چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 31917
سلامت نیوز: وقتی برای سلامتی ما مسئله ای پیش می آید، بدنمان در فرستادن نشانه هایی مانند تب كه نشانه عفونت است یا كهیر كه واكنش حساسیت است، بسیار خوب عمل می كند. اما گاهی این علامتها، حتی وقتی آنها در قسمتهای در معرض دید بدن مانند دستها هستند، گمراه كننده یا ناموفق هستند. برای نمونه، آیا می دانستید كه طول انگشتان، حالت ناخنها و حتی رنگ كف دست می تواند به پیش بینی چگونگی سلامت شما در آینده كمك نماید؟ این نشانه های كوچك را در دستهای خود بررسی كرده و اگر موردی وجود داشت كه به نظرتان آشنا بود، همین امروز پزشك خود را ملاقات كنید چون در این صورت آینده ای روشن و سلامت برای همگان در دسترس خواهد بود.

ورم انگشتان

همه ما آگاهیم كه خوراكی های شور و سندروم قبل از قاعدگی یا PMS باعث پف آلودگی یا باد كردن بدن می گردد. اما در صورتی كه از نمك پرهیز می كنید ولی باز هم انگشترتان در دستتان نمی رود، و زمان قاعدگی تان به این زودی ها نیست، این نوع ورمها می تواند نشانگر كم كاری تیروئید باشد كه به معنای این است كه غده تیروئید، هورمونهایی كه برای تنظیم سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن نیاز دارید را كمتر تولید می كند و كارآیی بدن شما آن طوری كه باید نیست. دكتر جنی كیم، استاد امراض پوستی در دانشگاه كالیفرنیای لوس آنجلس، شرح می دهد كه مشكلات تیروئید باعث كند شدن متابولیسم، افزایش وزن و تجمع آب در بدن می گردد. عدم توجه به كم كاری تیروئید می تواند سبب خستگی، كاهش میل جنسی و حتی در موارد پیشرفته منجر به نارسایی های قلبی می گردد. در صورتی كه تیروئیدتان كم كار شده، یك آزمایش خون ساده می تواند به شما كمك كند تا انگشتان خود را به حالت عادی بازگردانید.

سرخی كف دستها

خارش، سوزش و سرخی كف دستها ممكن است علائم اگزما، اختلال مزمن پوستی ای كه می تواند هنگام استرس تشدید گردد، باشد. برای كاهش این ناراحتی از مصرف محركهای شیمیایی خودداری كرده و پاك كننده های بدون صابون را انتخاب كنید و هنگام نظافت و باغبانی از دستكش استفاده كنید. اگر رعایت این نكات تأثیری نداشت، این سرخی می تواند نشانه حساسیت به فلز نیكل در جواهرات، موادشیمیایی در محصولات مختلف یا آنتی بیوتیكها باشد. حساسیت به آنتی بیوتیكها به غیر از كف دستها ممكن است در سایر اعضای بدن نیز ظاهر گردد. این نوع آلرژی ها معمولا بیش از اینها آزاردهنده هستند. اما پزشك شما قادر است با انجام تستهای معین و دقت در آنچه باید از آن پرهیز كنید، به شما اطمینان خاطر بدهد. دكتر كبم اظهار داشت كه در این مورد یك استثنا هم وجود دارد. اگر شما باردار هستید، نگران سرخی كف دستها نباشید. در طول دوران حاملگی، جریان خون در سراسر بدن افزایش می یابد و سبب سرخ شدن موقتی دستها در بیش از نیمی از خانمهای باردار می گردد.

رنگ پریدگی ناخنها

دكتر آنتونی مارتینز، دستیار استاد كلینیك دارویی دانشگاه كالیفرنیا در سن دیه گو، می گوید: «وقتی روی ناخنها را فشار می دهید باید سفید شوند و سپس هنگامی كه آن را رها می كنید، به رنگ صورتی درآید. اگر ناخن شما بیشتر از یك یا دو دقیقه سفید ماند، ممكن است شما مبتلا به كم خونی یا فقر آهن باشید.» كمبود آهن می تواند منجر به خستگی یا در موارد جدی تر سبب ناراحتی های قلبی می گردد. پس در صورت مشاهده چنین موردی پزشك خود را مطلع سازید. برای پیشگیری از این كمبود در رژیم غذایی خود از غذاهایی كه آهن بیشتری دارند مانند گوشت خالص، اسفناج و سایر سبزیجات سبز رنگ، حبوبات و مغزها و دانه هایی نظیر بادام، تخم كدو و غذاهایی سرشار از ویتامین C كه جذب آهن را بهتر و راحت تر می سازد، استفاده نمایید.

بی حسی و كبودی سرانگشتان

انگشتهای آبی رنگ ممكن است علامت وضعیتی به نام بیماری رینالدز، اسپاسم یا گرفتگی موقتی شریان های خونی كه جریان خون را به انگشتان كند می كند كه به همین دلیل بی حسی رخ می دهد، باشد و در پنج تا ده درصد همه افراد این مسئله بوجود می آید. دكتر مارتینز در این باره می گوید: «این امر در زنان بسیار شایع است و اغلب همراه با پایین آمدن درجه حرارت بدن و استرس آغاز می گردد.» بیماری رینالدز دردی مزمن است اما خیلی هم نگران كننده نیست، مگر این كه این بی حسی بیش از یك ساعت به طول انجامد و در این گونه موارد بیمار باید سریع به بخش مراقبتهای ویژه منتقل شود. عدم استعمال سیگار و تعادل در مصرف كافئین برای گرفتگی رگهای خونی و رفتن منظم به باشگاهها برای حفظ پمپاژ خون مفید است كه می تواند باعث رفع این بحران گردد.

تغییر رنگ ناخنها

تغییر رنگ ناخنها ممكن است در اثر یك بیماری قارچی باشد اما شاید علامت دیابت هم باشد. دكتر كیم اظهار داشت: «مقاومت و سیستم عروقی افراد دیابتی می تواند با بوجود آوردن محیطی كه باكتریها و قارچها اجازه رشد و تكثیر داشته باشند، دچار اشكال گردد. سبز شدن یا زرد شدن و كلفتی در ناخنها را بررسی كنید. پزشك می تواند شما را در مورد كنترل قند خون آگاه سازد و شما را تشویق به جایگزین كردن كربوهیدراتهای سالم با غذاهای فرآوری شده نماید. در صورت بروز بیماریهای قارچی داروهایی تجویز می گردد كه به از بین رفتن آنها كمك می كنند. به كار بردن محصولاتی كه برای سفید كردن دندانها به كار می روند می تواند برای ناخن مفید باشد.

كوتاهی انگشت سبابه

خانمهایی كه انگشت اشاره آنها نسبت به انگشت حلقه شان كوچك تر است، ممكن است بیشتر در معرض خطر ورم مفاصل و سندروم كیست تخمدان، نارسایی هورمونی ای كه می تواند باروری را مختل نماید، قرار گیرند. آنها بیشترین ریسك بیماریهای قلبی را دارند. پروفسور جان مانینگ، نویسنده كتاب نسبت انگشتها، بیان می كند: «تستسترون بیشتر در رحم وجود دارد كه با سلامت استخوانها، باروری و رشد قلبی- عروقی ارتباط دارد. همچنین ممكن است انگشت حلقه را بلندتر نماید. اما به ارتباط های دیگر هم به عنوان یك مقیاس روشن برای این خطرات اعتنا نكنید. كنترل وزن بدن بدون توجه به طول انگشتان دست باعث محافظت از مفاصل، قدرت باروری، و قلب می شود. شاخص وزن بدن یا BMI باید بین 5.18 تا 25 باشد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha