سلامت نیوز: یك متخصص روانشناسی گفت: خانواده‌ها باید دقت كنند فرزندانی كه معتاد می‌شوند حتما قبل از اعتیاد خود دارای خلاءهای عاطفی بسیار عمیق هستند كه نتوانسته بودند آن را برطرف كنند.

مصطفی تبریزی در گفت‌وگو با فارس؛ اظهار داشت: وقتی فردی معتاد می‌شود شیوه‌های رفتار با وی بر اساس سن، فرق می‌كند با این حال باید در نظر داشت كه مسئله اعتیاد بیشتر یك مسئله روانی است.

وی افزود: فردی كه معتاد می‌شود حتماً یكسری خلاء‌های عاطفی بسیار عمیق دارد كه چون نتوانسته با محیط سازگاری پیدا كند و ناكامی‌های خود را اصلاح كند به مواد مخدر پناه می‌برد.

تبریزی تصریح كرد: تعدادی هم هستند كه با دوستان خود ارتباط دارند و در هنگام دیدار یكدیگر مصرف مواد مخدر را همراه با احساس غرور و افتخار می‌دانند البته تعداد این افراد كم هستند.

این متخصص روانشناس ادامه داد: چنانچه خانواده‌ای با این موضوع برخورد كرد باید به فرزند خود مانند زمانی كه فرزندش یك بیماری جسمی پیدا كرده نگاه كند و به جای خشم و طرد، فرزند را به عنوان یك بیمار حمایت كند و تحت معاینه یك پزشك قرار دهد.

وی اضافه كرد: به دلیل اینكه بسیاری از والدین متخصص این كار نیستند حتماً در اولین فرصت باید مشاور روانشناس، فرزندشان را ببیند و از طرف دیگر خانواده باید فرزند را قانع كند كه او را دوست دارند و طرد نمی‌كنند اما فقط با رفتار وی مخالف هستند.

تبریزی گفت: خانواده می‌تواند به فرزند خود بگوید كه "اگر معتاد هم شوی در هر شرایطی دوستت داریم اما می‌خواهیم از یك متخصص كمك بگیریم كه یك رفتار بد كه تو را نابود خواهد كرد تغییر دهیم.

وی اضافه كرد: مشاور پس از اقناع فرزند معتاد تست‌های شخصیت می‌‌گیرد و برای حل مشكل توصیه‌هایی می‌كند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این پرسش كه اگر فرزند در مقابل رفتن به روانپزشك مقاومت كرد چه كار باید انجام شود گفت: خود مقاومت هم پدیده‌ای روانی است و می‌توان آن را شكست. در این هنگام بهتر است مشاور به صورت تلفنی با فرزند صحبت كند و به او بگوید كه "شاید دلیل نیامدن تو نزد مشاور این است كه فكر می‌كنی تحقیر می‌شوی یا سرزنش می‌شوی اما چنین چیزی نیست و ما فقط می‌خواهیم به تو كمك كنیم.

وی گفت: اگر این همدلی صورت بگیرد معمولا مقاومت فرزند شكسته می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha