سلامت نیوز: رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با هشدار نسبت به روند رو به رشد انواع سرطان‌های خون در كشور و ارتباط این بیماری‌ها با آلاینده‌های هوا، تاكید كرد: بحث آلودگی بنزن و آزبست در كلانشهرهای كشور جدی است و باید در این زمینه فكری اساسی شود.

سلامت نیوز: رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با هشدار نسبت به روند رو به رشد انواع سرطان‌های خون در كشور و ارتباط این بیماری‌ها با آلاینده‌های هوا، تاكید كرد: بحث آلودگی بنزن و آزبست در كلانشهرهای كشور جدی است و باید در این زمینه فكری اساسی شود.

دكتر رشید رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، گفت: بر اساس گزارش برنامه ثبت سرطان كشور هرچند میزان بروز سرطان‌های مری و معده به عنوان سرطان‌های شایع كشور در بسیاری از استان‌ها مقداری كاهش یافته اما رتبه سرطان خون در كشور در حال افزایش است.

 ارتباط سرطان‌های خون با آلودگی هوا ثابت شده است

وی با اشاره به ارتباط سرطان‌های خون با میزان آلودگی هوا، ادامه داد: ارتباط بسیاری از انواع سرطان‌های خون با میزان آلودگی هوا ثابت شده است؛ بویژه تركیبات آروماتیكی مانند بنزن كه از سوخت ناقص بنزین ایجاد می‌شود. بنزن ماده‌ای است كه می‌تواند با بسیاری از سرطان‌های خون ( از جمله لوسمی میلوژنس حاد) ارتباط داشته باشد.

 آلاینده آزبست و ارتباط آن با برخی سرطان‌های پوشش‌های احشایی بدن

دكتر رمضانی به دیگر آلاینده‌های هوا از جمله آزبست اشاره كرد و گفت: آزبست ناشی از لنت ترمزهای فاقد استانداردهای لازم با برخی سرطان‌های پوشش‌های احشایی بدن ارتباط دارد. لنت ترمزی اگر استاندارد نباشد آلودگی هوا و محیط اطراف را افزایش می‌دهد.

 آلاینده‌های آزبست و بنزن در كلانشهرها زنگ خطری جدی برای افزایش سرطان‌ها

وی با تاكید مجدد بر آن كه آلودگی‌هایی نظیر آزبست و بنزن در كلانشهرهای كشور زنگ خطری جدی برای افزایش سرطان‌هاست و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند، ادامه داد: شاخص این آلودگی‌ها در فصولی از سال از حد اضطرار هم فراتر می‌رود. از طرف دیگر تاثیر تماس با یك ماده سرطان‌زا پایدار است و حتی در مواجهه كوتاه مدت، اثر خود را بر سلامت فرد در دراز مدت می‌گذارد. براین اساس تعداد افرادی كه در معرض خطر بیماری‌های ناشی از آلاینده‌های هوا قرار دارند، زیاد است.

 عدم اجرای مصوبه ممنوعیت استفاده از آزبست با گذشت 11 سال از زمان تصویب این مصوبه

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت به مصوبه لازم الاجرای شورای عالی محیط زیست در سال 79 مبنی بر ممنوعیت استفاده از آزبست و جایگزینی آن با مواد سالم‌تر كه برای سلامتی خطری نداشته باشند اشاره كرد و با ابراز تاسف از عدم اجرای این مصوبه قانونی با وجود گذشت 11 سال از زمان تصویب آن گفت: هر چند این مصوبه در همان سال 79 به تمام كارخانجات ابلاغ شد و بر اساس آن وزارت صنایع موظف به كنترل بحث آزبست بود، اما این مصوبه تاكنون اجرایی نشده است.

وی در این باره ادامه داد: در حالی در كشور به موضوع ممنوعیت استفاده از آزبست بی‌توجهی می‌شود كه اروپایی‌ها به شدت این موضوع را در كشورهایشان پیگیریند تا به هر نحو ممكن آزبست را حذف كنند؛ چرا كه خطر آزبست جدی است و تماس با آن مساوی است با سرطان (از نوع مروتلیوما).

 افزایش نوعی از سرطان تا 20 سال آینده در صورت بی‌توجهی به كنترل آلاینده آزبست

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: در سال آینده با همكاری مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت موضوع آلاینده‌های هوایی و بویژه موضوع مربوط به آزبست را در كشور دنبال می‌كنیم. تاثیر آلاینده‌هایی نظیر آزبست بر بدن، دیرهنگام بروز می‌كند. اگر این موضوع جدی گرفته نشود، 20 سال آیند سرطان از نوع مروتلیوما بسیار زیاد خواهد شد. باید فكر جدی در این زمینه شود.

 هشدارهای وزارت بهداشت در زمینه عوامل خطر بروز بیماری‌ها جدی گرفته شود

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت در پایان با تاكید بر لزوم جدی گرفتن هشدارهای وزارت بهداشت در زمینه عوامل خطر بیماری‌ها از سوی مردم، گفت: این هشدارهای بهداشتی بر پایه و اساس علمی و براساس مدارك حاصل از گزارش نظام ثبت سرطان كشور عنوان می‌شود. به این ترتیب عوامل خطر بروز سرطان‌ها باید به جدیت دنبال شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha