شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 336007

سلامت نیوز: مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرده که از امروز، شنبه ۳۰ بهمن با توجه به وزش باد شدید روی کشور عراق و شمال عربستان و خیزش گرد و خاک در آن مناطق، مناطق جنوب‌غرب و غربی کشور با گرد و غبار مواجه می‌شوند.

 7761میلیارد تومان خسارت سالانه ریزگردها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،دوشنبه ۲اسفند نیز در نواحی مرکزی، جنوب، شرق و دامنه‌های جنوبی البرز و سه‌شنبه در بخش‌هایی از جنوب‌شرق و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. این نخستین موج ریزگردی 3سال اخیر کشور است که در اسفندماه بخش بزرگی از شهرهای کشور را فرا می‌گیرد، اما این امواج که در بخشی از نقاط مرزی کشور دائمی شده، چه خسارتی بر بخش‌های مختلف کشور می‌گذارد؟

تمدید سالانه گرد و غبار
موقعیت جغرافیایی ایران با داشتن بیابان‌های وسیع و همسایگی با کشورهای بیابانی یکی از مساعدترین نقاط دنیا برای ورود ریزگردهاست. از طرفی 25 درصد مساحت کل کشور روی کمربند بیابانی جهان قرار گرفته و تحت سیطره توفان‌های گرد و غباری است. ابعاد برخی از این توفان‌ها نظیر بادهای 120روزه سیستان بخش بزرگی از شرق کشور را دربرمی‌گیرد و از سویی بررسی‌های سازمان محیط‌زیست که اختصاصا  قرار گرفته، نشان می‌دهد که تهدید بادهای غربی و شمال‌غربی در منطقه خلیج‌فارس و جنوب و شرق کشور یک مشکل 365روزه شده و دیگر محدود به دوره کوتاه‌مدت فصول گرم سال نیست. بدین ترتیب گرد و غبار به‌طور معمول در مناطق گرم و کم‌بارش کشور به طور دائم دیده شده و در ماه‌های گرم و کم‌بارش بر تعداد و وسعت غبارناکی شهرهای کشور افزوده می‌شود. 


12اولویت کشور
به‌تازگی برنامه ۱۰ساله مدیریت و کنترل گردوغبار داخلی ایران تدوین شده و برای 8کانون داخلی و برخی کانون‌های خارجی گرد و غبار برنامه‌ریزی شده است. جزئیات این برنامه که به همشهری رسیده همه استان‌های کشور را به 5 گروه غبارخیز تبدیل کرده که در گروه نخست 6استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، خراسان‌جنوبی و ایلام وجود دارند که بیشترین خسارات را از ریزگردها متحمل شده‌اند. ازسویی استان‌های خراسان رضوی، یزد، اصفهان، سمنان، بوشهر و قم در رتبه دوم غبارخیزی هستند که 12استان نخست را تشکیل می‌دهند و باید اقدامات کنترلی بیشتر از همه برای این استان‌ها اجرایی شود.  

خسارت سنگین
ریزگردهای ناشی از گردوغبار هر سال خسارات سنگینی به بخش‌های مختلف کشور وارد می‌کند، اما وسعت و شدت این خسارات در 6 استان نخست غبارخیز کشور بالاترین خسارت محیط‌زیستی است که طی سال‌های اخیر احصا شده است. خسارت سالانه ریزگردها به 6استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، خراسان جنوبی و ایلام 7761میلیارد تومان است که شدیدترین بخش آن به ترتیب به بخش کشاورزی، زندگی شهری و روستایی و بخش‌های زیرساختی وارد می‌شود. در این بین 2استان خوزستان با 39.8 درصد و سیستان‌وبلوچستان با 25.4درصد شدیدترین خسارت را متحمل می‌شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha