانهای عبورکرده از قله موج چهارم، هنوز برخی استان‌ها با بیماری درگیرند و ممکن است شرایط باز هم خطرناک شود. موج چهارم هنوز تمام نشده است و اخبار ‌دیگر استان‌ها نباید مسئولان بهداشتی را از استان‌هایی چون تهران، هرمزگان و سیستان و بلوچستان غافل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha