سلامت نیوز: كارشناس آموزش اداره پیشگیری از حوادث اورژانس كشور توصیه هایی را برای مواجهه با علائم موضعی مسمومیت در كودكان عنوان كرد.

آرزو دهقانی اظهار داشت: علایم موضعی مسمومیت شیمیایی معمولا بر روی پوست یا لباس كودك می تواند وجود داشته باشد، ضایعات پوستی یا سوختگی ها همراه با بریدگی ها و سوراخ ها یا لكه های روی لباس كودكان ممكن دال بر تماس كودك با مواد شیمیایی خانگی است.

وی افزود: لازم است والدین قبل از تماس با مركز اطلاع رسانی داروها و سموم، فورا لباس كودك را عوض كرده و پوست او را برای حداقل 15 دقیقه با آب فراوان شستشو دهند و در صورت امكان همزمان توسط فرد دیگری با مركز اطلاع رسانی داروها و سموم به شماره (09646) تماس بگیرند.

كارشناس آموزش اداره پیشگیری از حوادث، تصریح كرد: والدین باید به بوهای خاصی كه در تنفس كودكانشان استشمام می شود توجه كنند. خصوصا اگر برای چند دقیقه از نظر آنها دور شده باشد و یا اگر علائمی در اطراف دهانش باشد، این موضوع نشان دهنده ان است كه كودك نوعی از مواد سمی مایع را به دست آورده و قورت داده  یا برگ ها و میوه های گیاهان سیمی را خورده است.

به گفته دهقانی، مشكل در تنفس، درد گلو، استفراغ و آبریزش زیاد و غیر قابل توجیه از دهان می تواند در اثر خوردن مواد سمی باشد.

وی با بیان این كه مسمومیت ها به چهار دسته تنفسی، پوستی، چشمی و خوراكی تقسیم می شوند، ابراز داشت:‌ اگر كودكان دچار مسمومیت های تنفسی شدند باید فورا آنها را به فضای باز برده و در و پنجره را باز كنند و سریع با اورژانس تماس بگیرند. همچنین كودكی كه مسمومیت پوستی در آن ایجاد شده باید همه لباس های آلوده او بیرون آورده شود و به مدت 15 دقیقه پوست را با مقدار زیاد آب شستشو داده و سپس پوست را به آرامی و ملایمت با صابون و آب بشویند و به خوبی آب كشی كنند.

دهقانی در خصوص مسمومیت چشمی كودكان گفت:‌ در صورت مواجهه با این نوع مسمومیت باید چشم را با آب ولرم با كمك یك لیوان یا پارچ كه به فاصله 5 تا 8 سانتی متر از چشم قرار داده شده است شستشو داده شود. بهتر است این كار را برای 15 دقیقه ادامه دهند و از كودك بخواهند تا آنجایی كه امكان دارد چشم را باز و بسته كند تا به شستشوی چشم كمك شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha