سلامت نیوز: شرکت ایرانی تولید کننده داروی بیماران تالاسمی (دسفوناک)، در پاسخ به منتقدان این فرآورده اعلام کرده است که این دارو مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی در صنعت داروسازی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، شرکت داروسازی روناک که داروی دسفوناک با مسئولیت این شرکت تولید می شود، در پاسخ به اظهارات و ادعاهایی که در ارتباط با مصرف داروی دسفوناک مطرح شده است، اعلام کرد: با توجه به اینکه به دفعات و در مقاطع مختلف درباره فرآورده دسفوناک که پروانه ساخت خود را مطابق با تمامی قوانین و ضوابط ملی و بین المللی داروسازی از وزارت بهداشت گرفته، مطالب و مستندات کافی ارائه شده است، این شرکت فایده ای در توضیح مکرر واضحات و بیان بدیهیات داروسازی در فضای رسانه ای موجود نمی بیند. زیرا در چنین مواردی که شاکی از جایگاه دفاع از حقوق مردم، معترض شرکتهای داروسازی می شود که اصالتا موسساتی تجاری و انتفاعی بوده و از محل تولید و فروش دارو کسب درآمد می کنند، معمولا این شرکتهای داروسازی هستند که با وجود تمام دلایل و مستندات علمی و قابل دفاع، باز هم در برابر شعار کلی، جذاب و صد البته مهم دفاع از حقوق بیماران و حفظ جان و سلامتی مردم، محکوم به شکست هستند و قبل از هر توضیحی، در نزد افکار عمومی، مجرم و مستوجب بازخواست تلقی می شوند.

با این وجود ذکر سه نکته ضروری به نظر می رسد.

1- مراجع معتبر و جهانی دارویی نظیر FDA، EMEA و نیزWHO ، محصولات ژنریک شیمیایی تزریقی محلول و با مشخصاتی نظیر دسفوناک را نه فقط از انجام مطالعه بالینی بی نیاز، بلکه حتی از انجام آزمایشهای هم ترازی زیستی نیز معاف می کنند. حال آن کسانی که در فضای رسانه ای و حساس این روزها و در قالب حمایت از بیماران ادعا می کنند که این دارو بدون مطالعه بالینی و تنها بر اساس روابط خاص و نه ضوابط موجود، روانه بازار شده و این ادعا را چنان با عنوان بزرگ تیتر می زنند که گویی تخلفی غیرقانونی و عظیم را کشف کرده اند، بهتر است به جای آن با رجوع به منابع علمی، ضرورت و لزوم قانونی این ادعا یعنی انجام مطالعه بالینی به عنوان پیش شرط ورود محصول ژنریک با مشخصات دسفوناک را اثبات کنند.

2- داروی دفروکسامین ذاتا دارویی پرعارضه بوده و تزریق دائمی و مستمر آن، عوارضش را تشدید می کند. بنابراین آنانی که عوارض بالای دفروکسامین را به فرآورده دسفوناک منسوب می کنند و فرآورده رقیب را عاری از عارضه معرفی می کنند بد نیست به مقالات متعددی که در 50 سال گذشته درباره عوارض دفروکسامین گزارش شده، رجوع و بعد درباره عوارض دسفوناک قضاوت کنند. شاید یکی از بهترین مستندات، نتیجه تحقیقی باشد که 5 سال پیش توسط رئیس وقت انجمن تالاسمی منتشر شد (زمانی که فقط داروی خارجی در دسترس بیماران بود). در این تحقیق آمده است که 83 درصد افراد تالاسمی از عوارض ناشی از تزریق دفروکسامین (برند اصلی دارو) شاکی بوده اند.

3- عملیات احداث و تجهیز کارخانه این شرکت خصوصی از سال 1384 آغاز و پس از گذشت 6 سال و با وجود حجم عظیم مشکلات عام پیش روی واحدهای تولیدی و خاص کارخانه های داروسازی که اهل فن به خوبی با آن آشنا هستند، به اتمام رسیده و آماده تولید محصولات تزریقی و با فناوری بالا است. مکان کارخانه این شرکت با رعایت استانداردهای روز اروپا، در ساوه (شهرک صنعتی کاوه - بلوار آزادگان - خیابان آزادگان دوم) بوده که در حال حاضر 62 نفر در آن مکان مشغول  کار هستند و در نیمه دوم سال جاری محصولات آن به تدریج روانه بازارخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha