دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 345492

سازمان بهداشت جهانی هر سال در 10 اکتبر روز جهانی بهداشت روان را به رسمیت می شناسد.

روزجهانی بهداشت روان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان جهانی بهداشت، در حالی که بیماری همه گیر کرونا آسیب های خود را بر سلامت روان ما گذاشته و همچنان این آسیب ها ادامه دارد، توانایی برقراری ارتباط مجدد از طریق روز جهانی بهداشت روان در سال 2022 فرصتی را برای ما فراهم می کند تا تلاش های خود را برای محافظت و بهبود سلامت روان دوباره آغاز کنیم.

کرونا بسیاری از جنبه های سلامت روان را به چالش کشیده شده است؛ پیش از همه‌گیری در سال 2019، تخمین زده می‌شد که از هر هشت نفر یک نفر در سراسر جهان با یک اختلال روانی زندگی می‌کرده است.با گسترش این بیماری نیز این آمار قطعا دستخوش تغییر شده است؛ در عین حالی که، برای خدمات، مهارت ها و بودجه در دسترس برای سلامت روان، به خصوص در کشورهای کم درآمد و متوسط،همچنان دچار کمبود هستیم.

همه‌گیری کووید-19 یک بحران جهانی برای سلامت روان ایجاد کرده است، استرس‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را دامن می‌زند و سلامت روان میلیون‌ها نفر را تضعیف می‌کند. برآوردها افزایش هر دو اختلالات اضطرابی و افسردگی را در سال اول همه گیری بیش از 25 درصد نشان می دهد. در عین حال، خدمات بهداشت روان به شدت مختل شده و شکاف درمانی برای شرایط سلامت روان افزایش یافته است.

نابرابری های اجتماعی و اقتصادی فزاینده، درگیری های طولانی مدت، خشونت و شرایط اضطراری بهداشت عمومی بر کل جمعیت تأثیر می گذارد و پیشرفت به سمت بهبود رفاه را تهدید می کند. در طول سال 2021، 84 میلیون نفر در سراسر جهان به اجبار آواره شدند.

mental health

ما باید ارزش و تعهدی را که به عنوان افراد، جوامع و دولت ها برای سلامت روان قائل هستیم، عمیق تر کنیم و این ارزش را با تعهد، مشارکت و سرمایه گذاری بیشتر همه ذینفعان، در همه بخش ها مطابقت دهیم.

ما باید مراقبت های بهداشت روان را تقویت کنیم تا طیف کامل نیازهای سلامت روان از طریق شبکه ای مبتنی بر جامعه از خدمات و پشتیبانی های قابل دسترس، مقرون به صرفه و با کیفیت برآورده شود.

انگ و تبعیض همچنان مانعی برای شمول اجتماعی و دسترسی به مراقبت مناسب است. مهمتر از همه، همه ما می توانیم نقش خود را در افزایش آگاهی در مورد اینکه کدام مداخلات پیشگیرانه سلامت روان رت تهدید می کنند، ایفا کنیم و روز جهانی بهداشت روان فرصتی برای انجام این کار به طور جمعی است.

ما جهانی را متصور هستیم که در آن به سلامت روان بها داده، ترویج شده و از آن محافظت می شود. جایی که همه از فرصت برابر برای برخورداری از سلامت روان و استفاده از حقوق انسانی خود برخوردار باشند؛ جایی که همه می توانند به مراقبت های بهداشت روانی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

شعار روزجهانی بهداشت روان

« سلامت روان و رفاه برای همه را در اولویت جهانی قرار دهید »موضوع روز جهانی بهداشت روان است که در سال 2022 توسط فدراسیون جهانی بهداشت روان تعیین شده است،WHO با شرکای خود کار خواهد کرد تا کمپینی را با موضوع ایجاد سلامت روان و رفاه برای همه در اولویت جهانی راه اندازی کند. این فرصتی خواهد بود برای افراد مبتلا به بیماری های روانی، مدافعان، دولت ها، کارفرمایان، کارمندان و سایر ذینفعان تا با هم گرد هم آیند تا پیشرفت در این زمینه را تشخیص دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha