سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 32713
سلامت نیوز :یک فوق‌تخصص غدد اطفال، استرس را یکی از عوامل مهم آشکار کردن دیابت در اطفال دانست و گفت: در سنین 5 تا 7 سالگی که کودکان وارد پیش‌دبستانی و دبستان می‌شوند، دیابت به سراغ آنها می‌آید.
 
مرتضی علیجانپور در گفت‌وگو با فارس دیابت کودکان را از لحاظ ساختار با افراد بزرگسال کاملاً متفاوت دانست و گفت: دیابت کودکان به دیابت تیپ یک معروف است؛ معمولاً در بدن اطفال اتفاقاتی می‌افتد که سیستم ایمنی بدن نظم خود را از دست می‌دهد و بدن ماده‌ای به نام "پادتَن یا آنتی‌بادی" می‌سازد.

وی افزود: این موضوع بر غده "لوزالمعده" که مسئول تولید انسولین در بدن است، اثر می‌گذارد و باعث نقص آن می‌شود؛ در صورتی‌ که 80 درصد این غده از بین برود، دیابت در اطفال با علامت بالینی دیده می‌شود؛ علائم این بیماری در اطفال برخلاف بزرگسالان بسیار پر سر و صداست و در عرض چند هفته تا چندین ماه پزشک متوجه بیماری می‌شود.

این فوق‌تخصص اطفال، توجه به علائم این بیماری را برای پزشکان و خانواده‌ها بسیار مهم تلقی کرد و در خصوص علائم این بیماری نیز گفت: علائم بارز در اطفال معمولاً شامل کاهش وزن، تکرر ادرار، اشتهای زیاد، پرخوری بدون چاق شدن و شب‌ ادراری است که خانواده‌ها باید به آن توجه داشته باشند.

وی زمان تشخیص دیابت را در اطفال بسیار مهم دانست و تصریح کرد: تشخیص زود هنگام این بیماری باعث می‌شود تا از بروز عوارض مزمن این بیماری جلوگیری شود؛ از مهمترین این عوارض، عارضه‌ای حاد به نام "اغمای دیابتی" است که بسیار خطرناک است و اگر بیماری به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است که منجر به فوت بیمار شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: اگر دیابت در اطفال تشخیص داده شد، باید آنها را چند ماه بعد، از نظر بیماری‌های دیگر مانند تیروئید بررسی کرد؛ معمولاً همزمان با بروز بیماری دیابت در اطفال و اختلال در سیستم ایمنی بدن آنها، کم‌کاری و پرکاری تیروئید بروز می‌کند.

وی درباره نحوه درمان این بیماری نیز گفت: به دلیل آنکه هنوز داروی خوراکی برای درمان این بیماری به بازار عرضه نشده است، معمولاً تزریق انسولین برای درمان این بیماران تجویز می‌شود همچنین باید با دقت نسبت به کنترل قند خون بیمار اقدام شود زیرا این اقدام موجب می‌شود تا از بروز عوارض بر روی چشم، کلیه و عوارض بلند مدت بر روی اعصاب محیطی و قلب پیشگیری شود.

علیجانپور با اشاره به اینکه استرس یکی از عوامل مهم آشکار کردن دیابت زمینه‌ای در اطفال است، تأکید کرد: این بیماری معمولاً در دو مقطع به سراغ اطفال می‌آید، یکی در سنین 5 تا 7 سالگی که کودکان وارد پیش دبستانی و مدرسه می‌شوند و دیگری در سن بلوغ است زیرا استرس و قرار گرفتن در محیط جدید یکی از عوامل مهم آشکار شدن دیابت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha