مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران کاهش ۵۸ درصدی میزان ورودی آب به سدها در بازه ۲۰ روزه اردیبشهت‌ماه را نگران‌کننده دانست.

وضعیت نگران کننده ورودی آب سدهای پایتخت /  تهران در چند قدمی ورود به لیست شهرهای دارای تنش آبی

سلامت نیوز: مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران کاهش ۵۸ درصدی میزان ورودی آب به سدها در بازه ۲۰ روزه اردیبشهت‌ماه را نگران‌کننده دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، محمد شهریاری درباره وضعیت ذخایر آب سدهای پنج‌گانه استان تهران اظهار داشت:  علت اصلی این کاهش ورودی ، نبود ذخیره برفی در حوضه‌ آبریز سدها است.در حال حاضر حجم ذخیره سدهای تامین‌کننده آب شرب تهران ۸۰۹ میلیون متر مکعب است، در حالی که در روز مشابه سال گذشته این حجم ۱۰۰۱ میلیون متر مکعب بود.

سال گذشته در چنین روزی یک میلیارد متر مکعب ذخیره آب داشتیم

وی با بیان اینکه سال گذشته در چنین روزی در سدهای استان یک میلیارد متر مکعب ذخیره آب داشتیم، افزود: متاسفانه اکنون ۱۹۲ میلیون متر مکعب کاهش حجم ذخیره سدهای تهران را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستیم.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: متاسفانه علیرغم بارندگی‌های رگباری روزهای اخیر روند ورودی آب به سدهای تهران همچنان کاهشی است به‌طوری‌که از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون ۱۸۲ میلیون متر مکعب ورودی آب به دریاچه سدهای تهران داشتیم، در حالی که در همین مدت ۲۰ روز ابتدایی اردیبهشت سال گذشته ۴۳۲ میلیون متر مکعب آب وارد سدها شده بود.

کاهش ۵۸ درصدی ورودیِ سدها نگران‌کننده است

وی کاهش ۵۸ درصدی میزان ورودی آب به سدها در بازه ۲۰ روزه اردیبشهت‌ماه را نگران‌کننده دانست و گفت: علت اصلی این کاهش ورودی نبود ذخیره برفی در حوضه‌ آبریز سدها است.

شهریاری بیان داشت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۷۹ میلی‌متر بارش در حوزه عملکرد استان تهران ثبت شده است که در مقایسه با بارش ۴۳۵ میلی‌متری مدت مشابه سال قبل همچنان با کاهش ۳۶ درصدی مواجهیم.

تاکید بر لزوم صرفه‌جوییِ تهرانی‌ها برای تامین آب پایدار تابستان

وی ابراز امیدواری کرد که با همراهی و همکاری شهروندان در صرفه‌جویی و مدیریت مصرف بهینه بتوانیم در پیک مصرف تابستان با کمترین مشکل، تامین آب مطمئن و پایدار را در سطح استان داشته باشیم.

آیا تهران وارد لیست شهرهای دارای تنش می‌شود؟

این مقام مسئول در شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره احتمال تنش‌زا شدن اوضاع آب در تهران گفت:  بر اساس برنامه منابع و مصارف تدوین شده جهت بهره‌برداری از سدهای پنج‌گانه تهران شرایط به نحوی است که تا انتهای شهریور چالش جدی نخواهیم داشت، اما درصورت تداوم وضعیت فعلی منابع، مصارف و تشدید شرایط خشکسالی مطمئنا در فصل پاییز و سال آبی آتی (۱۴۰۱_ ۱۴۰۰) با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

مراقب بارش‌های رگباری آخر هفته باشیم

وی در ادامه و در پاسخ به پیش‌بینی وقوع بارش‌های شدید در اواخر هفته جاری و آمادگی سدهای تهران گفت: در حال حاضر سدها به لحاظ کنترل و مهار سیلاب‌های احتمالی آمادگی لازم را دارند و مشکلی از این بابت نداریم.

شهریاری با اشاره به وضعیت رودخانه‌های استان تهران و پایین‌دست سدها و با توجه به رگباری بودن بارش‌ها در این فصل و محتمل بودن بروز سیلاب‌های شدید، بر لزوم عدم توقف و اتراق شهروندان، گردشگران و مسافران عبوری در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها جهت پیشگیری از حوادث ناگوار تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha