سلامت نیوز :یک کارشناس ارشد پرستاری گفت: امکان معاینه تک تک حجاج در مراسم حج نیست بنابراین آموزش «خودمراقبتی» بهترین راه پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع بیماری حجاج است.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، مرضیه خاتونی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مقاله مروری خود بر ضرورت آموزش زائران در خصوص علائم و نشانه های اولیه بیماری های واگیر و ارائه چک لیست خود ارزیابی بیماری های واگیر تاکید کرده است و راهکارهای متفاوتی چون واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا، پایش سلامت افراد در معرض خطر، قبل و حین سفر حج و نیز به همراه داشتن تجهیزات و تیم ماهر پزشکی در کاروان های حجاج برای حفظ سلامت حجاج الزامی دانسته است.

بر اساس اطلاعات این مقاله همه ساله 1.9 میلیون نفر از 140 کشور جهان و بیش از 94 هزار نفر از ایران برای مراسم حج تمتع به کشور عربستان سفر می کنند.

 با توجه به تراکم زیاد جمعیت و تماس های غیرقابل اجتناب در هنگام مناسک حج و محل اقامت، فرصت مناسبی برای بروز و همه گیری بیماری های واگیر فراهم می شود.

خاتونی اضافه کرد: بروز گسترده عفونت های گوارشی و  پوستی و به ویژه عفونت های تنفسی زائران، از مشکلات جدی زائران و سازمانهای پزشکی حج در سال های اخیر است به طوری که بکارگیری اقدامات مناسب برای پیشگیری یا کنترل علائم از ضروریات مدیریت برنامه ریزی برای حج است.

به گفته این محقق پرستار، با توجه به عوارض دراز مدت و گاهی کشنده برخی بیماری های واگیر تنفسی، گوارشی و پوستی در عده قابل توجهی از زائران خانه وحی در طی مراسم حج تمتع در سال های اخیر و عوارض و مشکلات ناشی از آن، بکارگیری راهکارهای تشخیص زودرس این بیماری ها برای پیشگیری، کنترل و درمان آن لازم و ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha