سلامت نیوز: میرزا حسینی معتقد است هر ابزاری که بتواند تحریک کننده جنسی باشد، باید دور از دسترس فرزندان باشد زیرا میل جنسی در انسان بیشتر تحت تاثیر تحریکات محیطی است.

حسن میرزا حسینی، روانشناس و مدرس دانشگاه در خصوص عوامل موثر بر بلوغ زودرس به برنا گفت: آنچه که از بُعد روانشناسی بلوغ مطرح است، جنبه ژنتیکی است که بلوغ تحت تاثیر ژنتیک قرار دارد و یا به خاطر ژن و استعداد خانوادگی تحت تاثیر بلوغ قرار می گیرد و سن بلوغ در این افراد زودتر از دیگران است. علاوه بر مسایل ژنتیکی و زمینه های خانوادگی، محرک هایی که در جامعه وجود دارد یکی از عوامل موثر در بلوغ زودرس در دختران و پسران است.

وی گفت: این تحریکات بیشتر از طریق کانال های ماهواره ای و رسانه ها و بلوتوث هایی که در گوشی های موبایل و عکس های تحریک کننده ای که مشاهده می شود، می تواند باعث بلوغ زودرس شده و از نظر جنسی کودکان را دچار رشد جنسی زودرس کند.

این روانشناس در ادامه در خصوص آسیب هایی که بلوغ زودرس به همراه دارد، توضیح داد: فرد قبل از اینکه به لحاظ شناختی و عاطفی از نظر اجتماعی به پختگی لازم و بلوغ برسد و هنوز از نظر هوشی و رشد شخصیتی در سطح کودکی باقی مانده، ممکن است از نظر جنسی به سطح نوجوانی برسد، دچار بلوغ شود و همین امر موجب آسیب های زیادی شده و باعث درگیر شدن یک سری انحرافات اخلاقی می شود.

وی با اشاره به چگونگی کاهش اینگونه مسایل به عنوان راهکار، خاطر نشان کرد: در صورتیکه تحریکات محیطی را کاهش دهیم، می توانیم در کاهش این مساله نیز موثر باشیم. والدین باید کنترل کنند که فرزندان تا به بلوغ فکری نرسیده اند، از هرگونه بلوغ جنسی دور باشند. شبکه های ماهواره ای و فیلم ها باید تحت کنترل والدین قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هر ابزاری که بتواند تحریک کننده جنسی باشد و بیشتر جنبه بصری دارد، باید دور از دسترس فرزندان باشد زیرا میل جنسی در انسان بیشتر تحت تاثیر تحریکات محیطی است، اگر چه تغذیه و عوامل طبیعی در این خصوص بی تاثیر نیست، اما اگر کودکان از تحریکات دور باشند، این میل به تاخیر خواهد افتاد.

این مدرس دانشگاه در خصوص نحوه پاسخگویی به سوالات کودکان در مورد مساله جنسیت، اظهار داشت: هویت جنسی کودکان تقریباً از سن 3 سالگی شکل می گیرد و کودک 3ساله تفاوت خود را با جنس مخالف متوجه می شود و از همان سن نقش های جنسی آغاز می شود. یعنی یک دختر بچه یاد می گیرد که مطابق خانم ها عمل کند و از رفتار مادر الگوبرداری و تقلید کند و یک پسر بچه نیز یاد می گیرد از طریق تقلید کردن رفتار پدر نقش های مردانه ایفا کند و از همین سنین هم ممکن است سوالاتی در ذهن آنها شکل بگیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: والدین به راحتی می توانند به این سوالات پاسخ دهند و باید سعی کنند که کودکان را گمراه نکنند. از طریق دایره المعارف هایی که به زبان کودکانه ساختار بدنی و فیزیکی زن و مرد را نشان داده و تفاوت ها را مطرح کرده و استفاده از سی دی های آموزشی همچنین مثال هایی که از جفت گیری پرندگان دارد، می تواند رفتار پرندگان را به زبان علمی و ساده برای کودکان توضیح دهند.

میرزا حسینی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به این آموزه ها آنچه که می تواند مشکل ساز باشد و باید از آنها حیا داشت، تحریکاتی است که از طریق فیلم ها و عکس های مستهجن در اختیار کودکان قرار می گیرد و والدین باید مجلات، سی دی ها و فیلم هایی را که ممکن است برای فرزندان مشکلات این چنینی بوجود آورد، از دسترس آنها دور نگه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha