سلامت نیوز : رییس انجمن هومیوپاتی گفت: با وجود آن كه پروتكل ورود و توزیع داروهای هومیوپاتی در سازمان غذا و دارو وجود دارد ولی هنوز آیین نامه اجرایی واردات این داروها نوشته نشده است.

دكتر اردوان شهردار در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در صورت تدوین آیین نامه اجرایی ورود و توزیع داروهای هومیوپاتی امكان تهیه این داروها از داروخانه‌ها برای بیماران فراهم می‌شود این در حالیست كه در حال حاضر افرادی تحت مقررات خاصی اجازه واردات داروهای هومیوپاتی را دارند.

وی ابراز امیدواری كرد كه سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت مشكلات اجرایی در ورود و توزیع داروهای هومیوپاتی را رفع كنند تا این داروها از طریق داروخانه‌ها برای بیماران قابل تهیه شود.

دكتر شهردار در ادامه هومیوپاتی در پیشگیری از بیماریها را موثر عنوان كرد و گفت: عوامل روانشناختی، عصبی، هورمونی و ایمنی انسان در هم تنیده شده‌اند اگر این چهار وجه با یك الگوی زیستی مناسب و تغذیه سالم همراه شود می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماریهای مزمن با استفاده از هومیوپاتی پیشگیری كرد.

رییس انجمن هومیوپاتی ایران افزود: اگرچه بسیاری از بیماریهای مزمن زمینه ژنتیك دارند ولی ژن به تنهایی در ابتلا به این بیماریها موثر نیست بلكه در این زمینه عوامل روانشناختی، عصبی، هورمونی و ایمنی نیز نقش دارند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا هومیوپاتی می‌تواند برای بیماران خطراتی را به همراه داشته باشد، اظهار كرد: هومیوپاتی باعث بروز ضایعات برگشت ناپذیر نمی‌شود البته تجویز دوز نامناسب دارو ممكن است باعث بروز برخی علایم برگشت پذیر شود. به عنوان مثال موجب ایجاد خارش در مبتلایان به آلرژی شود.

شهردار با بیان اینكه هومیوپاتی در سه بعد درمانی جایگزین، مكمل و تسكینی به بیماران كمك می‌كند، گفت: هومیوپاتی در بعد جایگزینی می‌تواند به عنوان روش درمانی مستقل به بیماری كمك كند. اما در برخی از موارد مانند برخی بیماریهای روانی، هومیوپاتی در كنار سایر روش‌های درمانی موجب درمان بیماران می‌شود و جنبه درمان مكمل دارد. هومیوپاتی گاهی اوقات نیز اثر تسكینی دارد. به عنوان نمونه عوارض روانشناختی و شیمی درمانی بیماران سرطانی را كاهش می‌دهد و دردهای استخوانی این بیماران را قابل تحمل می‌كند.

وی در ادامه با اشاره به كاركرد هومیوپاتی در زمینه درمان وسواس گفت: درمان اختلالات وسواس ذهنی و عملی پیچیده و ریشه كن كردن آن مشكل است بنابراین هومیوپاتی می‌تواند در كنار روان درمانی در كاهش علایم این بیماری موثر باشد.

شهردار در پایان اظهار كرد: هومیوپاتی می‌تواند در بهبود بیماری هورمونی -عصبی مانند اختلالات پیش از قاعدگی كمك كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha