پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 346479

عوامل موثر بر تاب آوری انسانها در شکست های عاطفی

ویژگی هایی که سبب افزایش تحمل در افراد در شرایط بحرانی می شود

تاب آوری در شکست عاطفی در واقع شرایطی می باشد که انسان به دلیل مشکلات دچار نگرانی و بحران شود اما به راحتی این شرایط را پشت سر بگذارد.

عوامل موثر بر تاب آوری انسانها در شکست های عاطفی

گاهی شرایط زندگی انسان را با ناگواری هایی روبرو می نماید که نیاز به قدرت روحی بالایی در تحمل این شرایط می باشد. یکی از مهمترین زمان هایی که انسان از نظر عاطفی دچار آسیب های جبران ناپذیری می گردد در زمان وقوع شکست عاطفی می باشد.

در این شرایط بهتر است تا فرد از نظر روحی بسیار آموزش دیده باشد. آموزش در تحمل شرایط سخت باعث می شود تا میزان تاب آوری در شکست عاطفی در فرد نیز افزایش یابد.

تعرف کلی از تاب آوری در شکست عاطفی

انسان ها غالبا در مواجه با شکست عاطفی دارای دو نوع واکنش رفتاری می باشند. برخی افراد شکست را پایان راه خوشبختی خود تلقی می نمایند و به کل تسلیم شرایط می شوند. اما عده ای دیگر از شکست های خود راهی برای دستیابی به پیروزی می سازند و آینده را با گذشته تاخت نمی زنند.

افرادی که از میزان تاب آوری پایینی در شرایط بحرانی برخوردار می باشند در مشکلات به سرعت مقلوب می شوند و گاهی حتی اینگونه افراد در مواجه با یک ناکامی عاطفی امید به زندگی را به کل از دست می دهند. تاب آوری در ناکامی عشقی یکی از انواع مدل های تاب آوری محسوب می شود که در آن فرد به راحتی سختی شکست را پشت سر می گذارد و در بحران زدگی اسیر نمی شود.

برخی گمان می کنند که راه حل تاب آوری در سوگ عاطفی از بین بردن کامل روابط عاطفی برای کاهش ناکامی های عاطفی می باشد. اما باید به این افراد متذکر شد که زندگی انسان با سختی ها و گاها ناکامی های فراوانی عجین شده است. در نتیجه هرگز نمی توان زندگی را عاری از مشکلات و سختی ها شکل داد.

عوامل موثر بر تاب آوری انسانها در شکست های عاطفی

ویژگی هایی که سبب افزایش میزان تحمل در افراد در شرایط بحرانی می شود

انسان برای افزایش میزان تاب آوری در شکست عاطفی باید دارای یک سری ویژگی های شخصیتی مفید برای رشد و تعالی روحی باشد. برای مثال مثبت نگری یکی از ویژگی های شخصیتی است که در افرادی که از تاب آوری بالایی برخوردار می باشند مشاهده می گردد. همچنین افراد با شناخت کامل از خود و شخصیت فردیشان می توانند در مشکلات به راحتی خود را مدیریت نمایند. این امر به میزان زیادی می تواند سبب افزایش میزان تاب آوری در شکست عاطفی فرد گردد. غالبا افراد دارای روابط اجتماعی محکم و پایدار نیز در مقابل شکست های عاطفی قدرت تاب آوری بیشتری را از خود نشان می دهند.

عوامل موثر بر تاب آوری انسانها در شکست های عاطفی

نقش اعتماد به نفس فرد در افزایش تاب آوری در شکست عاطفی

یکی دیگر از روش های افزایش تاب آوری در شکست عاطفی بالا بردن میزان اعتماد به نفس فرد می باشد. انسان هایی که از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار هستند غالبا کمتر دچار شوک ناشی از شکست عاطفی می شوند. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ریشه ی تمامی شکست های عاطفی را در ضعف فردی و شخصیتی خود می جویند. این امر سبب افزایش میزان سرخوردگی در فرد می شود. در نتیجه شدت آسیب نیز در شرایط بحرانی برای اینگونه افراد بیشتر می باشد. در نهایت یکی از راهکارهای افزایش میزان تاب آوری در شکست عاطفی افزایش میزان اعتماد به نفس در انسان می باشد.

دکتر جواد طلسچی یکتا، مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha