سلامت نیوز :نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: بیش از 80 میلیون دفترچه بیمه در کشور صادر شده است و این در حالی است که 7.5 میلیون نفر در کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.
 
همایش یک روزه بیمه سلامت، چالش‌ها و چشم‌اندازها صبح امروز با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کل سازمان نظام پزشکی و معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

سید شهاب‌الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در این همایش گفت: در چشم‌انداز 20 ساله کشور که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و مواردی ‌آمده که در حوزه سلامت تعیین کننده است.

وی با اشاره به بندهایی از سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: تأکید بر رویکرد انسان سالم و سلامت همه جانبه با توجه به یکپارچگی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ارزشیابی، نظارت و تخصیص منابع عمومی؛ ارتقا شاخص سلامت هوا، امنیت غذا محیط و بهداشت جسمی و روحی؛ کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تحریک کننده سلامت؛‌ اصلاح الگوی تغذیه جامعه با بهبود ترکیب و سلامت مواد غذایی، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت به 30 درصد تا پایان برنامه پنجم؛ ایجاد بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی از جمله این سیاست‌هاست که قوانین کشور باید در ذیل آن تنظیم و اجرا شود.

وی اضافه کرد: یکی از تکالیف دولت در برنامه پنجم توسعه تجمیع بیمه‌های درمانی و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان است بنابراین همه مدیران و کارشناسان عرصه سلامت کشور در خصوص تجمیع بیمه‌ها تشکیل سازمان بیمه سلامت و آغاز فعالیت شورای عالی بیمه سلامت هم عقیده هستند اما در خصوص ترکیب شورای عالی بیمه و قرار گیری سازمان جدید در یکی از وزارتخانه‌های بهداشت یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث و بررسی ادامه دارد.

صدر گفت: بیمه در کشور ما بیش از 70 سال قدمت دارد اصل 3، 29 و 43 قانون اساسی حاکمیت را موظف کرده که خدمات درمانی با ساز و کار مناسب به مردم ارائه کند.

وی افزود: تا قبل از سال 74 که قانون بیمه همگانی در مجلس تصویب شود افراد حقوق‌بگیر تحت پوشش بیمه‌های کاری بودند اما از سال 74 روستائیان و خویش فرمایان و بیمه شدن این دو گروه نیز از تکالیف دولت شد در آن وقت مقرر بود ظرف 5 سال پوشش بیمه 100 درصد در کشور انجام شود.

صدر ادامه داد: این اتفاق تا سال 79 نیفتاد و تا امروز نیز محقق نشده بعضی از آمار دستگاه‌ها برای گرفتن بودجه و مقاصد دیگر نشان از این می‌دهد که پوشش بیمه‌ای ما در کشور بیش از 100 درصد است که این صحیح نیست آمارهای ارائه شده در حال حاضر نشان می‌دهد که بالای 90 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار دارند و بعضی از این افراد تحت پوشش چند بیمه هستند.

وی تأکید کرد: 10 درصد جمعیت کشور که بالغ بر 7 میلیون نفر هستند هنوز تحت پشش هیچ بیمه‌ای نیستند در هیچ کجای دنیا هزینه‌های خدمات پزشکی را ارائه کننده خدمات به دوش نمی‌کشد قیمت تمام شده خدمات روز به روز در حال افزایش است اما اینکه ما بخواهیم این مبالغ را از ارائه کننده خدمات کسر بکنیم صحیح نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکلیف قانونی دولت‌ها از سال 74 تاکنون درخصوص اعلام هزینه‌های تمام شده خدمات تصریح کرد: هیچ دولتی از سال 74 تاکنون هزینه تمام شده خدمات پزشکی را اعلام نکرده است زیرا به دنبال آن بحث سرانه خدمات پزشکی و واقعی شدن نرخ خدمات به میان می‌آید.

وی تأکید کرد: در ساختار نظام سلامت ما بر اساس تعاریف سازمان بهداشت جهانی 4 نکته ارائه خدمات، تأمین منابع، تولید منابع و تولیت نظام سلامت بر اساس دستور WHO باید رعایت شود که بر اساس آن سه هدف اساسی ارتقا سلامت، مشارکت عادلانه ملی و پاسخگویی محقق می‌شود در حال حاضر نه مردم نه جامعه پزشکی و نه مسئولان و سیاستگزاران از وضعیت موجود راضی نیستند بنابراین باید برای ساماندهی این حوزه سازمان بیمه سلامت ایرانیان تشکیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha