سلامت نیوز: رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای، رژیم غذایی سالم و مناسب و افزایش ورزش های منظم هوازی خطر بیماری های قلبی عروقی را دو تا سه برابر کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز، رئیس بخش جراحی قلب مركز فوق تخصصی قلب و عروق امام علی مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی كاشان ضمن بیان این مطلب افزود: افزایش استفاده از سبزیجات، گوشت سفید در رژیم غذایی از عوامل كاهش دو تا سه برابری خطر بیماری های قلبی است.

دکتر محمد صادق پور عباسی انجام ورزش های هوازی از جمله دوچرخه سواری، شنا و پیاده روی حداقل 30تا 45 دقیقه در روز را از دیگر عوامل كاهش این بیماری دانست.

وی رژیم غذایی نادرست، استرس، دخانیات، افزایش سن، سابقه فامیلی، جنس، فشار خون بالا، چاقی، دیابت کم تحرکی را از جمله عوامل خطر ساز تنگی عروق كرونر برشمرد.

به گفته وی، از آنجا كه نمی توان خطر عوامل ژنتیکی و خانوادگی بر روی بیماری های قلبی کاهش داد، كم كردن استرس و فشارهای کاری، رعایت رژیم غذایی مناسب، کاهش استعمال، نگهداشتن وزن در حد نرمال و انجام ورزش های منظم می تواند علاوه بر کنترل بیماری های زمینه ای قلبی مانند فشار خون بالا و دیابت میزان بیماری های قلبی عروقی را نیز كاهش دهد.

پورعباسی با تاكید بر این كه افزایش میزان بیماری های قلبی و عروقی با بیماری های زمینه ای افزایش مرگ و میر و جراحی های قلب و عروق را منجر شده است، افزود: بیماری های قلبی نخستین عامل مرگ و میر در ایران است.

وی در خصوص علائم بیماری های قلبی خاطرنشان كرد: احساس درد زیر استخوان سینه، تنگی نفس، احساس فشار در قفسه سینه می تواند از علائم و نشانه های بیماری های قلبی باشد که باید حتما برای تشخیص به متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

پورعباسی با اشاره به بیماری های مادرزادی قلبی یادآورشد: توجه والدین به سلامت کودکان و مراحل رشد آنها از جمله کاهش رشد کودک، بروز عفونت های مکرر تنفسی، تنبلی ،خستگی مکرر و گریه های زیاد از نشانه های بیمارهای مادر زادی قلبی است.

وی در پایان با تقدیر از راه اندازی مركز فوق تخصصی جراحی قلب امام علی(ع) بیمارستان شهید بهشتی، گفت: راه اندازی این مركز با توجه به آمار زیاد مرگ و میر بر اثر بیماری قلبی و عروقی و وقوع تصادفات فراوان جاده ای و شهری در شهرستان كاشان ضروری بود.

گفتنی است: هفتم مهر ماه روز جهانی قلب است كه امسال از سوی سازمان بهداشت جهانی این روز به " قلبی سالم، خانه ای سالم، دنیایی سالم "(one world , one home , one heart)نام گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha