سلامت نیوز : رئیس اداره سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: 80 درصد كارخانجات استفاده از آزبست را در لنت ترمز ماشین‌ها حذف كردند و قرار است 20 درصد مابقی تاسال آینده آزبست را حذف كنند.
 
به گزارش فارس كاظم ندافی در نشست خبری دفتر سلامت محیط و كار وزارت بهداشت كه صبح امروز در ساختمان مركزی وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: براساس چشم‌انداز 20 ساله، ایران قرار است در سال 1404 كشوری با مردمی در بالاترین سطح سلامت در سطح منطقه باشد كه البته این رسالت بزرگی است.

وی افزود: در سال 1980 سه شاخص آموزش، سلامت و درآمد ناخالص ملی كشورمان از 55 صدم به 74 صدم در سال 2010 رسید كه همین امر موجب شد درجه شاخص توسعه انسانی كشور در دنیا یك پله بالاتر رفت.

ندافی در خصوص وظایف این دفتر اظهار داشت: پیگیری موضوع آلودگی هوا در خانه‌ها كه در آنجا بحث سوخت‌های جامد مطرح است كه ممكن است استفاده مردم از سوخت‌های فسیلی به سلامت آنها آسیب برساند. همچنین پایش آلودگی هوای آزاد، آب، بهسازی و ارتقای بهداشت نیز از وظایف این مركز است.

وی اضافه كرد: دسته دوم آلودگی‌ها دخانیات است همچنین پسماندهای خطرناك كه موجب بیماری‌زایی و سرطان‌زایی می‌شوند و دارای قابلیت انفجار و اشتعال هستند.

ندافی گفت: بهداشت اماكن و تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی از دیگر وظایف این مركز محسوب می‌شود همچنین پرتوها بخصوص پرتوهای زمینه و كنترل مراكز پرتو پزشكی نیز از جمله مواردی است كه این مركز پیگیری می‌كند.

ندافی یادآور شد: تغییرات آب و هوا و اثرات آن بر سلامت كه مدتها پیش مغفول مانده بود و اخیرا مورد توجه قرار گرفته است و عوامل خطرات شغلی مثل صوت و عوامل ارگونومیك و مسائل بهداشت حرفه‌ای، مشاغل خاص مانند معدن‌كاران و كشاورزان از دیگر وظایف این مركز محسوب می‌شود.


ندافی در ادامه گفت: در وزارت بهداشت مركز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وجود دارد كه هنگان اعلام میزان سرطان‌ها، ریسك‌های خطر آن را نیز مطرح می‌كنند.

وی اضافه كرد: در سال 78، 5 سال فرصت برای جمع شدن موضوع آزبست در كشور قرار داده شد و بعد از آن هم سه سال تمدید شد كه طبق آن باید تا سال 86 جمع می‌شد اما متأسفانه این مصوبه اجرایی نشد چرا كه در برخی كاربردهای آزبست مانند ساختمان‌سازی جایگزینی نداشتیم و همچنین در حال حاضر 25 هزار شغل مستقیم در رابطه با آزبست وجود دارد كه تعطیل كردن آن، بیكاری تولید می‌كند.

ندافی یادآور شد: در حال حاضر در بخش ساختمانی كاربرد آزبست یا تعطیل یا جایگزین شده است.

وی در خصوص وجود آزبست در آب و هوای آزاد یادآور شد: متأسفانه بررسی‌های دائم در این زمینه انجام نمی‌شود اما دو مطالعه انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشكی تهران، میزان آزبست در برخی از نقاط تهران را بویژه در میادین و مناطق جنوب و غرب تهران بالا نشان داده كه علت اصلی آن آزبست موجود در لنت ترمزها بخصوص ترمز ماشین‌های سنگین است و این موضوع را به وزارت صنایع تذكر دادیم. البته خیلی از موارد آزبست به طور قاچاق وارد كشور می‌شوند.

عبدالرحمان بهرامی معاون بهداشت حرفه‌ای دفتر سلامت محیط و كار نیز در این جلسه در خصوص بحث آزبست یادآور شد: دو نوع آزبست سفید و آبی داریم كه آزبست آبی در لنت ترمزها استفاده می‌شود و استفاده آن در این مورد در حال حذف است بطوریكه 80 درصد كارخانجات تاكنون آن را حذف كرده‌اند و بقیه آن‌ها كه 4 كارخانه می‌شود تا سال آینده جایگزین خواهند كرد.

وی افزود: نوع دوم آزبست، آزبست سفید است كه منع بین‌المللی و كشوری برای استفاده از آن وجود ندارد كه مسئولیت كنترل این نوع آزبست را سازمان محیط زیست و صنایع بر عهده دارد.

در ادامه میرزا محمدی رئیس اداره طب كار وزارت بهداشت نیز اضافه كرد: اینكه آزبست فردی را بیمار كند مشروط به این است كه بیمار بیش از 10 سال با آن سر و كار داشته باشد.

وی گفت: آزبست می‌تواند پارانشیم ریه را درگیر كند و موجب تنگی نفس فرد شود همچنین بیماری كه ارتباط مستقیم با آزبست دارد احتمال ابتلای آن به مزوترویوما كه جداره ریه را درگیر می‌كند وجود دارد و در نهایت آزبست می‌تواند فرد را مبتلا به سرطان ریه كند.

میرزا محمدی با بیان اینكه آمار دقیقی در زمینه میزان ابتلا به بیماری‌های مذكور از طریق آزبست در كشور وجود ندارد گفت: آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد ابتلا به آزبست در كشور سالانه بیش از 20 مورد هم نمی‌شود البته باید در نظر داشت تشخیص بیماری آزبست به كمك بیوپسی ریه است.

ندافی در خصوص بنزن نیز گفت: بنزن از تركیبات بنزین است كه در بسیاری از كشورها وجود دارد و این ماده از تركیباتی است كه در ایجاد سرطان خون نقش دارد و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در حوالی پمپ‌بنزین‌‌ها و مناطق پرترافیك این ماده گاهی چند برابر استاندارد وجود دارد.

وی یادآور شد: منشأ بنزن در پمپ‌ بنزین‌ها یكی در زمان سوخت‌گیر تخلیه مخازن بنزین است و دوم هنگام سوخت‌گیری خودروهایی است كه كینستر ندارند كه این قطعه بخارات بنزن از جمله بنزن را دوباره به سیكل سوخت بنزین برمی‌گرداند و اجازه ورود آن به هوا را نمی‌دهد.

ندافی گفت: امیدواریم وزارت نفت با عملیاتی كردن تذكرات داده شده به آنها میزان بنزن را كنترل كند از طرفی به مردم توصیه می‌شود هر وقت بوی بنزین احساس می‌شود حتما بنزن موجود در هوای آنجا چند برابر استاندارد است لذا توصیه می‌شود حتی‌الامكان از بردن بچه‌ها به این مناطق جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha