شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 346122

خال یک لکه تیره روی پوست ما است که از سلول‌های پوستی تشکیل شده است که به‌جای رشد تکی، گروهی رشد کرده‌اند. این سلول ها ملانوسیت نامیده می شوند و مسئول تولید ملانین، رنگدانه ی پوست ما هستند.

نحوه تشخیص بی خطر بودن خال ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکین ویژن، خال یک لکه تیره روی پوست ما است که از سلول‌های پوستی تشکیل شده است که به‌جای رشد تکی، گروهی رشد کرده‌اند. این سلول ها ملانوسیت نامیده می شوند و مسئول تولید ملانین، رنگدانه ی پوست ما هستند. خال ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید (اشعه ماوراء بنفش) روی پوست ما ظاهر می شوند یا ما با آنها متولد می شویم. اگرچه تعداد خال ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما افراد با پوست روشن معمولاً به دلیل مقادیر کمتر ملانین در پوست، خال های بیشتری دارند. میانگین تعداد خال‌ها برای بزرگسالان بین 10 تا 40 است. خال‌ها حتی می‌توانند با تغییرات هورمونی مانند بارداری یا بلوغ بیایند و بروند.

اکثر مردم با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور طبیعی خال های بیشتری روی پوست خود مشاهده می کنند و بیشتر اوقات این خال ها بی ضرر هستند. با این حال، ما باید به طور منظم چک‌های پوستی را انجام دهیم (توصیه می‌شود ماهانه، به خصوص اینکه سابقه خانوادگی سرطان پوست وجود دارد، یا حداقل هر سه ماه یکبار) تا بررسی کنیم که آیا تغییر کرده‌اند یا خیر.

انواع خال های پوستی

همه خال ها یکسان ایجاد نمی شوند. در اینجا یک راهنمای سریع در مورد انواع خال و معنای آنها برای پوست شما آورده شده است. ما خال ها را بر اساس زمان رشد، قرار گرفتن روی پوست و علائم معمولی یا غیر معمول دسته بندی کردیم. بر اساس این طبقه بندی، خال ها را می توان با طبقه بندی های متعدد توصیف کرد. به عنوان مثال، شما ممکن است یک خال مشترک اکتسابی یا یک خال مادرزادی غیر معمول داشته باشید.

یک خال معمولی معمولاً حدود 5-6 میلی متر است، دارای لبه های مشخص، سطح صاف و گنبدی مانند و رنگدانه است. خال های معمولی بر روی پوستی که به طور منظم در معرض نور خورشید قرار می گیرند یافت می شوند و به طور بالقوه اما به ندرت می توانند به سرطان پوست تبدیل شوند.

چگونه می توانم تشخیص دهم که خال مشکوک است؟

همچنین مهم است که به دنبال خال های "جوجه اردک زشت" باشید که شبیه به بقیه نیستند. خال هایی که شکل، رنگ، بافت یا اندازه متفاوتی نسبت به سایر خال ها دارند ممکن است نشان دهنده رشد سرطانی باشد. علاوه بر این، اگر خال ها شروع به خارش، پوسته پوسته شدن، پوسته پوسته شدن یا خونریزی کردند، برای ارزیابی با پزشک تماس بگیرید.

نحوه تشخیص بی خطر بودن خال ها

3 علامت هشدار دهنده سرطانی شدن خال چیست؟

شما یک خال دارید که دردناک یا خارش دارد یا یک خال ملتهب، خونریزی یا پوسته پوسته شده دارید. یک علامت جدید یا غیرعادی روی پوست خود دارید که پس از چند هفته از بین نرفته است. یک ناحیه تیره زیر ناخن دارید که در اثر جراحت ایجاد نشده است.اینها علائمی است که در صورت مشاهده باید فوری به پزشک مراجعه کنید.

خال های خطرناک چه رنگی هستند؟

در حالی که خال های خوش خیم معمولاً یک سایه قهوه ای دارند ، ملانوم ممکن است رنگ های مختلفی از قهوه ای، خرمایی یا سیاه داشته باشد. همانطور که رشد می کند، رنگ های قرمز، سفید یا آبی نیز ممکن است ظاهر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha