چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 347574

برونشیت زمانی است که راه های هوایی منتهی به ریه ها (نای و برونش) ملتهب شده و پر از مخاط می شود. هنگامی که بدن شما سعی می کند از شر مخاط خلاص شود، سرفه آزاردهنده ای خواهید داشت.

 علائم، علل و روش‌های درمان برونشیت حاد و مزمن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلیولند کلینیک، برونشیت التهاب راه های هوایی است که به ریه های شما منتهی می شود. هنگامی که راه های هوایی شما (نای و برونش ها) تحریک می شوند، متورم می شوند و با مخاط پر می شوند و باعث سرفه می شوند. سرفه شما می تواند چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. این علامت اصلی برونشیت است.

ویروس ها شایع ترین علت برونشیت حاد هستند. دود و سایر عوامل تحریک کننده می توانند باعث برونشیت حاد و مزمن شوند.

انواع برونشیت چیست؟

وقتی مردم در مورد برونشیت صحبت می کنند، معمولا منظورشان برونشیت حاد است، یک وضعیت موقتی که باعث سرفه می شود. برخی افراد آنقدر به برونشیت مبتلا می شوند که به عنوان برونشیت مزمن در نظر گرفته می شود.

برونشیت حاد

برونشیت حاد معمولاً در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود و در عرض چند هفته خود به خود از بین می رود. اکثر مردم برای برونشیت حاد نیازی به درمان ندارند.

برونشیت مزمن

اگر در اکثر روزهای ماه به مدت سه ماه از سال سرفه همراه با مخاط داشته باشید، برونشیت مزمن دارید. این بیماری حداقل دو سال ادامه دارد.

اگر برونشیت مزمن دارید، ممکن است به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مبتلا باشید. از پزشک بپرسید که آیا باید آزمایش COPD را انجام دهید یا خیر.

برونشیت چه کسانی را مبتلا می کند؟

هر کسی ممکن است به برونشیت مبتلا شود، اما اگر:

  • سیگار می کشید یا در اطراف کسی هستید که سیگار می کشد.
  • آسم ، COPD یا سایر شرایط تنفسی داشته باشید.
  • مبتلا به GERD ( ریفلاکس اسید مزمن) هستید
  • یک اختلال خودایمنی یا بیماری دیگری دارید که باعث التهاب می شود.
  • اطراف آلاینده های هوا (مانند دود یا مواد شیمیایی) هستند.

برونشیت چگونه بر بدن من تأثیر می گذارد؟

هنگامی که راه های هوایی شما تحریک می شود، سیستم ایمنی بدن باعث می شود که آنها متورم شده و با مخاط پر شوند. برای پاکسازی مخاط سرفه می کنید. تا زمانی که مخاط یا التهاب در راه های هوایی شما وجود داشته باشد، به سرفه ادامه می دهید.

علائم برونشیت چیست؟

سرفه مداوم که یک تا سه هفته طول می کشد، علامت اصلی برونشیت است. معمولاً هنگام سرفه‌های همراه با برونشیت، خلط ایجاد می‌کنید، اما در عوض ممکن است سرفه خشک داشته باشید. همچنین ممکن است هنگام نفس کشیدن صدای سوت یا خس خس سینه بشنوید.

ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید، از جمله:

چه چیزی باعث برونشیت می شود؟

تقریباً همیشه برونشیت را از یک ویروس دریافت می کنید. با این حال، تقریباً هر چیزی که راه های هوایی شما را تحریک کند می تواند باعث آن شود. علل عفونی و غیر عفونی برونشیت عبارتند از:

  • ویروس ها: ویروس هایی که باعث برونشیت می شوند عبارتند از: آنفولانزا (آنفولانزا)، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) ، آدنوویروس ، راینو ویروس (سرماخوردگی معمولی) و کرونا
  • باکتری ها: باکتری هایی که باعث برونشیت می شوند عبارتند از Bordetella pertussis ، مایکوپلاسما پنومونی و کلامیدیا پنومونی
  • آلودگی
  • کشیدن سیگار یا ماری جوانا (حشیش)

چگونه برونشیت می گیرید؟

زمانی که راه های هوایی متورم شده و با مخاط پر می شود، به برونشیت مبتلا می شوید. می‌توانید ویروس‌ها و باکتری‌هایی را که باعث برونشیت می‌شوند، از تماس نزدیک (دست دادن، در آغوش گرفتن، لمس همان سطوح) با فردی که به آن‌ها مبتلا است، دریافت کنید. لازم نیست خودتان برونشیت داشته باشید تا ویروس را به فرد دیگری منتقل کنید که در نهایت به برونشیت می رسد.

محرک های دیگر مانند تنباکو یا آلاینده ها در هوایی که تنفس می کنید نیز وجود دارد.

آیا برونشیت مسری است؟

خود برونشیت (التهاب مجاری هوایی) مسری نیست، اما ویروس ها و باکتری هایی که می توانند باعث آن شوند مسری هستند. به عنوان مثال، اگر به آنفولانزا مبتلا هستید، ممکن است برونشیت نیز داشته باشید. اما وقتی دوست شما از شما آنفولانزا می گیرد، راه های هوایی او مانند شما ملتهب نمی شود.

آیا برونشیت یک عارضه جانبی COVID-19 است؟

تقریباً با هر ویروسی، از جمله SARS-CoV2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، می توانید برونشیت بگیرید. علائم برونشیت می تواند شبیه به کووید-19 باشد، بنابراین مطمئن شوید که برای اینکه بدانید کدام یک را دارید آزمایش دهید. هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد کووید-19 بیشتر از سایر بیماری های ویروسی باعث برونشیت می شود.

برونشیت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما می‌تواند بر اساس سابقه سلامتی و علائم (تشخیص بالینی) تشخیص دهد که آیا برونشیت دارید یا خیر. آنها به ریه های شما برای علائم احتقان گوش می دهند و مطمئن می شوند که خوب نفس می کشید. آنها ممکن است شما را برای عفونت های ویروسی، مانند آنفولانزا یا COVID-19 آزمایش کنند.

چه آزمایشاتی برای تشخیص این عارضه انجام خواهد شد؟

هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص برونشیت وجود ندارد، اما ممکن است برای شرایط دیگر آزمایش شوید.

آزمایشات احتمالی عبارتند از:

  • سواب بینی: پزشک شما ممکن است از یک چوب با نوک نرم (سواب) در بینی شما برای آزمایش ویروس هایی مانند COVID-19 یا آنفولانزا استفاده کند.
  • اشعه ایکس قفسه سینه: اگر سرفه شما برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، ممکن است برای رد کردن شرایط جدی تر، رادیوگرافی قفسه سینه بگیرید. پزشک شما از دستگاهی برای گرفتن عکس از قلب و ریه های شما استفاده می کند. آنها به دنبال علائم بیماری های دیگری می گردند که می توانند علائم شما را ایجاد کنند.
  • آزمایشات خون: پزشک شما ممکن است آزمایش خون را با استفاده از یک سوزن در بازوی شما انجام دهد تا به دنبال عفونت یا بررسی سلامت کلی شما باشد.
  • آزمایش خلط: ممکن است پزشک شما را وادار به سرفه کند و سپس در لوله تف کنید. نمونه شما برای علائم ویروس یا باکتری مورد آزمایش قرار می گیرد.
  • تست های عملکرد ریوی: اگر پزشک شما فکر می کند که برونشیت مزمن دارید، ممکن است از دستگاهی برای آزمایش عملکرد ریه های شما استفاده کند.

برونشیت چگونه درمان می شود؟

برونشیت حاد معمولاً با دارو درمان نمی شود. اگر آنفولانزا دارید و علائم شما در دو روز گذشته شروع شده است، ممکن است پزشک شما داروهای ضد ویروسی برای کمک به از بین رفتن سریعتر آن تجویز کند.

از آنجایی که برونشیت تقریباً هرگز توسط باکتری ایجاد نمی‌شود، آنتی‌بیوتیک‌ها به بهبود شما کمک نمی‌کنند و حتی ممکن است باعث بدتر شدن احساس شما شوند.

چه داروهایی برای درمان برونشیت استفاده می شود؟

پزشک شما احتمالاً داروهایی را برای درمان برونشیت شما تجویز نمی کند. در برخی موارد، می توانید از داروها برای کمک به علائم یا درمان علت زمینه ای استفاده کنید، از جمله:

  • داروهای ضد ویروسی: اگر برونشیت شما ناشی از آنفولانزا باشد، ممکن است پزشک شما یک داروی ضد ویروسی مانند تامیفلو، رلنزا و راپیواب تجویز کند. اگر پس از شروع علائم به سرعت شروع به مصرف داروهای ضد ویروسی کنید، ممکن است زودتر احساس بهتری داشته باشید.
  • برونکودیلاتورها: اگر مشکل تنفسی دارید، ممکن است پزشک شما یک برونکودیلاتور (دارویی که به باز شدن راه های هوایی شما کمک می کند) تجویز کند.
  • داروهای ضد التهاب: پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها و سایر داروها را برای کاهش التهاب تجویز کند.
  • داروهای سرکوب کننده سرفه: داروهای سرکوب کننده سرفه بدون نسخه یا نسخه ای (ضد سرفه) ممکن است به تسکین سرفه کمک کنند. این شامل دکسترومتورفان (Robitussin®، DayQuil™، PediaCare®) و بنزوناتات (Tessalon Perles®، Zonatuss™) می شود.
  • آنتی بیوتیک ها: خیلی بعید است که برای برونشیت با آنتی بیوتیک درمان شوید، مگر اینکه پزشک شما فکر کند که عفونت باکتریایی دارید.
  • درمان COPD/آسم: اگر COPD یا آسم دارید، پزشک ممکن است از داروهای اضافی یا درمان های تنفسی برای برونشیت مزمن استفاده کند.

آیا باید برای برونشیت آنتی بیوتیک مصرف کنم؟

نه، مصرف آنتی بیوتیک در بیشتر موارد به شما کمکی نمی کند بر برونشیت غلبه کنید. آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری هایی که شما را بیمار می کنند استفاده می شود. برونشیت در 95 درصد مواقع توسط ویروس ایجاد می شود. آنتی بیوتیک ها به خلاص شدن از شر ویروس کمک نمی کنند.

چگونه علائم برونشیت را مدیریت کنم؟

با داروهای بدون نسخه و استراحت می توانید علائم برونشیت را در خانه مدیریت کنید. استفاده از دستگاه مرطوب کننده یا دوش آب گرم می تواند به شل شدن مخاط و تسهیل تنفس کمک کند.

می توانید از ایبوپروفن یا استامینوفن برای کمک به کنترل درد ناشی از عفونت ویروسی استفاده کنید.

اگر برونشیت حاد دارید چه مدت مسری هستید؟

برونشیت به خودی خود مسری نیست، اما برخی از علل آن مسری هستند. اگر برونشیت شما توسط ویروس ایجاد شده باشد، می توانید برای چند روز تا یک هفته مسری باشد. اگر برونشیت شما توسط باکتری ایجاد شده باشد، معمولاً 24 ساعت پس از شروع آنتی بیوتیک دیگر مسری نیستید.

سایر علل برونشیت مسری نیستند.

چگونه می توانم خطر برونشیت را کاهش دهم؟

بهترین راه برای کاهش خطر برونشیت این است که از ابتلا به ویروس ها و سایر علل تحریک ریه خودداری کنید. راه های خاص برای کاهش خطر عبارتند از:

  • اگر شما یا آنها بیمار هستید، سعی کنید از قرار گرفتن در اطراف افراد دیگر خودداری کنید. این امر به ویژه در ماه های زمستان که مردم در داخل خانه جمع می شوند صادق است.
  • از دود و سایر عوامل تحریک کننده خودداری کنید.
  • اگر آسم یا آلرژی دارید، از هرگونه محرک (از جمله حیوانات خانگی ، گرد و غبار و گرده گل) اجتناب کنید.
  • یک دستگاه بخور داشته باشید. هوای مرطوب کمتر احتمال دارد ریه های شما را تحریک کند.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • دست های خود را اغلب با آب و صابون بشویید. اگر قادر به استفاده از آب و صابون نیستید، از ضدعفونی کننده دست حاوی الکل استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که در مورد واکسن آنفولانزا و ذات الریه به روز هستید.

چشم انداز برونشیت چیست؟

برونشیت حاد معمولاً جدی نیست. در حالی که ناامید کننده هستید، باید چند هفته منتظر علائم باشید. اگر با یک بیماری قلبی یا بیماری تنفسی دیگری مانند آسم زندگی می کنید، ممکن است علائم شما را بدتر کند یا طولانی تر کند.

برونشیت مزمن می تواند یک بیماری جدی باشد و ممکن است به این معنی باشد که شما آسیب ریه دارید. در حالی که آسیب قابل جبران نیست، پزشک شما می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند.

عوارض برونشیت

اگر یک بیماری مداوم مانند آسم، دیابت ، بیماری مزمن انسدادی ریه یا نارسایی قلبی دارید، برونشیت ممکن است آن را بدتر یا تشدید کند. در صورت داشتن هر گونه بیماری مداوم به پزشک خود بگویید.

آیا برونشیت به خودی خود از بین می رود؟

بله، برونشیت حاد معمولا خود به خود از بین می رود. تقریباً همیشه یک ویروس ایجاد می شود و شما نمی توانید با دارو از شر اکثر ویروس ها خلاص شوید. در حالی که منتظر کاهش التهاب هستید، می توانید علائم را در خانه درمان کنید.

برونشیت ناشی از چیز دیگری ممکن است نیاز به درمان داشته باشد تا از بین برود. برونشیت مزمن معمولا به طور کامل از بین نمی رود، اما می تواند با درمان بهبود یابد.

چه مدت طول می کشد تا برونشیت برطرف شود؟

اکثر مردم در حدود دو هفته بر برونشیت غلبه می کنند، اما ممکن است سه تا شش هفته نیز طول بکشد. تا زمانی که بهتر می شوید، می توانید علائم خود را در خانه با داروهای بدون نسخه مدیریت کنید. اگر بعد از سه هفته احساس بهبودی نکردید، به پزشک خود مراجعه کنید.

چگونه از خودم مراقبت کنم؟

اگر برونشیت مزمن دارید، می‌توانید با درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند COPD، علائم خود را کاهش دهید. شما و پزشک خود می توانید با هم برنامه ای برای درمان نگرانی های خاص خود ایجاد کنید.

چه زمانی باید در مورد برونشیت به پزشک مراجعه کنم؟

سخت است که بدانید برونشیت یا مشکل جدی‌تری دارید. در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • سرفه ای که بیش از سه هفته طول بکشد
  • تب بیشتر از 102 درجه فارنهایت
  • تبی که بیش از پنج روز طول بکشد
  • سرفه ای که خون تولید می کند
  • تنگی نفس یا خس خس سینه

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

  • بهترین راه برای درمان علائم من در خانه چیست؟
  • انتظار داشته باشم برونشیت چقدر طول بکشد؟
  • به دنبال چه علائم جدید یا بدتری باید باشم؟
  • اگر علائم بهبود نیافته باشد، چه زمانی باید دوباره شما را ببینم؟

سوالات متداول

  • برونشیت در مقابل پنومونی: چه تفاوتی با هم دارند؟
  • تفاوت بین برونشیت و ذات الریه چیست؟

برونشیت التهاب راه های هوایی منتهی به ریه ها است. پنومونی التهاب خود ریه ها است.

برونشیت باعث التهاب و مخاط در نای و برونش می شود که باعث سرفه های زیادی می شود. ذات الریه باعث التهاب و مایع در کیسه های کوچک در ریه ها (آلوئول ها) می شود که تنفس را سخت می کند. شما همچنین معمولاً سرفه و تب دارید. پنومونی جدی تر از برونشیت است.

در حالی که ممکن است عفونتی داشته باشید که هر دو مورد را ایجاد می کند، برونشیت معمولاً به ذات الریه تبدیل نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha