سلامت نیوز: کشور آمریکا با وجود پیشرفتهای خود در زمینه های نظامی، فناوری و اقتصادی گرفتار بحران های عمیق اجتماعی نظیر تولید و مصرف گسترده مواد مخدر می باشد که فروپاشی درونی این کشور را بیش از پیش شتاب بخشیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، با نگاهی به آمریکا درمی‌یابیم که این کشور با جمعیتی بیش از 300 میلیون نفر سومین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود.

جمعیت این کشور آمریکای شمالی از ن‍ژادهای مختلف سفید پوست، سیاه پوست، سرخ پوست و زرد پوست تشکیل می‌شود و می‌توان آن را مجموعه‌ای از ن‍ژادها و فرهنگ‌های مختلف جهان دانست.

با نگاهی به آمریکا پی می بریم که این کشور از نظر شاخص های رشد و توسعه بوی‍‍ژه در زمینه های فناوری، نظامی و اقتصادی در رده بالایی قرار دارد اما اگر نگاهی عمیق تر و همه جانبه به این کشور بیاندازیم درمی‌یابیم که کشور آمریکایی با این سطح فناوری و امکانات نظامی و اقتصادی از مهمترین شاخصه هایی که عامل قوام، ثبات و دوام یک جامعه سالم است، برخوردار نیست.

علاوه بر گستردگی جرم و جنایت در جامعه آمریکا می‌توان یکی دیگر از آسیب های جدی این جامعه را رواج وسیع تولید و مصرف مواد مخدر و مخدرهای صنعتی در آن بویژه در نسل جوان دانست.

در اینجا لازم است که برای آگاهی از میزان تجارت، رواج گسترده تولید و مصرف مواد مخدر و آسیب های اجتماعی جدی ناشی از آن در جامعه آمریکا نگاهی به آمارهای منتشر شده در این باره بیاندازیم.
 
* کاشت و واردات مواد مخدر به آمریکا

منابع آمریکایی فاش کرده اند که میزان کاشت مواد مخدر بویژه ماریجوانا در نتیجه رکود شدید اقتصادی آمریکا در دوره اخیر افزایش یافته است.

آمارهای رسمی آمریکا نشان می دهد که نهادهای مبارزه با مواد مخدر آمریکا مساحت گسترده ای از زمین های زیر کشت ماریجوانا را که ارزش آنها دهها میلیارد دلار در سال بالغ می شود،  از بین می برند.

کاشت این مواد مخدر در مناطق مختلف آمریکا انجام می شود که بارزترین آنها کالیفرنیا، واشنگتن، کناکی، تنسی و ویرجینیا است.

منابع آمریکایی می گویند که افزایش کشت ماریجوانا باتوجه به افزایش شمار مصرف کنندگان این ماده مخدر سهم فعالی در اقتصاد آمریکا در برهه اخیر داشته است.مصرف ماریجوانا در آمریکا باعث شده است که نهادهای مبارزه با مصرف آن حدود 10 میلیارد دلار در سال هزینه کنند.

علاوه بر تولید مواد مخدر در آمریکا، هرساله صدها تن انواع ماده مخدر نیز از مرزهای این کشور بویژه مرز مکزیک وارد آمریکا می شود.بخش عمده مواد مخدر مصرفی آمریکا بویژه کوکائین و هروئین را کشورهای آمریکایی لاتین از جمله کلمبیا تامین می کنند.

دفتر محاسبات دولت آمریکا اعلام کرده است که سالانه 9400 تن ماده مخدر ماریجوانا، 275 تن ماده مخدر کوکائین و 19 تن ماده مخدر هروئین فقط از مرز مکزیک وارد آمریکا می شود. براساس آمار این دفتر که نهاد تحقیقات وی‍ژه کنگره آمریکا به شمار می رود، مکزیک کشور اصلی ترانزیت مواد مخدر آمریکای لاتین به کشور آمریکا به شمار می رود.
 
*میزان تجارت مواد مخدر در آمریکا
 
آمریکا اولین کشور جهان در زمینه مصرف مواد مخدر بویژه کوکائین است که همه کوکائین مصرفی آمریکا از کشورهای آمریکای لاتین تامین می شود. براساس آمارهای منتشر شده، میزان درآمدهای تجارت جهانی مواد مخدر سالانه 600 میلیارد دلار معادل هشت درصد حجم تجارت جهانی است.

در این میان، آمارهای رسمی در آمریکا نشان می دهد که میزان خرید و فروش و تجارت داخلی مواد مخدر در آمریکا سالانه بالغ بر 190 میلیارد دلار است به گونه ای که باندهای مواد مخدر همواره درحال نبرد با یکدیگر برای تسلط بر بازار مواد مخدر آمریکا هستند.

این میزان تجارت مواد مخدر در آمریکا در سال مساوی با میزان تجارت آمریکا از خودرو و فولاد است.

آمارها همچنین نشان می دهد که میزان مجموع ماده مخدر حشیش در آمریکا در سال به 7 میلیارد دلار بالغ می شود.

براساس پژوهش های منتشر شده، میزان خرید و فروش مواد مخدر در آمریکا به حدی است که روی 75 درصد دلارهایی که در داخل آمریکا رد و بدل می شود، آثار ماده مخدر کوکائین دیده می شود.

بازار آمریکا مملو از مواد مخدر گوناگون از جمله مواد مخدر صنعتی است که در این میان چند نوع ماده مخدر شامل ماریجوانا، حشیش و کوکائین بیشترین بازار داد و ستد و مصرف را به خود اختصاص داده است.
 
* اعتیاد آمریکایی ها به مواد مخدر

  آمارها نشان می دهد که بیش از 20 میلیون نفر از مردم آمریکا به طور علنی حشیش مصرف می کنند و براساس گزارشهای آکادمی ملی بررسی اعتیاد به مواد مخدر "فایدا"، پنج شهر آمریکا شامل شیکاگو، دیترویت، میامی، نیویورک و واشنگتن در صدر شهرهایی قرار دارند که اعتیاد به مواد مخدر در آنها بیشتر است.

آمارهای اداره مبارزه با مواد مخدر و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی آمریکا نشان می دهد که از هر پنج آمریکایی حداقل یک نفر مصرف کوکائین را آزموده یا می آزماید و 10 درصد از آنها معتاد به این ماده شده اند یعنی پانصد هزار نفر به طور منظم در آمریکا کوکائین مصرف می کنند.

این آمار نشان می دهد که میزان اعتیاد به کوکائین در آمریکا با اعتیاد به هروئین در کشور کلمبیا که معدن کوکائین است، برابری می کند. آمارهای نهاد نظارت بر داروهای آمریکا نشان می دهد که میزان مصرف مواد مخدر در این کشور درحال افزایش است به گونه ای که 22 میلیون نفر مصرف کننده ماریجوانا و قرص های اکستازی هستند.

براساس این آمارها، میزان مصرف مواد مخدر با بیکاری و بحران اقتصادی آمریکا ارتباط دارد به گونه ای که 17 درصد از بیکاران مواد مخدر مصرف می کنند در حالی که این میزان در بین کسانی که کار ثابت دارند، 9 درصد و در میان کسانی که کارموقت دارند، هشت درصد است.

این آمارها همچنین نشان می دهد که بیشترین میزان مصرف متعلق به ماده مخدر ماریجوانا و بین سن 12 تا 17 سال است. گزارش های رسمی آمریکا حاکی است که 40 درصد جرایم قتل در آمریکا مرتبط با مواد مخدر است.

* رواج گسترده مواد مخدر در مدارس آمریکا

مرکز ملی بررسی اعتیاد و مصرف مواد مخدر در دانشگاه کلمبیای آمریکا در پ‍ژوهش های خود اعلام کرده است: میلیون ها جوان آمریکایی در مدارسی درس می‌خوانند که با معضل مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند.

این پژوهش ها نشان می دهد 31 درصد دانش آموزان دبیرستانی یعنی بیش از چهار دانش آموز تجارت مواد مخدر یا مصرف آن را می بینند یا دانش آموزان معتاد یا مست را حداقل یک بار در هفته در داخل مدرسه خود مشاهده می کنند.

براساس این پژوهش، 9 درصد از دانشجویان مدارس راهنمایی یعنی بیش از یک میلیون دانش آموز این مدارس همکلاسی های خود را در هفته حداقل یک بار - درحالی که درگیر مسائل مربوط به مواد مخدر هستند- مشاهده می کنند.

ژوزف کالوانو رئیس مرکز ملی بررسی اعتیاد و مصرف مواد مخدر که وزیر بهداشت اسبق آمریکا به شمار می رود، هشدار داده است که بسیاری از مدارس آمریکا به بازارهای باز مواد مخدر برای جوانان تبدیل شده اند.

وی افزوده است: جوانان آمریکایی غرق در فرهنگی شده اند که مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در آن به یک امر عادی تبدیل شده است و خانواده ها باید در این باره آگاه باشند و کاری انجام دهند.

در همین حال، گزارشهای اداره بررسی اعتیاد و خدمات بهداشت روانی آمریکا فاش کرده است که روزانه یک میلیون و 200 هزار نفر از جوانان آمریکایی سیگار و 586 هزار نفر ماریجوانا می کشند و 631 هزار نفر از آنها نیز مشروبات الکلی مصرف می کنند.
 
این اداره در گزارشهای‌ خود آماری را درباره تعداد نوجوانان و جوانان آمریکایی بین 12 تا17 سال سن که هر روز برای اولین بار مشروبات الکلی، سیگار، مواد مخدر و قرص مسکن های مخدر مصرف می کنند، ارائه کرده است و براساس این آمار هشت هزار نوجوان در روز برای اولین بار مشروبات الکلی، چهار هزار و 300 نوجوان شربت های ممنوع شده، چهار هزار نفر سیگار، سه هزار و 600 نفر ماریجوانا و 2 هزار و 500 نفر قرص های مسکن مخدر مصرف می کنند.

این آمارها در کنار رواج گسترده جرم، جنایت و تجاوز در آمریکا نشان می‌دهد که آمریکا هر چند از یک سو به طور شتابان در حال پیشرفت گسترده نظامی، فناوری و اقتصادی در جهان امروز است اما به همان میزان نیز به سمت فروپاشی درونی پیش می رود زیرا انباشت این آسیب‌ها و معضلات اجتماعی بستر را برای از بین رفتن مولفه های انسجام و یکپارچگی و امنیت در درونی آمریکا بیش از پیش فراهم می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha