شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 34440

موضوع زیر میزی گرفتن پزشكان از بیماران در سال‌های اخیر آنقدر جدی شده است كه تهدید وزیر بهداشت نسبت به اخراج پزشكانی كه نسبت به گرفتن زیر میزی اصرار دارند یا اقدام مجلس نسبت به تصویب بودجه لازم برای حذف این امر نیز، نتوانسته است نظام سلامت را از چنین پول‌های ناپاكی نجات دهد، اما روز گذشته خبری اعلام شد كه نشان می‌دهد اراده‌های وزیر بهداشت و دیگر مسوولان برای ریشه‌كن كردن این پدیده از سیستم بهداشت و درمان جدی است.

سلامت نیوز : موضوع زیر میزی گرفتن پزشكان از بیماران در سال‌های اخیر آنقدر جدی شده است كه تهدید وزیر بهداشت نسبت به اخراج پزشكانی كه نسبت به گرفتن زیر میزی اصرار دارند یا اقدام مجلس نسبت به تصویب بودجه لازم برای حذف این امر نیز، نتوانسته است نظام سلامت را از چنین پول‌های ناپاكی نجات دهد، اما روز گذشته خبری اعلام شد كه نشان می‌دهد اراده‌های وزیر بهداشت و دیگر مسوولان برای ریشه‌كن كردن این پدیده از سیستم بهداشت و درمان جدی است.


آخرین روزهای شهریور امسال، سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در نشستی خبری اعلام كرد كه پول زیرمیزی را به بیماران برمی‌گردانیم، حالا 2 هفته بعد از این اعلام، مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی شماره تلفنی برای شكایات بیماران اعلام كرده است.

بر این اساس اگر شما با شماره تلفن‌های 7 22439764- تماس بگیرید، در واقع به مركز تلفن گویای دفتر بازرسی، ارزیابی و پاسخگویی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی متصل می‌شوید كه با انتخاب گزینه مورد نظر می‌توانید پیام خود را كه می‌تواند شامل شكایت از زیرمیزی باشد، بگذارید و از همین طریق نیز پیگیر شكایت‌تان باشید.

زیرمیزی پولی است كه بدون ضابطه بین پزشك و بیمار رد‌و بدل می‌شود و پزشك مابه‌التفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی را كه بیشتر مواقع میلیونی است، از بیمار دریافت می‌كند تا او را در بخش دولتی درمان كند.

میزان و مبلغ زیرمیزی و تعداد پزشكانی كه زیرمیزی دریافت می‌كنند به این دلیل كه عملی غیر‌قانونی محسوب می‌شود، عدد و رقم مشخصی ندارد اما واكنش‌های مكرر وزیر بهداشت و طرح‌های در دست اجرا كه اتفاقا از سوی مجلس نیز تصویب شده است، نشان می‌دهد، ماجرا ریشه‌ای و گسترده است.

وزیر بهداشت نیز كه بارها وعده برخورد با پدیده زیرمیزی را داده بود روز گذشته در حاشیه سفر دولت به همدان تاكید كرد: كاری می‌كنیم كه بیماران به جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشند.

با این وجود اعلام شماره تماسی از سوی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی كه 70 درصد از مراكز درمانی تهران را تحت پوشش دارد، از این جهت حائز اهمیت است كه جزء اولین اقدام لازم برای تسریع به رسیدگی به شكایات مردم در موضوع زیرمیزی محسوب می‌شود.

جداسازی پزشكان دولتی و خصوصی

در راستای حذف پدیده زیرمیزی، وزارت بهداشت طرحی را پیشنهاد داد تا پزشكان كشور موظف ‌شوند بین كار كردن در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی یكی را انتخاب كنند.

ظاهرا كار همزمان در بخش خصوصی و دولتی از سوی پزشكان سبب شده بود پزشكان یا بیمارانشان را با تعرفه بخش خصوصی و در مراكز درمانی خصوصی درمان كنند یا در صورتی كه درمان بیمار در بیمارستان دولتی انجام شود، مابه‌التفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی را از خود بیمار مطالبه كنند.

با این تفاسیر، مجلس در قانون بودجه امسال تصویب كرد كه 3000میلیارد تومان از مازاد درآمد نفت برای اصلاح نظام سلامت در نظر گرفته شود و وزارت بهداشت هم، همزمان اعلام كرد كه برای حذف زیرمیزی از این بودجه استفاده خواهد شد.

اما با گذشت 6 ماه از ابتدای سال هنوز دولت این مبلغ را در اختیار وزارت بهداشت قرار نداده است. اختصاص این 3000میلیارد تومان مشروط به این بود كه اگر نفت بالای ۸۰ دلار به فروش برسد 5‌/‌1 دلار از آن به بخش سلامت اختصاص یابد، این در حالی است كه در حال حاضر نفت با قیمت بیش از 100 دلار به فروش می‌رسد.

2 هفته؛ 5 زیرمیزی

مدیر بازرسی و پاسخگویی به شكایت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در برخورد با پدیده زیرمیزی در مراكز درمانی تحت پوشش، اعلام كرده است كه طی 2 هفته 5 مورد زیرمیزی شناسایی و برخورد شد و مبالغ مورد نظر به بیماران بازگردانده شد.

به گفته مسعود مسلمی‌فرد، مبالغ زیرمیزی از حدود 400 هزار تومان تا 5‌/‌4 میلیون تومان بود كه به بیماران تحویل داده شد. از پزشكان متخلف نیز تعهد گرفته شد كه این موضوع تكرار نشود.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اگر پزشكی به صورت اتفاقی حركتی در زمینه دریافت زیرمیزی انجام دهد، در اولین مرحله مبلغ مورد نظر به بیمار بازگردانده می‌شود، اگر مرحله دومی برای همان پزشك اتفاق افتد، پزشك مربوطه به تعزیرات حكومتی و سازمان نظام پزشكی معرفی می‌شود.

مسلمی‌فرد با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برای برخورد و مبارزه با زیرمیزی پزشكان در مراكز درمانی تحت پوشش این دانشگاه، ادامه می‌دهد: دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برنامه‌های مربوط به حوزه استحفاظی خود را تهیه و طی نامه‌ای به تمام بیمارستان‌ها اعلام كرده است. بر این اساس در محدوده فعالیت این دانشگاه هیچ پزشكی حق ندارد پولی خارج از تعرفه‌ و بدون ارائه رسید از بیمار دریافت كند.

به گفته مدیر بازرسی و پاسخگویی به شكایت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی همچنین به مراكزی كه پدیده زیرمیزی در آن اتفاق می‌افتد اخطار می‌دهیم كه تكرار این موضوع در ارزشیابی بیمارستان مربوطه تاثیر خواهد داشت.

هر چند كه تعرفه‌های پزشكی تعرفه‌های مناسبی نیست و شرایط اقتصاد درمان مساعد نیست اما این موضوع دلیلی نمی‌شود كه افراد به صورت خودسرانه حركت‌هایی انجام دهند و بخواهند به تعرفه‌های واقعی نزدیك شوند باید به دنبال اصلاح تعرفه‌های درمان باشیم.

بر این اساس مردم می‌توانند در صورت روبه‌رو شدن با این مشكل مراتب را با شماره تلفن‌های 7-22439764 در میان گذارند و مركز درمانی مربوطه، نام پزشك و مبلغی كه اخذ شده را اطلاع دهند. این شماره تلفن‌ها به صورت گویا و 24 ساعته پاسخگوی مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha