سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 32705
سلامت نیوز : نیاز شیرخواران از پایان 6 ماهگی به انرژی و برخی ریز مغذی ها افزایش می یابد و چون شیر مادر تمام نیاز های غذایی او را تأمین نمی كند لازم است انرژی،‌ آهن، روی و برخی ویتامین ها از طریق غذای كمكی به كودك رسانده شود.
انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر اعلام كرد: ذخیره آهن شیرخواری كه به موقع متولد شده است، تقریبا حوالی شش ماهگی به حداقل می رسد بنابراین اگر آهن را از طریق غذاهای كمكی و قطره آهن دریافت نكند ممكن است مبتلا به كم خونی شود.
بنابراین گزارش،‌ در مورد نوزادانی كه با وزن كمتر از 2500 گرم متولد می شوند گرچه تغذیه انحصاری آنان با شیر مادر باید تا پایان شش ماهگی ادامه داشته باشد ولی هنگامی كه وزن شیرخوار به 2 برابر وزن تولد برسد، لازم است قطره آهن هم شروع شود.
بر اساس این گزارش،‌ اگر غذای كمكی زودتر از زمان توصیه شده شروع شود رغبت شیرخوار به مكیدن كمتر می شود در نتیجه تولید و ترشح شیر مادر كاهش می یابد و شیرخوار از مزایای تغذیه انحصاری و دریافت مقدار كافی شیر مادر محروم می ماند.
این گزارش می افزاید،‌ یكی دیگر از مخاطرات زود شروع كردن غذای كمكی احتمال بروز آلرژی مانند خس خس سینه، كهیر و اگزما است همچنین به دلیل عدم آمادگی و تكامل دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن شیرخوار،‌ سلامتی او بیشتر به خطر می افتد زیرا هر نوع عفونت یا اسهال در شیرخواران با سن كم، خطرناكتر است و احتمال دارد سبب كاهش وزن كودك نیز بشود بنابراین هر چه غذای مكمی زودتر شروع شده باشد مخاطرات آن هم بیشتر است.
بنابر اعلام انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر،‌ اگر غذای كمكی خیلی دیرتر از زمان توصیه شده شروع شود آشنا شدن شیرخوار با مزه و قوام انواع غذاها به تاخیر می افتد و ممكن است قبول مواد غذایی و بلعیدن غذا با مشكلات بعدی همراه باشد.
گفتنی است:‌ غذای كمكی باید در حجم كم، دارای كالری مطلوب بوده و حاوی پروتئین و ریز مغذی های لازم باشد، با قوام مناسب برای سن شیرخوار تهیه شود،‌كاملا پخته و نرم باشد تا كودك بتواند آن را به راحتی هضم كند، متناسب با عادات غذایی خانواده و مورد علاقه و میل كودك باشد و نمك، ‌شكر و ادویه تند به آن اضافه نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha