سلامت نیوز: یك فوق تخصص عفونی كودكان با اشاره به اینكه ساندویچ سوسیس و كالباس همراه با سس گوجه فرنگی می تواند موجب ایجاد حساسیت و تشدید آسم شود، عنوان كرد: ساندویچ تخم مرغ پخته به جای ساندویچ سوسیس و كالباس به عنوان یك میان وعده غذایی كامل، مطلوب است.

دكتر اكبر كوشانفر در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بیماری آسم در كودكان بویژه در سنین مدرسه شایع است و بروز آن به دو دسته عوامل محیطی و خارجی و عوامل داخلی بستگی دارد.

وی با بیان اینكه ‌گرده‌ افشانی گیاهان بویژه در فصل بهار و پاییز و آلودگی هوا كه در تهران از حد استاندارد خودش خارج شده است، از جمله فاكتورهای خارجی ابتلا به آسم هستند، گفت: بوی غذاها در داخل منزل ، برخی میوه‌ها نظیر كیوی، گوجه فرنگی و انواع غذاهای فست فود كه با سس گوجه فرنگی آماده می‌شوند از دیگر عوامل ابتلا به حساسیت در كودكانی است كه زمینه ابتلا به آلرژی را دارا هستند.

وی ادامه داد: اسپری‌ها و حشره‌كش‌ها نیز حساسیت زا هستند.

این متخصص كودكان با تاكید بر اینكه خانواده‌ها در زمان رساندن كودكشان به مدرسه مراقب باشند كه كمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند، عنوان كرد: زمانی هم كه بچه‌ها در مدرسه هستند در زمینه خرید انواع تنقلات باید هوشیار و آگاه باشند و بدانند كه كدام موادغذایی حساسیت زا هستند.

به گفته دكتر كوشانفر، برخی میوه‌ها چون سیب، موز، پرتقال، لیمو و مانند آن برای كودكان 2سال به بالا بسیار مناسب است و علاوه بر آنكه ارزش غذایی بالایی دارد، برای بدن نیز مفید است و ایجاد حساسیت نمی‌كند. در نظر گرفتن این میوه‌ها برای میان وعده‌های دانش‌آموزانی كه آسم و یا آلرژی دارند توصیه می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: استفاده از سوسیس و كالباس در ساندویچ‌ها ضمن اینكه برای افراد سالم مضر است، در تشدید حساسیت هم نقش دارد. مصرف ساندویچ تخم مرغ پخته به جای ساندویچ سوسیس و كالباس در این اوقات توصیه می‌شود. همچنین نان و پنیر و گردو هم می‌تواند میان وعده غذایی مطلوبی باشد كه ارزش غدایی خوبی هم دارد.

وی با اشاره به اینكه مربیان بهداشت مدارس هم باید توجه داشته باشند كه از به همراه داشتن مواد غذایی نامناسب توسط دانش‌آموزان به مدرسه پیشگیری كنند، ‌اظهار كرد: این مواد غذایی یا نباید در مدارس توزیع شود و یا اگر هم دانش‌آموز آن را به همراه خود آورده است، او را از مصرف آن بر حذر دارند و به خانواده وی اطلاع بدهند كه دیگر این مواد غذایی را به همراه خود نیاورد.

دكتر كوشانفر با بیان اینكه كودكی كه حمله آسم دارد باید تحت درمان پزشك باشد در عین حال گفت: مربی بهداشت هم باید از سابقه بیماری دانش آموز مطلع و از نحوه مصرف اسپری‌های آسم نیز آگاه باشد تا بتواند در مواقع اضطرار و حمله آسمی درمان موقت را تا زمانی كه كودك به بیمارستان یا منزل منتقل شود، انجام شود.

این فوق تخصص عفونی اطفال در خاتمه با بیان اینكه كودكانی كه دچار آسم هستند معمولا از ورزش‌های سنگین معاف هستند، اظهار كرد: دویدن در زمین ورزش باعث بلند شدن گرد و خاك می‌شود كه این گرد و خاك آسم را تشدید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha