سلامت نیوز : رییس اداره پرتو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مردم از دستگاه های تصویربرداری پزشكی برای خدمات درمانی و تشخیصی، بی رویه استفاده می كنند و تجویز پزشكان نیز برای استفاده از این دستگاه ها، بسیار زیاد است.
 
علی گورانی در گفت و گو با ایرنا افزود: لازم است كمیته ای در كشور ، توجیه پذیری تجویز و استفاده از دستگاه های تصویربرداری پزشكی را مدیریت كند.
وی با بیان اینكه پرتوهای دستگاه های تصویربرداری پزشكی برای سلامت انسان، مضر است، اظهار داشت: كیفیت دستگاه های تصویربرداری پزشكی نیز مورد سووال است چراكه اغلب این دستگاه ها قدیمی بوده و استفاده از آنها به روش های سنتی انجام می شود.
رییس اداره پرتو وزارت بهداشت بابیان اینكه برخی دستگاه های رادیولوژی نیز با نقص فنی همراه است، افزود: متاسفانه هنوز آموزش های مربوط به حفاظت در برابر تشعشعات در زندگی روزمره مردم وارد نشده است.
وی تاكید كرد مردم باید یاد بگیرند هنگام استفاده از دستگاه های تصویربرداری پزشكی ملاحظاتی را رعایت كنند و از وسایل حفاظتی مانند عینك و روپوش استفاده كنند تا میزان پرتوگیری به كمترین حد خود برسد.
رییس اداره پرتو وزارت بهداشت افزود: 28 هزار پرتوكار در 15 سال اخیر در كشور با دستگاه های تصویربرداری پزشكی سر و كار داشته اند اما به دلیل رعایت مسایل حفاظتی، كمترین پرتوگیری را از این دستگاه ها داشته اند و اكنون باید این كاهش میزان پرتوگیری برای مردم اجرا شود.
به گفته گورانی، 68 درصد مراكز تصویربرداری پزشكی مجوز كار با اشعه را از وزارت بهداشت دریافت كردند و بقیه مراكز نیز تا پایان سال 91، این مجوز را دریافت خواهند كرد.
رییس اداره پرتو وزارت بهداشت خاطرنشان كرد البته حدود 80 درصد آسیب های سلامتی مردم از پرتوها به دلیل پرتوهای طبیعی نور خورشید است.
گورانی گفت: اشعه ماورا بنفش یكی از اصلی ترین دلایل بروز سرطان پوست است و اكنون این سرطان به عنوان اولین سرطان شایع در آقایان و دومین سرطان شایع در كشور مطرح است.
وی، پیرپوستی زودرس و آب مروارید را از دیگر عوارض اشعه ماورا بنفش برشمرد و افزود: متاسفانه ایران روی خط بیماری آب مروارید قرار دارد به آن معنا كه شیوع این بیماری در كشور بسیار زیاد است.
رییس اداره پرتو وزارت بهداشت یادآور شد بیش از 72 درصد علت بروز این بیماری ها، نور خورشید است بنابراین باید برنامه های محافظتی در برابر نور خورشید در كشور با جدیت دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha