سلامت نیوز: رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از تصویب برنامه غربالگری بیماری «فنیل كتونوری» (PKU) برای نوزادان سراسر كشور خبر داد و گفت: غربالگری سراسری این بیماری در آینده‌ نزدیك به دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور ابلاغ می‌شود.

دكتر كوروش اعتماد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای آزمایشی طرح غربالگری بیماری «فنیل كتونوری» در دو استان كشور، گفت: بررسی‌های لازم درباره نتایج حاصل از اجرای آزمایشی این غربالگری انجام شده است. نتایج این غربالگری در مركز توسعه و ارتقای شبكه وزارت مطرح و مصوب شد كه این طرح غربالگری به صورت ادغام یافته برای نوزادان سراسر كشور انجام شود.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در توضیح بیماری «فنیل كتونوری» گفت: نوزادان مبتلا به این بیماری با كمبود آنزیم «فنیل آلانین» روبرو هستند و اگر رژیم غذایی مشخصی را رعایت نكنند به شدت به كاهش ضریب هوشی مبتلا می‌شوند؛ بر این اساس میزان فنیل آلانین در رژیم غذایی این بیماران باید بسیار محدود باشد.

 یك نوزاد از هر هشت هزار تولد زنده كشور به بیماری «فنیل كتونوری» مبتلاست

دكتر اعتماد بروز بیماری فنیل آلانین در كشور را یك در هر هشت هزار تولد زنده عنوان كرد و ادامه داد: در صورت تشخیص بیماری فنیل كتونوری در بدو تولد و رعایت رژیم غذایی خاص، می‌توان از افت ضریب هوشی این بیماران جلوگیری كرد. به این ترتیب این نوزادان نیز می‌توانند مانند فردی عادی رشد یافته و ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: بیماری فنیل كتونوری به دلیل معلولیت و ناتوانی ذهنی كه در مبتلایان به این بیماری بر جای می‌گذارد از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بر این اساس معاونت بهداشتی وزارت بهداشت برنامه غربالگری فنیل كتونوری برای نوزادان سراسر كشور را تصویب كرد كه در آینده نزدیك ابلاغ خواهد شد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره كیفیت غذای مبتلایان به بیماری فنیل كتونوری گفت: نیاز اصلی این بیماران شیر مصنوعی (شیرخشك) است كه خوشبختانه با هماهنگی‌های خوبی كه با معاونت غذای سازمان غذا و دارو برقرار است، در برآورد و واردات این محصولات هیچ مشكلی وجود ندارد و توزیع غذای این بیماران در كشور طبق آمار ارایه شده از سوی مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر صورت می‌گیرد.

دكتر اعتماد در پایان گفت: مشخصات مواد غذایی و استانداردهای لازم در این زمینه را به سازمان غذا و دارو اعلام می‌كنیم و سازمان غذا و دارو نیز این استانداردها را به كارخانه‌ها ابلاغ می‌كند. اما با توجه به این كه این غذاها اغلب رژیمی هستند و تعداد آنها نیز محدود است طبیعتا ممكن است پس از مدتی آن غذا برای ذائقه فرد مبتلا خوشایند نباشد. در مجموع غذاهای تولید داخل این بیماران با قیمتی ارزان‌تر از انواع وارداتی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha