میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری گیلان گفت:« مشکلات صنایع چوب موجب دست اندازی به جنگل ها می شود و برای حفظ جنگل باید این مشکلات را برطرف کرد. گیلان رتبه اول حجم تولید چوب و رتبه دوم سطح زیر کشت را دارد و با تداوم روند زراعت چوب تا ۱۰ سال آینده دیگر نیازی به چوب جنگل های هیرکانی نخواهیم داشت.»

با تداوم روند زراعت چوب، نیاز به چوب جنگل های هیرکانی نخواهیم داشت

به گزارش سلامت نیوز پس از 60 سال بهره برداری غیرتخصصی و صرفا تجاری از چوب جنگل های هیرکانی چند میلیون ساله ایران که حالا تنها پهنه باریکی از آن بر روی نقشه باقی مانده، بالاخره چند سالی است که "قانون ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های هیرکانی شمال کشور" موسوم به "طرح تنفس جنگل مصوب و اجرایی شد.

به گفته پروفسور علی یخکشی پایه گذار علم محیط زیست در دانشگاه های ایران، در طی نیم قرن گذشته، حدود 50 درصد از سطح جنگل های هیرکانی را از دست داده ایم. هرچند عواملی مانند قاچاق چوب، تبدیل اراضی جنگلی به زمین های کشاورزی، چرای بی رویه دام ، آتش سوزی، ویلاسازی و اجرای طرح های صنعتی در جنگل از جمله آسیب ها به جنگل های هیرکانی بوده است اما به گفته کارشناسان اجرای "طرح های بهره برداری چوب" یکی از عوامل عمده کاهش سطح جنگل های هیرکانی است.

از راهکارهایی که در زمان ممنوعیت برداشت چوب چنگلی برای رفع نیاز صنایع چوب اندیشیده شد "زراعت چوب" بود. این طرح اکنون در برخی استان های شمالی در حال انجام است که اکنون بالاترین رتبه را در استان گیلان دارد.

میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری گیلان در اینباره می گوید:« مشکلات صنایع چوب موجب دست اندازی به جنگل ها می شود و برای حفظ جنگل باید این مشکلات را برطرف کرد. گیلان رتبه اول حجم تولید چوب و رتبه دوم سطح زیر کشت را دارد و با تداوم روند زراعت چوب تا ۱۰ سال آینده دیگر نیازی به چوب جنگل های هیرکانی نخواهیم داشت.»

او نیاز سالانه کشور به چوب را ۱۱.۵ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت:« ۴.۵ میلیون مترمکعب این رقم مربوط به استان گیلان است.»

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری گیلان تاکید کرد:« در قانون برنامه ششم، مکلف به زراعت چوب در ۶۶۰۰ هکتار از اراضی استان بودیم که سال گذشته ۱۸۰۰ هکتار آن اجرایی شد و امسال در حال اجرای ۱۵۰۰ هکتار دیگر هستیم.»

اختری همچنین گفت:« در سال گذشته ۱۳۲ هزار مترمکعب از زراعت چوب سنواتی را نشانه گذاری و برداشت کردیم تا به کارخانجات تزریق شود و بعد از برداشت بازکاشت انجام شد.»

او افزود:« مشکلات صنایع چوب موجب دست اندازی به جنگل ها می شود و لذا با توسعه زراعت چوب این نیاز را برطرف می کنیم؛ همچنین نهال رایگان و تسهیلات کم بهره در اختیار مردم جهت زراعت چوب در مستثنیات قرار می گیرد.»

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری گیلان با اشاره به اجرای "طرح مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی" گفت:« به دنبال اجرای طرح تنفس و عدم بهره برداری از جنگل های شمال که در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، "سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور" وارد فاز فنی و حفاظتی شده است.»

او تاکید کرد:« البته اقدامات حفاظتی یکی از اولویت های اصلی و اساسی سازمان است که حتی بعد از تعطیلی طرح های جنگلداری نیز ادامه داشته است. »

اختری افزود:« امسال در کنار اقدامات حفاظتی، فاز فنی را شامل مطالعات تفصیلی و نیمه تفصیلی، جاده سازی و مرمت راه های جنگلی، جنگل شناسی و... آغاز کرده ایم که مطالعات تفصیلی تا اواسط سال آینده به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری گیلان همچنین گفت:« بخشی از اقدامات حفاظتی جنگل های هیرکانی، مبارزه با قاچاقچیان چوب است که باید زمینه قاچاق چوب را از بین ببریم. در این راستا زراعت چوب را از سال گذشته با جدیت راه اندازی کرده ایم که به عنوان ضربه گیر قاچاق عمل می کند. »

او تاکید کرد:« جنگل بیشترین آب را ذخیره کرده و از سیلاب جلوگیری می کند. زراعت چوب علاوه بر حفاظت از جنگل، نیاز چوبی کشور را نیز تامین می کند و وقتی چوب قاچاق خریدار نداشته باشد، دیگر قاچاق چوب جنگلی نخواهیم داشت؛ بر همین اساس با تداوم روند زراعت چوب تا ۱۰ سال آینده دیگر نیازی به چوب جنگل های هیرکانی نخواهیم داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha