سلامت نیوز : سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نوشیدن یک فنجان چای سیاه در روز موجب کوچک شدن و از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود و می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

به گزارش ایسنا حسن تامینی به مناسبت روز داروسازی از خواص داروهای گیاهی خبر داد و اظهار كرد: مدت‌هاست که تصور می‌شود چای باعث پایین آمدن خطر بروز سرطان معده، کولون ( بخشی از روده بزرگ) و سرطان پستان می‌شود البته چنین ارتباطی هنوز ثابت نشده اما امروزه مطالعات آزمایشگاهی مشخص کرده که چای سیاه می‌تواند باعث جلوگیری از رشد سرطان شود.

وی افزود: محققان دانشگاه روتگرز نشان دادند که ترکیبی به نام TF-2 در چای سیاه باعث می‌شود سلول‌های سرطان کولورکتوم ( قسمتی از روده) دست به خودکشی بزنند ضمن این‌که این ترکیب تاثیری روی سلول‌های سالم ندارد.

وی اظهار کرد: چای سیاه که پراستفاده‌ترین چای در دنیای غرب است در واقع همان چای سبز است که برگهایش را بیشتر خشک می‌کنند و این کار باعث می‌شود طعم و رنگ آن تغییر کند. از آن‌جایی که چای سیاه را به میزان بیشتری تخمیر و اکسیده می‌کنند برگ آن هم تیره می‌شود و آن عطر معروف خود را می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: به محض این‌که طعم و عطر چای به میزان لازم ارتقا پیدا کرد، فرایند اکسیداسیون را متوقف می‌کنند، پس از آن برگ‌ها را در اندازه‌های مختلف خرد می‌کنند و دسته‌بندی هم طبق اندازه آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی چای سبز یا سیاه را مملو از آنتی اکسیدان‌ها دانست و گفت: چای‌های سبز یا سیاه می توانند با مولکول‌های مضری که در بدن جمع می‌شوند مبارزه کنند و آن‌ها را از بین ببرند.

وی ادامه داد: نوشیدن دو فنجان چای به اندازه مصرف پنج وعده سبزیجات و یا دو وعده سیب؛ آنتی اکسیدان در بدن آزاد و به پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز کمک می‌کند.

تامینی درباره مطالعات به عمل آمده در این‌باره افزود: در مطالعه اول محققان امریکایی مولفه تی فلاوین- 2 را که تنها در چای سیاه یافت می‌شود و مولفه اولونگ را در چای چینی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

وی افزود: در مطالعه دوم محققان هندی تاثیر پلی فنول‌ها را در چای سیاه و سبز در ابتلا به سرطان سینه در موش‌های مونث بررسی کردند. در این مطالعات دیده شد که هر دو چای به اندازه قابل توجهی شمار تومورهای سینه را به ترتیب 77 درصد و 92 درصد کاهش می‌دهند و رشد این تومورها را نیز کم می‌کنند.

وی نتایج این دو مطالعه را چنین بیان کرد: مولفه‌های موجود در چای سیاه می‌توانند به کوچک کردن و کشتن سلول‌های سرطانی کمک کند و یا منجر به کاهش شمار تومورها شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان این یافته‌ها را بر لزوم انجام مطالعات بالینی موثر دانست و گفت: برای ارزیابی تاثیر چای سبز و مولفه‌های آن در خطر ابتلا به سرطان در انسان‌ها تاکید می‌کنم که البته برای مشخص شدن کاربردهای بالینی مولفه‌های چای سبز به مطالعات جدید نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این محصول پرارزش در استان گیلان به دلیل عدم توجه در حال نابودی ست و خبرها حاکی از آن است که هزاران تن چای با انبارشدن و به فروش نرفتن فاسد شده و تنها به عنوان کود استفاه خواهد شد که این امر میزان نارضایتی چایکاران و کارخانه‌داران را افزایش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha