اینترنت منبع عظیمی از اطلاعات و فرصت های ارتباطی است. اینترنت در حالی که می تواند مفید باشد، می تواند برای ذهن جوان نیز خطراتی ایجاد کند. رسانه های اجتماعی می توانند به طور مثبت یا منفی بر سلامت روان جوانان تأثیر بگذارند، بنابراین گفتگوهای منظم در مورد استفاده خوب از رسانه های اجتماعی نقش حیاتی در سلامت کودکانمان دارد.

چگونه با کودکانمان درباره رسانه های اجتماعی صحبت کنیم؟

چرا باید درباره رسانه های اجتماعی با کودکانمان صحبت کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، اگر فرزند شما به اینترنت دسترسی دارد، می تواند به سایت های مختلفی دسترسی پیدا کند؛ بهتر است قبل از بروز مشکل در مورد برنامه‌های موجود در گوشی یا وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنند با آنها صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید که جوانان اغلب در برابر پلتفرم های مختلفی قرار می گیرند؛ این بدان معنی است که شما ممکن است از پلتفرمی که فرزندتان استفاده می کند آگاه نباشید، مگر اینکه در مورد آن با او صحبت کنید.

صحبت کردن در مورد رسانه های اجتماعی و عادات آنلاین ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشد، اما صحبت کردن زودهنگام با فرزندتان می تواند باعث شود که او راحت این نوع اطلاعات مهم را با شما به اشتراک بگذارد.

با شروع زودهنگام، این مکالمات را عادی کرده و اگر اتفاق بد یا نگران کننده ای بیفتد، اگر قبلاً فضای امنی را برای آن نوع گفتگو ایجاد کرده اید، در این زمان فرزندتان احساس راحتی کرده و برای دریافت کمک راحت تر به شما مراجعه می کند.

استفاده مثبت از رسانه های اجتماعی را ترویج دهید

در حالی که نگرانی های زیادی در مورد رسانه های اجتماعی وجود دارد، می تواند مزایای زیادی هم داشته باشد. با گفتگوهای آزاد در مورد رسانه های اجتماعی، مزایا و خطرات آن، می توانید استفاده مثبت از رسانه های اجتماعی را ترویج دهید. برنامه ای ایجاد کنید تا آنها را از مزایای رسانه های اجتماعی و مواردی که باید محتاط باشند آگاه کنید. این کار به رابطه شما با فرزندتان کمک می کند، زیرا استفاده از رسانه های اجتماعی را با هم مدیریت می کنید.

چگونه در مورد رسانه های اجتماعی صحبت کنیم

فرزندان شما و اینترنت دائما در حال تکامل و رشد هستند. بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید که دستورالعمل ها و پروتکل ها باید در طول زمان تغییر کنند و ممکن است در کودکان متفاوت باشند. چیزی که برای کوچک‌ترین فرزند شما مفید است، ممکن است برای بزرگ‌ترین فرزند شما مفید نباشد.

این همچنین به این معنی است که شما باید مکالمه در مورد رسانه های اجتماعی را هر چند وقت یک بار که احساس می کنید مناسب است، دوباره مرور کنید.

نکته های کلیدی برای شروع صحبت درباره فضای مجازی و رسانه های اجتماعی

در اینجا شش نکته کلیدی برای شروع و ادامه گفتگو آورده شده است:

در هنگام شروع مکالمه به تن صدای خود دقت کنید

صحبت خود را آرام و بی طرف شروع کنید. هنگام بحث در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی از فریاد زدن یا زبان احساسی خودداری کنید. اتخاذ یک رویکرد بدون قضاوت هنگام صحبت در مورد رسانه های اجتماعی با فرزندتان می تواند به ایجاد روابط باز و قابل اعتماد کمک کند، که به کودک شما کمک می کند تا در مورد حضور آنلاین خود احساس راحتی کند.

قبل از اینکه مکالمه را آغاز کنید از او درباره پلتفرم ها سوال کنید

از فرزندتان بپرسید که از چه برنامه ها یا پلتفرم هایی استفاده می کند. بگذارید به شما توضیح دهند که چگونه کار می کنند. برای درک جذابیت و روشی که آنها دوست دارند از پلتفرم استفاده کنند، سؤال بپرسید.

با مثال او را هدایت کنید

در مورد نحوه استفاده سالم از رسانه های اجتماعی با فرزندتان صحبت کنید و به او بگویید که می تواند با هر سوال یا نگرانی به سراغ شما بیاید. صادق بودن و شفاف بودن به آنها کمک می کند در لحظات جدی به شما اعتماد کنند.

خونسردی خود را حفظ کنید

اگر متوجه شدید که فرزندتان از سایتی به طور نامناسب استفاده می کند یا رفتاری انجام می دهد که شما آن را تایید نمی کنید، آرام باشید. مهم است که اطلاعات را جمع آوری کنید و به آنها بگویید که از گفتن آنها به شما قدردانی می کنید و اشتباهات آنها را به آرامی و با بیان مناسب به آنها توضیح دهید.

در مورد ماندگاری اطلاعات و حریم خصوصی آن ها صحبت کنید

به آنها اطلاع دهید که آنچه در اینترنت پست می شود دائمی است. سپس تنظیمات حریم خصوصی پلتفرم را مرور کنید تا مطمئن شوید اطلاعات و فعالیت آنها ایمن است. به آنها بگویید که فقط باید با افرادی که در زندگی واقعی می شناسند ارتباط برقرار کنند و اگر قرار است با عریبه ای صحبت کنند، حریم خصوصی خود را بشناسند.

رفتار آنلاین مثبت و منفی را توصیف کنید

خوب است که با دیگران به صورت آنلاین به خوبی صحبت کنید.بسته به سن فرزندتان، ممکن است او را در مورد آزار و اذیت سایبری و ارسال پیام های نامناسب مطلع کنید. در مورد چگونگی تشخیص این رفتار منفی آنلاین صحبت کنید و اگر آنها آن را دیدند یا هدف آن قرار گرفتند چه کاری باید انجام دهند.

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

انواع مختلفی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی وجود دارد که همه مزایا و معایب خاص خود را دارند.

به طور کلی، مزایا عبارتند از:

  • اتصال: رسانه های اجتماعی می توانند به فرزندان شما اجازه دهند با سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. آنها می توانند در مورد فرهنگ های مختلف بیاموزند و در مورد افراد مختلفی که ممکن است شخصاً آنها را نمی شناسند آموزش ببینند.

  • پیوندهای خانوادگی قوی تر: رسانه های اجتماعی می توانند به فرزندان شما اجازه دهند با خانواده هایی که نزدیک نیستند ارتباط برقرار کنند. آنها می توانند روابطی را ایجاد کنند که مناسب نیستند یا مورد پسند شما نیست.

  • توسعه علایق: در رسانه‌های اجتماعی، فرزندان شما می‌توانند افرادی را بیابند که کارهای مورد علاقه آنها را انجام می دهند. داشتن این آگاهی که آنها تنها نیستند می تواند اعتماد به نفس و رفاه کلی را افزایش دهد.

معایب و خطرات استفاده از رسانه های اجتماعی عبارتند از:

  • زورگویی سایبری: قلدری آنلاین ممکن است برای آنها اتفاق بیفتد یا ممکن است مسئول انجام آن با دیگران باشند. برخی از کودکان ممکن است عواقب رفتار بد آنلاین را ندانند. آنها همچنین ممکن است ندانند که چگونه شخصی را که به صورت آنلاین آنها را آزار می دهد مسدود کنند و از کمک گرفتن خجالت نکشند.

  • افسردگی: افسردگی زمانی رخ می دهد که کودکان و نوجوانان زمان زیادی آنلاین مانده و از فضای مجازی استفاده کنند. مقایسه ها و استانداردهایی که در شبکه های اجتماعی نشان داده می شود می تواند افکار منفی ایجاد کرده و تصویر منفی از خود در ذهن آنها ایجاد کند.

  • ملاقات با غریبه ها: بچه‌های شما ممکن است در زندگی واقعی شخصاً مراقب غریبه‌ها باشند، اما در فضای مجازی به این موضوع اهمیت کمتری بدهند یا آن را نادیده بگیرند. بچه‌های شما می‌توانند با هر کسی به صورت آنلاین دوست شوند؛ می‌توانند مکالمات خود را به برنامه‌های کنترل نشده ای ببرند که به فرزند شما و یک غریبه اجازه می‌دهد با هم ارتباط برقرار کنند. باید به آنها یادآوری کنید که در صورتی که شخصاً او را نشناسید، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا او همان کسی است که می‌گوید هست یا نه، وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha