سلامت نیوز: استاد مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی و اندودانتیکس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مهمترین عامل از دست دادن دندان‌ها در سنین سالمندی وضعیت نامناسب تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی است.

سعید عسگری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: نظام‌های متولی سلامت در کشورهای گوناگون نسبت به موضوع سالمندی حساسیت‌های متفاوتی را بروز می‌دهند که این امر با شاخص امید به زندگی پیوند مهمی دارد زیرا شاخص امید به زندگی نشان می‌دهد که متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است یا به عبارت بهتر هر فرد در آن جامعه چند سال می‌تواند توقع طول عمر داشته باشد.
 
وی افزود: البته هر چه شاخص‌های بهداشتی و درمانی در یک جامعه بهبود یابد امید به زندگی در آن جامعه نیز افزایش خواهد یافت و از این رو این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی در کشورهای گوناگون است.

وی گفت: معمولاً امید به زندگی در زنان همه جوامع حدود 4 سال بیشتر از مردان است و کشورهای ژاپن، هنگ کنگ، ایسلند، سوئیس و استرالیا به ترتیب در جهان مقام‌های نخست امید به زندگی را دارند که با حدود ۸۲ سال، از میانگین جهانی ۲۲ درصد بالاتر است.

عسگری تصریح کرد: یکی از مهمترین خدمات مورد نیاز برای سالمندان ارائه مراقبت‌های دندانپزشکی است که در سالیان اخیر واژه‌ای با نام دندانپزشکی سالمندان در کتاب‌های مرجع دندانپزشکی به کار گرفته شده است.

وی گفت: سالمندان مانند افراد در سایر سنین، نیاز به ویزیت‌های مرتب دندانپزشکی دارند و این افراد یا کسانی که از سالمندان مراقبت می‌کنند باید با خود بیندیشند که آیا ویزیت‌های دندانپزشکی مرتب برای سالمندان برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

این استاد مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر چه برخی بیماری‌های دهان و دندان مثل پوسیدگی‌هایی که باعث دندان درد می‌شوند یا دندان‌هایی که لق شده‌اند می‌توانند توسط خود سالمندان مورد توجه قرار گیرند اما تشخیص برخی موارد دیگر نیازمند معاینه دقیق توسط دندانپزشکان ماهر است.

عسگری اظهار داشت: در هر حال باید سالمندان اگر متوجه تغییراتی مثل خونریزی یا زخم در دهانشان شدند سریعاً برای بررسی به دندانپزشکان مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مهمترین عامل از دست دادن دندان‌ها وضعیت نامناسب تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی است در چنین افرادی با افزایش سن، دندان‌ها بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته و همین امر سبب از دست رفتن دندان‌ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha