سلامت نیوز : رییس بیمارستان روانپزشکی روزبه گفت: در صورت تعیین نشدن تعرفه برای بیماران روانی حاد با نیاز به بستری بیش از شش ماه، بیمارستان ها ناچارند این هزینه‌ها را از بیماران دریافت کنند و اگر بیماران توان مالی نداشته باشند مشکلات زیادی به جامعه منتقل خواهند شد.

دکتر مهدی تهرانی دوست در گفت وگو با ایسنا افزود: حداقل زمانی که هر بیمار در یک بیمارستان روانپزشکی بستری می شود یک تا یک ماه و نیم است که احتمال تکرار شدن موارد بستری در طول یک سال تا پنج بار نیز وجود دارد این در حالیست که سازمان‌های بیمه گر اعلام کرده اند تنها دو ماه برای یک بیمار بستری هزینه پرداخت می کنند و اگر مدت بستری بیشتر از دو ماه شود تا 6 ماه هزینه‌ها را به صورت یک بیمار مزمن می‌پردازند.

وی در ادامه گفت: هزینه ای که بیمه برای دو ماه بستری یک بیمار روانی به بیمارستان پرداخت می کند هزینه بستری در بیمارستان درجه یک و ویزیت روزانه و در مورد بستری بیش از 2 تا 6 ماه هزینه بیمارستان درجه 3 و یک بار ویزیت در هفته است و بستری بیش از 6 ماه را بیمه ها به هیچ وجه نمی پذیرند.

رییس بیمارستان روزبه با بیان اینکه مساعدت نكردن بیمه‌ها برای پذیرش بیماران حاد در یک دو سال اخیر مشکلات فراوانی را به بیمارستان تحمیل کرده است و کسورات قابل توجهی را بیمه‌ها برای این بیماران به بیمارستان ها تحمیل می کنند، تصریح کرد: مکاتبات زیادی در این زمینه با مسئولان انجام و بارها تاكید شده است که اگر این روند ادامه پیدا کند بیمارستان‌ها ناچار می‌شوند هزینه ها را از بیماران دریافت کنند.

تهرانی دوست با بیان اینکه در صورت بستری نشدن بیماران روانی، جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم آسیب می‌بیند، گفت: بیکاری، سرگردانی و آسیب رساندن به دیگران، هزینه‌هایی است که جامعه در صورت بستری نشدن بیماران روانی باید متحمل شود اما اگر بیمه‌ها ساز و کار مناسب داشته باشند به‌راحتی می توانند این مشکلات را مرتفع کنند.

تهرانی دوست با بیان اینکه خدمات روانپزشکی در ایران در پایین ترین حد خود قرار دارد، گفت: تعرفه هایی بیمه‌ها حتی دربیمارستان‌های دولتی جوابگوی هزینه‌های بیمارانی روانی نیست.

رییس بیمارستان روانپزشکی روزبه درادامه اظهار كرد: تعرفه‌های روانپزشکی در ایران حدود 5 هزار تومان است که این رقم در شرایط اقتصادی كنونی و درمقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است.

وی افزود: خدمات مشاوره ای و روان درمانی از جمله مشاوره‌های فردی، خانواده درمانی، گروه درمانی، مدد کاری تعرفه دولتی بیمه‌ای ندارند و این صندوق‌ها هنوز چنین مشاوره‌هایی را نپذیرفته اند اما این خدمات نیز به عنوان نوعی درمان نیاز به تعرفه دارند ولی با وجود انجام مکاتبات، در لیست تعرفه بیمه‌ها قرار نگرفته اند.

تهرانی دوست با بیان اینكه حداقل زمان مورد نیاز هر جلسه مشاوره یک تا یک و نیم ساعت است، اظهار كرد: لازم است به این نكته توجه شود كه یک پزشک مشاور در چند ساعت چه تعداد بیمار می بیند، چه زمانی را برای هر بیمار صرف می کند و چه دریافتی از بیماران خواهد داشت.

رییس بیمارستان روانپزشکی روزبه با بیان اینکه علیرغم وجود تست‌های روان شناسی فراوان، تنها برای دو تست هوش و شخصیت، تعرفه تعیین شده است و بیمه‌ها تست‌های دیگر روان شناسی را نمی پذیرند، گفت: این مشکل در بیمارستان‌های دولتی به ویژه بیمارستان‌های دانشگاهی بسیار بیشتر احساس می شود.

وی افزود: برخلاف بخش‌ها و حوزه‌های دیگر پزشکی که برای جزئیات آن‌ها نیز تعرفه تعیین شده، تعرفه ها در مورد درمان‌های روان پزشکی بسیار محدود است و این مشکلی است که سالهاست وجود دارد.

رییس بیمارستان روانپزشکی روزبه در ادامه اظهار کرد: در سال‌های اخیر خدمات روزانه‌ای به منظور خدمت رسانی به بیمارانی که مدتی در بیمارستان بستری بوده‌اند، راه اندازی کرده‌ایم که با راه اندازی این خدمات، بیماران پس از ترخیص می توانند هفته ای 3 تا 4 روز به بیمارستان مراجعه و خدمات خاصی دریافت کنند که به بهبودی و کاهش دفعات عود بیماری آنان کمک می کند.

وی افزود: توان ارائه این خدمات در بیمارستان وجود دارد اما این خدمات نیز شامل تعرفه های بیمه نمی شود و چون بیمه ها حمایت نمی کنند .

رییس بیمارستان روانپزشکی روزبه با بیان اینکه در گذشته بیمارستان روزبه خدمات ویزیت رایگان در منزل ارائه می داد که بخشی از هزینه‌های آن را خیرین و بخشی دیگر را وزارت بهداشت تامین می کرد، گفت: متاسفانه به دلیل کمبود بودجه این خدمات نیز در عمل ارائه نمی شود.

دکتر تهرانی دوست در پایان با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در سالهای گذشته بین 10 تا 15 درصد وجود اختلالات روانی در کشور گزارش شده است که این آمار با آمارهای جهانی همخوانی دارد، اظهاركرد ابتلا به اختلالات افسردگی و اضطرابی در بزرگسالان شیوع بیشتری دارد و در کودکان شایع ترین اختلال، بیش فعالی و کم توجهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha