سلامت نیوز : رئیس کنگره غدد درون ریزو متابولیسم ایران گفت: بروز بیماریهای تیروئید در بارداری دارای اهمیت ویژه ای است زیرا نه تنها روی مادر بلکه بر جنین نیز می تواند تاثیرات نامطلوبی داشته باشد.
به گزارش مهر، دکتر فریدون عزیزی افزود: تیروئید جنین از حدود16 هفتگی شروع به فعالیت می کندو قبل از ان رشد جنین و متابولیسم آن وابسته به گذشتن هورمونهای تیروئید از جفت یعنی  بدن مادر به جنین است. لذا کمبود ید و یا هرنوع اختلال در عمل تیروئید مادر می تواند سبب اختلال در جنین شود.

وی عنوان کرد: مهمترین این اختلالات،اختلال در رشد سلولهای مغزی و در نتیجه کاهش ضریب هوشی و یادگیری در طول زندگی خواهد بود. به علاوه گاهی ممکن است تیروئید مادر طبیعی باشد واز هر هزار کودکی که به متولد می شود یکنفر فاقد فعالیت مطلوب تیروئید باشد.

عزیزی افزود: پرکاری تیروئید بایددر این افراد هنگام تولد تشخیص داده شود تا اختلالات رشد ذهنی و جسمی در آن بروز نکند به همین منظور امروزه هر طفلی که متولد می شود مورد آزمون (فعالیت تیروئید) قرار می گیرد.

رئیس کنگره غدد درون ریزو متابولیسم ایران با بیان اینکه اختلال تیروئید  مادران باردارباید در سه ماه اول بارداری تشخیص داده شود و مورد درمان قرار گیرد گفت: عدم درمان کم کاری و پرکاری تیروئید ممکن است با سقط جنین،زایمان زودرس ونیز اختلال در رشد جسمی و ذهنی نوزاد در آینده همراه شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تست غربالگری پر خرج است به همین منظور امروزه این غربالکری مختصص زنانی است که دارای عوامل پر خطر تیروئید در دوران بارداری هستند. همچنین توصیه می شود افرادی که مبتلا به تیروئید یا سابقه این بیماری در خانواده هستند قبل از اقدام به بارداری باید با پزشک خود مشورت کنند.

نهمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم که 24 تا 27 آبان 90 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود، دارای 8 سخنرانی و 16 سمپوزیوم با موضوعات هیپوفیز، تیروئید، غدد فوق کلیه، لوزالمعده، پاراتیروئید و غدد تولید مثل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha