سلامت نیوز: یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: بی‌توجهی مبتلایان به بیماری‌های كبدی به رژیم غذایی و دارویی خود در ایام حج باعث تشدید بیماری آنان می‌شود به گونه‌ای كه برخی حجاج با نارسایی كبدی خفیف به حج مشرف می‌شوند اما با نارسایی كبد شدید باز می‌گردند.

دكتر همایون واحدی در گفت‌وگو با ایسنا، تاكید كرد: مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده لازم است داروهای خود را در طول سفر حج مصرف كنند علاوه بر آن مبتلایان به ریفلاكس از خوردن غذاها و موادی كه بیماری آنان را تشدید می‌كند، خودداری كنند.

وی افزود: حجاج مبتلا به ریفلاكس نباید در طول حج مواد كافئین دار و چای پررنگ مصرف كنند علاوه بر آن مبتلایان به سوء هاضمه در صورت حساسیت به شیر، از موادی مانند ماست استفاده كنند.

وی با بیان این كه بی‌توجهی مبتلایان به بیماری‌های كبدی به رژیم غذایی و دارویی خود در ایام حج باعث تشدید بیماری آنان می‌شود، گفت: یكی از بیماران من مبتلا به سیروز كبدی بود و به علت مصرف نمك در طول سفر حج با ورم شكم از سفر بازگشت.

این فوق تخصص گوارش و كبد تاكید كرد: مبتلایان به بیماری‌هایی مانند سیروز كبدی، بیماری خود را به پزشك كاروان اطلاع دهند تا غذای متناسب با وضعیت آن‌ها به این بیماران داده شود این در حالیست كه برخی از بیماران برای تشرف به حج بیماری خود را پنهان می‌كنند.

واحدی در پایان تاكید كرد: لازم است حجاج بهداشت فردی رارعایت كنند تا به بیماری‌هایی مانند اسهال دچار نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha