شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 345685

برونشیت التهابی در ریه ها است که برخی افراد آن را سرماخوردگی قفسه سینه می نامند. این می تواند یک بیماری بد، اما جزئی باشد که به دنبال یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی ایجاد می شود - یا ممکن است به دنبال یک بیماری جدی تر مانند هک مزمن سیگاری باشد.

برونشیت چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، برونشیت همچنین می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض دود، مواد تحریک کننده شیمیایی یا باکتری ایجاد شود. سرفه، خلط و احساس خستگی از علائم معمول برونشیت هستند، اما اینها علائم سایر بیماری ها نیز هستند، بنابراین تشخیص و درمان صحیح مهم است.

برونشیت چگونه ایجاد می شود؟

وقتی لوله‌های برونش که هوا را به عمق ریه‌ها می‌برند ملتهب می‌شوند، پوشش داخلی متورم می‌شود و ضخیم‌تر می‌شود و راه‌های تنفسی را باریک می‌کند. این غشاهای تحریک شده همچنین مخاط اضافی ترشح می کنند که راه های هوایی کوچک را می پوشاند و گاهی اوقات آنها را مسدود می کند. طلسم سرفه روشی است که بدن در تلاش برای پاک کردن این ترشحات برای تنفس راحت‌تر است.

علائم اصلی برونشیت

علامت اصلی برونشیت سرفه مولد است که چند روز تا چند هفته ادامه دارد. علائم دیگری که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

  • خستگی
  • هنگام تنفس صدای خس خس سینه می آید
  • سفتی یا درد مبهم در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تب غیر معمول است و نشان دهنده ذات الریه یا آنفولانزا است.

برونشیت طول می کشد؟

برونشیت حاد اغلب سه تا چهار روز پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می شود. ممکن است با سرفه خشک شروع شود، سپس پس از چند روز سرفه ممکن است مخاط ایجاد شود. اکثر افراد در عرض دو تا سه هفته به برونشیت حاد غلبه می‌کنند، اگرچه سرفه گاهی ممکن است به مدت چهار هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. اگر در غیر این صورت از سلامت خوبی برخوردار هستید، پس از بهبودی از عفونت اولیه، ریه های شما به حالت عادی باز می گردند.

حملات مکرر: برونشیت مزمن

پزشکان زمانی به این بیماری مشکوک می شوند که در اکثر روزها حداقل سه ماه در سال و برای دو سال متوالی سرفه های بلغمی داشته باشید. برونشیت مزمن یک بیماری جدی است که ریه های شما را به بستری برای رشد عفونت های باکتریایی تبدیل می کند و ممکن است نیاز به درمان مداوم پزشکی داشته باشد. این یکی از انواع بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) است، یک بیماری ریوی که تنفس را سخت می کند. "سرفه سیگاری" گاهی اوقات نشانه برونشیت و COPD است.

برونشیت یا بیماری دیگر؟

علائم برونشیت اغلب مشابه علائم سایر بیماری ها مانند آسم، ذات الریه، آلرژی، سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت و حتی بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) و سرطان ریه است. برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید. بیماری های جدی مانند ذات الریه نیاز به درمان فوری دارند.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

اگر شما موارد زیر را احساس می کنید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس تنگی نفس یا خس خس سینه کنید
  • همراه با سرفه خون مشاهده کنید
  • تب بیشتر از 101 فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) داشته باشید
  • سرفه ای داشته باشید که بیش از چهار هفته طول بکشد

علل برونشیت حاد

این نوع برونشیت بیشتر در فصل زمستان دیده می شود و از هر 10 مورد، 9 مورد ناشی از ویروس است. محرک ها مانند دود تنباکو، دود، مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های خانگی، حتی بخار یا گرد و غبار موجود در محیط نیز می توانند باعث برونشیت حاد شوند.

علل برونشیت مزمن

سیگار کشیدن شایع ترین علت برونشیت مزمن است. قرار گرفتن در محل کار در معرض گرد و غبار و گازهای سمی یک علت بسیار کمتر شایع است که در معدنچیان و غلات نگهداری می شود. آلودگی هوا می تواند علائم را برای افراد مبتلا به برونشیت مزمن بدتر کند.

افراد سیگاری و برونشیت

فرد سیگاری که به برونشیت حاد مبتلا می شود، بهبودی بسیار دشوارتری خواهد داشت. حتی یک بار کشیدن سیگار می تواند باعث آسیب موقت به ساختارهای ریز مو مانند (سیلیا) در مجاری هوایی شود که آلودگی ها، محرک ها و مخاط اضافی را از بین می برد. سیگار کشیدن بیشتر باعث آسیب شده و شانس برونشیت مزمن را افزایش می دهد، که می تواند منجر به افزایش خطر عفونت ریه و آسیب دائمی ریه شود.

برونشیت حاد چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان معمولا برونشیت حاد را با بررسی چگونگی پیشرفت علائم شما در طول زمان و از طریق معاینه فیزیکی تشخیص می دهند. با استفاده از گوشی پزشکی، پزشک شما به هر گونه صداهای غیرطبیعی که هنگام تنفس در ریه های شما تولید می شود گوش می دهد.

برونشیت مزمن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما ممکن است تست عملکرد ریوی را پس از انجام سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی توصیه کند. تست‌های عملکرد ریوی مانند اسپیرومتری میزان عملکرد ریه‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه نیز انجام شود.

درمان برونشیت حاد

تنها درمانی که به طور کلی برای برونشیت حاد مورد نیاز است، تسکین علائم است:

  • مایعات زیاد بنوشید
  • استراحت زیادی داشته باشید
  • از دود سیگار اجتناب کنید

یک مسکن بدون نسخه ممکن است به بدن درد شما کمک کند. پزشک شما ممکن است یک خلط‌آور برای کمک به شل شدن مخاط تجویز کند تا راحت‌تر سرفه کنید یا یک داروی گشادکننده برونش استنشاقی برای باز کردن راه‌های هوایی شما تجویز شود.

درمان برونشیت مزمن

اگر برونشیت مزمن مرتبط با سیگار دارید، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که سیگار را ترک کنید تا از آسیب مداوم به ریه های خود جلوگیری کنید. مگر اینکه پزشک شما توصیه کند، واکسن پنوموکوک و واکسن سالانه آنفولانزا دریافت کنید. درمان ممکن است شامل برونکودیلاتورها و استروئیدها (استنشاقی یا خوراکی) باشد.

برونشیت مزمن و COPD

برونشیت مزمن و آمفیزم دو شکل اصلی بیماری انسدادی مزمن ریه هستند. پزشکان ممکن است برونکودیلاتورها را تجویز کنند، داروهایی که به باز کردن مجاری هوایی منقبض کمک می کنند. اکسیژن درمانی به برخی افراد کمک می کند بهتر نفس بکشند و یک برنامه توانبخشی ریوی می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. ترک سیگار برای جلوگیری از آسیب بیشتر به ریه ضروری است.

چگونه از برونشیت جلوگیری کنیم

جای تعجب نیست که بهترین راه برای کاهش خطر این است که سیگار نکشید یا اجازه ندهید دیگران در خانه شما سیگار بکشند. راه های دیگر عبارتند از: اجتناب از سرماخوردگی و دوری از چیزهایی که بینی، گلو و ریه های شما را تحریک می کنند، مانند گرد و غبار یا حیوانات خانگی. همچنین در صورت سرماخوردگی، استراحت کافی داشته باشید و داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha