سلامت نیوز: عضو مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری سه برابر بیشتر از سایر افراد است.

دكتر رهام سالك روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سرطان مثانه در مردان بیشتر از زنان مشاهده می شود و احتمال ابتلا به این سرطان در افراد سیگاری نیز خیلی بیشتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت: مواد شیمیایی كه وارد بدن می شوند در ابتلا به سرطان مثانه نقش مهمی دارند و دراین میان مهمترین و تاثیرگذارترین عامل واردكننده مواد شیمیایی به بدن سیگار است.

وی با بیان اینكه احتمال بروز سرطان مثانه در خانواده و اطرافیان افراد سیگاری نیز افزایش می یابد افزود: سیگار به دلیل دارا بودن بیش از 15 فاكتور خطرناك عامل ایجاد كننده بسیاری از سرطانها به شمار می رود.

دانشیار گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به دیگر فاكتورهای ایجاد سرطان مثانه گفت: كار در مشاغلی مانند كارخانه های آسفالت سازی و فرآوری چرم، مصرف مواد غذایی آلوده، وجود سنگهای ادراری، عفونتهای انگلی و استفاده طولانی مدت از سوند داخل مثانه نیز در ابتلا به سرطان نقش دارند.

وی ادامه داد: بنابراین افرادی كه در معرض عوامل زیان آور هستند باید سالانه آزمایشهای غربالگری این بیماری را انجام دهند.

دكتر سالك با اشاره به علائم سرطان مثانه نیز گفت: احساس پری و درد زیر شكم، وجود خون در ادرار و تورم از نشانه های سرطان مثانه است.

وی انجام روشهای غربالگری و تشخیصی را بهترین راه شناسایی سرطان مثانه عنوان و بیان كرد: تنها راه شناسایی این بیماری انجام آزمایش ادرار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha