سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره نظام پزشکی قزوین فقدان برنامه‌ریزی دراز مدت و منسجم برای ساماندهی ارائه خدمات حوزه سلامت توسط جامعه پزشکی را مهمترین معضل و چالش‌ پیش روی این قشر و نظام سلامت کشور عنوان کرد و گفت: 80 درصد جامعه پزشکی، پزشکان عمومی هستند که برای پیدا کردن شغل و درآمد مناسب مشکلات جدی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد حیاتی افزود: متأسفانه نظم و سازماندهی مناسبی برای بعد از فارغ‌التحصیلی پزشکان به ویژه پزشکان عمومی در کشور وجود ندارد و تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی در رشته‌هایی غیر از تخصص خود مشغول به فعالیت هستند چرا که جایگاه مناسب و یا درآمد کافی از رشته خود به دست نیاورده‌اند.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر عموم جامعه و مسئولان تصور می‌کنند که جامعه پزشکی قشر مرفه و ثروتمندی است در حالی که 79 تا 80 درصد از پزشکان کشور را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند که در تأمین مایحتاج زندگی عادی نیز دچار مشکل می‌شوند و همین روند ممکن است در آینده نزدیک گریبان پزشکان متخصص را نیز بگیرد.

حیاتی با بیان اینکه هزینه‌های زیادی در حوزه اقتصاد درمان کشور انجام می‌شود، عنوان می‌کند که بخش کمی از این هزینه‌ها به عنوان درآمد به پزشکان می‌رسد و بخش اعظم این هزینه‌ها نصیب افرادی غیر از جامعه پزشکی می‌شود و در مسیر اصلاح و بهبود حوزه سلامت قرار نمی‌گیرد.

وی اجرا نشدن نظام ارجاع، سهم بالای پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم و ناکارآمدی بیمه‌های درمانی را از دیگر مسائل عمده حوزه سلامت کشور می‌داند.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی قزوین اضافه می‌کند که بیمه‌ها نه تنها پرداخت‌های به روز به پزشکان ندارند بلکه در برخی موارد در امور تخصصی پزشکان ابراز نظر می‌کنند و در تعداد یا تنوع داروهای تجویز شده اعمال سلیقه می‌کنند و متأسفانه برای پیش بردن نظرات خود از اهرمی همچون قرار داد بیمه‌ای با مطب‌ها و مراکز درمانی استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha