سلامت نیوز: بهرامی گفت: سن ازدواج که بالا می‌رود، جوانان در مسأله ازدواج فاکتورهایی را در نظر می‌گیرند که یکی از آن‌ها بهتر بودن شرایط تحصیلی و تمکن مالی طرف مقابل است.

منصور بهرامی، عضو ارشد انجمن بین المللی تحلیل رفتار در خصوص عوامل بالارفتن سن ازدواج در دختران و پسران و ارتباط این مساله با ادامه تحصیل به برنا، گفت: در جوامعی که رو به توسعه و پیشرفت هستند، دختران و پسران برای کسب علم و مهارت نیاز به تحصیلات آکادمیک دارند و بالطع وقتی که تحصیلات آکادمیک تا سنین بالا طول بکشد، این نقطه نظر به ذهن جوانان می آید که ازدواج ممکن است یک عامل بازدارنده برای ادامه تحصیل آنها باشد.

وی در ادامه گفت: همین دلیل باعث می شود که دختر و پسر ترجیح دهند ازدواج را به تاخیر بیاندازند و معمولا این موارد بیشتر در خانواده هایی مشاهده می شود که از نظر وضع مالی در وضعیت مطلوبی بسر می برند.

بهرامی به یکی از خصوصیات بالارفتن سن ازدواج در جوانان اشاره کرد و افزود: سن ازدواج که بالا می رود، جوانان در مسأله ازدواج فاکتورهایی را در نظر می گیرند که یکی از آن ها بهتر بودن شرایط تحصیلی و تمکن مالی طرف مقابل است. از آنجایی که قشر عظیمی از دختران و پسران وقتی مشغول تحصیل هستند، درآمد چندانی ندارند، بالطبع شرایط ازدواج نیز برایشان محیا نمی شود.

این روانشناس ادامه داد: دختر و پسر باید از طفولیت در کنار یکدیگر بزرگ شوند تا هنگام ازدواج دید جنسیتی به هم نداشته باشند و با نگاه اخلاقی و انسانی یکدیگر را برای زندگی مشترک انتخاب کنند. اما از آنجایی که از نظر اسلام و در جامعه اسلامی یک سری خطوط قرمز در این خصوص قرار داده شده، به راهکاری دیگر در این مورد اشاره می کنیم.

بهرامی در پایان به آموزش مهارت های تشکیل خانواده به جوانان در همان دوران دانشجویی تاکید کرد و اظهار داشت: شناخت در جوانان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. باید شرایطی فراهم شود که دختر و پسر در حین تحصیل و در همان دوران دانشجویی آشنایی بیشتری از نظر اخلاقی و رفتاری نسبت به هم پیدا کنند و مهارت های تشکیل خانواده به آنها آموزش داده شود تا اگر جوانی در سن بالا تصمیم به ازدواج گرفت باز هم شور و شوق جوانی را داشته باشد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می شود صدا و سیما در کنار برنامه های اخلاقی به تولید برنامه های کاربردی نیز برای جوانان بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha