رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره عملکرد وزارت بهداشت در راستای درمان اعتیاد در کشور گفت: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت به دلیل مشکلات عدیده‌ای که در بخش بهداشت و درمان گریبانگیرش است کمترین و کمرنگ‌ترین نقش را در این راستا ایفا می‌کند، به همین دلیل گفته می‌شود که هر سه قوه باید موضوع را مورد توجه قرار دهند.

سلامت نیوز: رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که هر سه قوه باید مبارزه ضربتی و سازماندهی شده با اعتیاد را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: مبارزه با مواد مخدر و درمان اعتیاد در کشور نباید مقطعی و موقت باشد.

هادی مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره روند درمان اعتیاد در کشور تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری در راستای درمان اعتیاد در کشور انجام می‌شود، اما متاسفانه به دلایل متعدد این تلاش‌ها مثمرثمر واقع نمی‌شود، یکی از راه‌های اصلی توسعه و گسترش مواد مخدر به وسیله استکبار جهانی و دشمنان نظام جمهوری اسلامی است که متاسفانه تلاش‌ها و فعالیت‌ها متناسب با این گستردگی نیست، لذا ضرورت توجه بیشتر و افزایش فعالیت‌ها و تلاش‌ها از جانب ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از پیش اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

نماینده مردم بروجرد در خانه ملت با تاکید بر این‌که مجلس، دولت و قوه قضاییه باید با احساس خطر مضاعف و احساس هشدار بیشتر نسبت به این موضوع اهمیت قائل شوند، گفت: هر سه قوه باید موانع پیش‌روی مبارزه با مواد مخدر را برطرف و مبارزه گسترده‌ای را به صورت ضربتی و ضر‌ب‌الاجل با این بلای خانمانسوز آغاز کنند، ضمن این‌که باید این مبارزه را به شکلی سازماندهی کنند که نهادینه شود نه این‌که به صورت مقطعی و موقت باشد و بعد از چندی رو به افول رود، چراکه در این صورت سوداگران مجددا فرصت پیدا کرده و زحمات ما را خنثی خواهند کرد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره عملکرد وزارت بهداشت در راستای درمان اعتیاد در کشور گفت: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت به دلیل مشکلات عدیده‌ای که در بخش بهداشت و درمان گریبانگیرش است کمترین و کمرنگ‌ترین نقش را در این راستا ایفا می‌کند، به همین دلیل گفته می‌شود که هر سه قوه باید موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: در گذشته اگر از اعتیاد احساس خطر می‌کردیم فقط اعتیاد بود، اما امروز به دلیل وجود مواد شیمیایی مختلف در بازار، اعتیاد تنها عارضه مواد مخدر نیست بلکه انواع و اقسام امراض و بیماری‌ها از بیماری‌های روانی تا خونی خطراتی است که جامعه ما را تهدید می‌کند، به همین دلیل وظیفه پیشگیری و توسعه بهداشتی وزارت بهداشت ایجاب می‌کند که بیشتر و خیلی فعال‌تر از گذشته هشدارها را بدهد و همه را برای حضور در این صحنه ترغیب کند، در غیر این صورت متاسفانه وجود مواد شیمیایی مختلف در قالب مواد مخدر، سلامت آحاد جامعه را تهدید می‌کند.

مقدسی با اظهار تاسف از شیوع استعمال مواد مخدر در میان جوانان گفت: مقابله با مواد مخدر باید از خانواده بوسیله فرهنگ‌سازی شروع شود، بعد از آن خانه دوم جوانان مدرسه و بعد از آن دانشگاه‌ها هستند، اما متاسفانه در هر سه مقطع خانه، مدرسه و دانشگاه کار سازمان یافته و فرهنگی در این راستا انجام نمی‌شود، بلکه انفعالی با این موضوع برخورد می‌کنیم؛ به نحوی که تا وقتی مبتلا نشویم هیچ خطری احساس نمی‌کنیم و بعد هم با اطلاع از مبتلا شدن یکی از اعضای خانواده برخورد منفعلانه با این موضوع یکی از رفتارهای عادی شده است.

وی در خاتمه با تاکید بر این‌که رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی وظیفه خطیری در این راستا دارند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید مبارزه با مواد مخدر، زشتی و پلیدی استفاده از آن را در سناریوهای مختلف به تصویر بکشند و مردم، جوانان و خانواده‌ها را نسبت به این بلای خانمانسوز آگاه کنند.

پیرو انتشار این خبر حوزه سلامت و روان و اعتیاد معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جوابیه ای به روابط عمومی سلامت نیوز ارسال کرد که به شرح زیر می باشد:
هر ساله علیرغم تخصیص ناکافی اعتبارات مورد نیاز از سرجمع بودجه درمان اعتیاد کشور( که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در بین دستگاه های عضو ستاد توزیع می گردد)، این وزارتخانه در زمینه های مختلف پیشگیری، پژوهشی، آموزشی و درمانی سوء مصرف مواد از طریق دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور فعالیت دارد.
این در حالی است که اعتیاد یک پدیده با ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، روحی و جسمی می باشد و وزارتخانه ها و دستگاه های مختلفی باید تحت مدیریت دبیرخانه ستاد هم جهت فعالیت نمایند تا امکان مبارزه همه جانبه با این معضل اجتماعی فراهم آید.
در این راستا، متاسفانه نقصان عملکرد این مجموعه، به عنوان نقص عملکرد این وزارتخانه در درمان اعتیاد تعبیر می شود. بعنوان نمونه، قصور تلفات حوادث ترافیکی نباید تنها متوجه این وزارتخانه باشد.
در نهایت به استناد میزان منابع مالی و انسانی تخصیصی، فعالیت این وزارتخانه در درمان معتادان، قابل توجه و تقدیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha