کاهش ۵۰درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری سبب کم شدن آب سدها شده است. براساس آمار، بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور، حجم آب موجود مخازن کل کشور ۲۸درصد نسبت‌به سال گذشته کاهش یافته است.

تشنگی سدها در تابستان 1400

سلامت نیوز:کاهش ۵۰درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری سبب کم شدن آب سدها شده است. براساس آمار، بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور، حجم آب موجود مخازن کل کشور ۲۸درصد نسبت‌به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،آن‌طور که پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم نشان می‌دهد، بارش سال آبی جاری تا پایان فروردین‌ماه ۴۳درصد نسبت‌به دوره مشابه بلندمدت و 7/54درصد نسبت‌به سال گذشته کاهش داشته و هیچ‌یک از استان‌های کشور طی این دوره بارش بیش از میانگین سالانه را دریافت نکرده‌اند. آب سدها درحالی با کاهش همراه شده که سازمان هواشناسی کشور روزهای گرم و بدون باران را برای بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی کرده است. باوجود اینکه 101شهر در وضعیت قرمز کم‌آبی قرار دارند؛ مسوولان شرکت آب و فاضلاب کشور برنامه‌ای برای قطع آب ندارند و قول داده‌اند با مدیریت فشار، تامین یکنواخت آب برای مشترکین را فراهم کنند.

اکنون درصد پرشدگی آب سدهای کشور به ۵۷درصد رسیده است. گفته می‌شود سدهایی که آب شرب را تامین می‌کنند نسبت‌به سال گذشته ۴۰درصد کمبود ذخیره دارند؛ بااین‌حال طبق گفته «حمیدرضا جانباز»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، قطعی آب جزو سیاست‌های مجموعه نیست، حتی جاهایی که میزان تامین و مصرف باهم برابر نیست، قطعی اعمال نمی‌شود اما با توجه به طول شبکه و تعداد زیاد تاسیسات ممکن است مشکلاتی حادث شود. مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب کشور با بیان اینکه از پنج سال گذشته با مدیریت فشار تامین یکنواخت آب مشترکین فراهم می‌شود و اکنون در دنیا در شبکه توزیع قطع آب و جیره‌بندی از دستورکار خارج شده است؛ گفت:

هدف ما این است که در آبرسانی به بخش‌های مختلف مدیریت داشته باشیم تا قطعی ایجاد نشود. مگر در جاهایی که مجبور شویم یا حادثه‌ای رخ دهد. اکنون ۱۰۱شهر در وضعیت قرمز قرار دارند که احتمالا با مشکل مواجه شوند اما برنامه‌ای برای قطع آب نداریم.»

 وضعیت سدهای تهران مطلوب نیست 

وضعیت سدهای مهم شرب و کشاورزی گویای این است که به‌جز سد رییسعلی دلواری در استان بوشهر در مابقی سدهای مهم کشور شاهد کاهش حجم مخازن سدها هستیم که بیشترین کاهش در سد شمیل و میان در استان هرمزگان با ۷۹درصد کاهش ثبت شده است.

بعد از آن سدهای استان سیستان‌وبلوچستان وضعیت چندان مطلوبی ندارند تا جایی که در سد چاه‌تیمه۴ شاهد کاهش ۷۳درصدی حجم مخازن سد هستیم. در استان تهران نیز سدهای پنج‌گانه با ۳۰درصد تغییر نسبت‌به سال گذشته درحال‌حاضر ۷۹۱میلیون مترمکعب موجودی مخازن دارند و ۴۲درصد مخزن سدهای تهران پر هستند.«محمد شهریاری»، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اعلام اینکه از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹خرداد ۱۴۰۰ میزان بارش‌های استان تهران ۲۹۱میلی‌متر بوده، گفت:

در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی در استان تهران ۴۵۷میلی‌متر بوده است که این میزان در مقایسه با بارندگی سال آبی جاری کاهش ۳۶درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به این شرایط بی‌شک اثر کاهشی بر روند ورودی آب به مخازن سدهای تهران بسیار مشهود است.به گفته این مقام مسوول، شرایط ورودی آب به سدهای تهران با توجه به پایان فصل آبگیری و نزدیک شدن به فصل تابستان حاکی از بروز شرایط حاد خشکسالی است به‌نحوی‌که در خردادماه امسال میزان ورودی آب به سدهای تهران ۱۳۱میلیون مترمکعب بود، این در حالی است که همین میزان در خردادماه سال گذشته ۴۲۴میلیون مترمکعب ثبت شده است که مقایسه این حجم آب ورودی به سدهای تهران کاهش ۶۹درصدی را نشان می‌دهد. مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی به تفکیک درباره حجم ذخیره آب سدهای پنج‌گانه تهران توضیح داد: درحال‌حاضر میزان ذخیره آب سد امیرکبیر۱۸۱، سد لتیان۶۱، سد لار۱۵۱، سد طالقان۲۹۱ و سد ماملو ۱۰۴میلیون مترمکعب است.

الگوهای بارشی در سراسر کشور و همچنین استان تهران نشان‌دهنده بروز شرایط خشکسالی بوده و برای آنکه بتوانیم تامین آب شرب مطمئن و پایدار داشته باشیم، نیازمند همراهی و همکاری ویژه همشهریان در مدیریت و مصرف بهینه آب هستیم؛ چراکه با توجه به شرایط کرونایی حاکم در کشور و ضرورت رعایت بیش از پیش مباحث بهداشتی طبیعتا این امر بر افزایش میزان مصرف آب اثر گذاشته و با توجه به در پیش‌رو بودن فصل تابستان و روزهای اوج گرما از هموطنان خواهشمندیم با صرفه‌جویی و رعایت الگوهای مصرف آب، ما را در تامین آب شرب مطمئن و پایدار در عبور از پیک مصرف تابستان کمک و همراهی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha