سلامت نیوز: سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان کشنده در سراسر جهان به شمار می‎رود که به تازگی دانشمندان اعلام کردند شیوع سرطان روده بزرگ در مردان نسبت به زنان 2 برابر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد مردان مبتلا به سرطان روده بزرگ نسبت به زنان هم سن و سال خود تمایل بیشتری برای ابتلا به تومورهای پیشرفته‌تر دارند به همین خاطر دانشمندان معتقدند که انجام  آزمایشات غربالگری باید بر اساس جنس و سن صورت بگیرد.

بر اساس گزارش زی نیوز، در حال حاضر به مردان و زنان بالای 50 سال توصیه می‌شود که برای رشد پولیپ روده بزرگ، عمل کولونوسکوپی (دیدن روده بزرگ با دستگاه) را انجام دهند تا از تشکیل تومور در روده بزرگ مطلع شوند.  

بنا بر این گزارش، سرطان روده بزرگ (کولورکتال) چهارمین سرطان کشنده در سراسر جهان به شمار می‎رود که هرساله در دنیا جان 610 هزار نفر را می‌گیرد.

این مطالعه با بررسی 44 هزار و 350 شرکت کننده در برنامه غربالگری کولونوسکوپی در سال‌های 2007 تا 2010 در اتریش صورت گرفته است.

نتایج تحقیق بر روی آدنوم (پولیپ خوش خیم یا بدخیم روده بزرگ) در مردان این طور نشان داد که میزان این ضایعات به طور قابل توجهی در مردان نسبت به زنان در تمام گروه‎های سنی بالاتر است و این به منزله این است که جنس مذکر عامل مهم در بروز سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود.

به عنوان مثال، پنج درصد از مردان بین سنین 50 تا 54 ساله مبتلا به آدنوم پیشرفته بوده این درحالی است که تنها 2.9 درصد از زنان به این بیماری دچار می‎شوند.

نرخ سرطان روده بزرگ در مردان 55 تا 59 ساله 1.3 درصد و این میزان در زنان دهه مسن‌تر (65 - 69 ساله) 1.2 درصد تشخیص داده شد.

به طور کلی با درنظر گرفتن 1.5 درصد ابتلای مردان به این بیماری و 0.7 درصد در زنان، می توان این طور نتیجه گرفت که شیوع سرطان روده بزرگ در مردان نسبت به زنان 2 برابر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha