سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش گفت: مصرف زیاد نوشابه و قرص‌های مسکن از عوامل مهم ابتلا به زخم معده است و انتقال میکروب عامل آن ممکن است از راه مدفوعی دهانی، معدی دهانی (استفراغ) یا دهانی دهانی رخ دهد.

مهرداد حق ازلی در گفت‌وگو با فارس درباره زخم معده اظهار داشت: میکروب این بیماری با نام هلیکوباکترپیلوری در دهه دوم زندگی در جامعه ما توسط افراد کشف می‌شود و به علت فاکتورهای دیگر مانند تغذیه نامناسب، عوامل ژنتیکی و دیگر موارد منجر به زخم می‌شود.

وی با بیان اینکه این زخم می‌تواند در معده یا اثنی‌عشر ایجاد شود، تصریح کرد: در حال حاضر آماری که نشان‌دهنده افزایش این میکروب در ابتلا به زخم معده باشد نداریم.

حق‌ازلی تصریح کرد: این بیماری معمولاً کاملاً بدون علامت بوده یا در نهایت درد و نفخ در شکم ایجاد می‌کند که البته اینها علامت‌های معمولی آن است و علائمی مانند خونریزی دستگاه گوارش نیز می‌تواند ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که خونریزی ایجاد شود به طور اورژانسی باید جراحی صورت گیرد و در مواقع خونریزی معمولی باید با روش‌هایی محل خونریزی را مسدود کرد.

این فوق‌ تخصص گوارش خاطر نشان کرد: نحوه تغذیه، استفاده از داروهای مسکن ضد التهابی مانند ایندومتازین، پروفن و ژلوفن و مصرف داروهای پوکی استخوان و استفاده از نوشابه‌ها از دیگر عوامل ابتلا به این عارضه محسوب می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha