دندان‌پزشک‌ها هم به اندازه متخصصان زیبایی و جراحان پلاستیک در مطب‌های خود با بیمارانی روبرو می‌شوند که مشکل عمده‌ای ندارند و تنها می خواهند زبیاتر جلوه کنند.

سلامت نیوز :دندان‌پزشک‌ها هم به اندازه متخصصان زیبایی و جراحان پلاستیک در مطب‌های خود با بیمارانی روبرو می‌شوند که مشکل عمده‌ای ندارند و تنها می خواهند زبیاتر جلوه کنند.

به گزارش برنا تب زیبایی در سن جوانی بیشتر دامن آدم را می‌گیرد و وسوسه زیباتر شدن تقریبا سراغ هر جوانی می رود، چون اصولا انسان‌ها ذاتا زیبایی را دوست دارند و این حس در جوان‌ها معمولا چند برابر است،. شاید از این جهت که احساس می کنند در هر جمعی مرکز توجه هستند. خلاصه اینطور می شود که در نهایت مطب‌های زیبایی پر می شوند از متقاضیانی که مشکل عمده‌ای ندارند و تنها هدف‌شان زیبا‌تر شدن است.

گاهی این خواسته و نیاز در افراد از حالت طبیعی خارج و شکل بیمارگونه‌ای به خود می‌گیرد. جراحی‌ها و کارهای زیبایی دندان از پرطرفدارترین‌ها در تمام دنیا و البته ایران است. یکی از کارهای زیبایی که متقاضیان زیادی دارد و یکی از مشکلات شایع زیبایی دندان است پرکردن فاصله بین دندان‌ها است.

دکترسیدحسین رجالی، جراح، دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست در گفت‌و‌گو با برنا از این مشکل، دلایل بروز آن و البته راه‌های درمانی و عوارض آن گفت. در ضمن از هزینه‌ها و میزان ماندگاری این روش‌ها هم از او پرسیدیم.حاصل این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.


دلایل دوری دندان‌ها از یکدیگر!
برای رفع این مشکل در ابتدا باید بدانیم علت فاصله به وجود آمده بین دندان‌ها چیست. این فاصله به چند دلیل پیش می آید؛ گاهی در اثر تناسب نداشتن اندازه فک با اندازه دندان‌ها، یعنی یا اندازه فک بزرگ‌تر از حد معمول است، یا اندازه دندان‌ها کوچک‌تر از حد معمول. گاهی هم این فاصله به دلیل نداشتن بعضی از دندان‌ها به صورت ارثی یا مادرزادی است. یکی از دلایل دیگر وجود فرنوم بین دندانی؛ چسبندگی عضلانی است که مانع از چسبیدن دندان‌ها به یکدیگر است.




همه راه‌حل‌های موجود
اولین روش درمانی که برای رفع این مشکل وجود دارد، ارتودنسی است که معمولا برای کودکان از سن 12 سالگی به بالا انجام می شود. با ارتودنسی دندان‌ها به یکدیگر می‌چسبد. اما در خیلی از موارد فاصله‌های دندانی که به دلیل کوچ‌تر بودن اندازه دندان‌ها نسبت به اندازه فک است تنها با ارتودنسی قابل درمان نیست، چون اندازه دندان‌ها کوچک‌تر از حد طبیعی است و باید اندازه دندان‌ها اصلاح شود. در این حالت نیاز است از نظر زیبایی روی دندان‌ها کار کنیم و این فاصله را اصلاح کنیم.

برای این مورد 2 روش زیبایی وجود دارد. روش اول باندینگ کامپوزیت است که موادی از جنس کامپوزیت همرنگ دندان به کناره آن اضافه می شود و فاصله‌ها به این روش بسته می شود و روش بسیار خوبی است از این جهت که معمولا دندان تراش نمی خورد و از نظر شکل و فرم ظاهری کاملا شبیه دندان طبیعی است و از نظر هزینه نسب به سایر روش‌ها به نفع بیمار است.

روش دوم استفاده از لامینت چینی است. در این روش دندان مقداری تراش می خورد ،گاهی تا نیم میلیمتر،بعد غشای چینی مخصوص روی دندان قرار می گیرد و فاصله‌ها را پر می کند.البته این روش هزینه زیادی دارد.

طبق گفته‌های دکتر رجالی اگر بخواهید این عمل‌های زیبایی راروی دندان خود پیاده کنید حتما باید با جیب پر پول راهی مطب‌های دندان پزشکی شوید. او البته در صحبت‌های خود به حقیقتی تلخ مرتبط با عمل‌های زیبایی دندان اشاره کرد و گفت:هزینه انجام این کارها از هر مطب تا مطب دیگر و یا از هر شهر تا شهر دیگر و البته در مورد هر شخصی بسته به میزان کاری که برای او انجام می شود متفاوت است و این نشان از خودرای بودن و نبودن تعرفه مشخصی در این زمینه است.



هزینه‌ و دوام زیبایی

این جراح و دندان پزشک در این زمینه به برنا توضیح داد: به طور معمول هزینه ارتودنسی در تهران بین یک میلیون و 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است. هزینه روش باندینگ کامپوزیت برای پرکردن هر فاصله بین 2 دندان 300 هزار تومان است. در روش زیبایی پر کردن لامینت چینی برای هر واحد دندان 400 هزار تومان دریافت می شود.

دوام این روش‌ها به این صورت است که در روش ارتودنسی اگر خوب انجام شود نتیجه همیشگی است، اما در روش باندینگ کامپوزیت و لامینت چینی در صورتی که خوب نگهداری و مراقبت شوند دوام خوبی دارند. این دوام به موادی که استفاده می شود، کار دکتر و میزان مراقبت متقاضی بستگی دارد. باندینگ کامپوزیت در یک جلسه و در دهان بیمار انجام می شود، اما روش لامینت زمان می برد.

البته طبق گفته دندان‌پزشکان دیگر این روش‌ها در مدت زمانی چند ساله نیاز به ترمیم دارند و جرم گیری باید سالانه انجام شود که البته جرم‌گیری مداوم دندان‌ها هم می تواند برای لثه مشکل ایجاد کند و جدا از این موارد همان طور که دکتر رجالی اشاره کرد میزان  هزینه‌های دریافتی در هر مطبی متفاوت است.


حرف آخر:
در حالی که ظاهرا هیچ تعرفه خاصی برای انجام خدمات زیبایی دندان وجود ندارد، هر روز بر تعداد متقاضیانی که از هیچ کدام از عوارض این خدمات که شامل،سفید کردن‌دندان‌ها(بلیچینگ)،کاشت نگین مصنوعی،جواهر و طلا ،اصلاح طرح لبخند،روکش‌های سفید،پکیج عروس شامل سفید‌سازی دندان و کاشت نگین و روکش‌های بلوری، اطلاعاتی ندارند و با صرف هزینه‌های میلیونی حاضر به دریافت این خدمات می شوند افزوده می شود. آیا بر روند کار کلینیک‌های دندان پزشکی نظارتی وجود دارد؟ این سوالی است که جواب آن را باید از مسوولان جویا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha