سلامت نیوز: استاد ارولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده عفونت ها شایع ترین علل نارسایی های كلیوی در كشور است.

دكتر رضا مهدوی روز شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: عفونت های دوران كودكی، التهاب، سنگ های ناشناخته و كلیه های پلی كیستی علل بروز نارسایی كلیوی هستند.

مسوول تیم جراحی پیوند كلیه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، با بیان اینكه تعداد نیازمندان به پیوند كلیه در كشور و استان خراسان رضوی بسیار است گفت: نارسایی های كلیوی منجر به دیالیز و پیوند عضو در فرد می شوند.

وی افزود: با تغییر شیوه و سبك زندگی و روند رو به رشد صنعتی شدن، شاهد تغییر در نوع و علل ابتلا به بیماریهای مختلف هستیم به طوریكه در كشورهای صنعتی دیابت و فشار خون از علل اصلی بروز نارسایی های كلیوی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد، گفت: با توجه به رشد بیماریهای غیر واگیردار از قبیل فشار خون و دیابت در كشور ممكن است در چند سال آینده، شاهد تغییر علل اصلی بروز نارسایی های كلیوی در كشور باشیم.

مهدوی اظهار داشت: از هر یك میلیون نفر سالانه 100 نفر در كشور به نارسایی كلیوی مبتلا می شوند كه از این تعداد 60 نفر به دیالیز نیاز پیدا می كنند.

وی فرهنگ سازی و آگاهی بخشی نسبت به بیماریهای كلیوی و مراجعه به موقع به پزشك را از راهكارهای اصلی پیشگیری از بروز بیماریهای كلیوی ذكر كرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha