سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: اگر تامین اجتماعی قراردادها را امضا کند، پزشک خانواده در شهرهای زیر100 هزار نفر اجرایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا مصداقی نیا گفت: برنامه اجرای طرح پزشک خانواده در شهرها با تجاربی که از اجرای آزمایشی آن در سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری به دست آمد با تغییراتی نسبت به سال گذشته آماده شده و آخرین مذاکرات برای توافق با بیمه‌ها و وزارتخانه‌های کار، تعاون و رفاه در حال انجام است که امیدواریم طی هفته آینده با توافق صندوق تأمین اجتماعی مراحل اداری به اتمام برسد.

وی گفت: اجرای طرح پزشک خانواده در هر سال نیازمند امضای توافقنامه بین وزارت بهداشت و بیمه‌هاست و چون هنوز این توافقنامه با بیمه‌ها نهایی نشده اجرای مراحل بعدی این طرح در سال جاری شروع نشده است.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: دستورالعمل جدید اجرای طرح پزشک خانواده برای اجرا در تمام شهرهای زیر100 هزار نفر در همه استان‌های کشور آماده و نهایی شده و به امضا و توافق وزارت بهداشت و بیمه خدمات درمانی نیز رسیده و فقط باید به توافق سازمان تأمین اجتماعی برسد تا کار شروع شود.

مصداقی نیا خاطرنشان کرد: در دستورالعمل جدید برنامه‌هایی برای جذب بیشتر پزشکان و کادر بهداشتی- درمانی مورد نیاز از بخش خصوصی دیده شده است به طوری که به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت برای 17 نفر اشتغالزایی می شود و بر این اساس اگر شرایط ایده آل و جذب حداکثری را داشته باشیم با اجرای این طرح در شهرهای زیر 100 هزار نفر برای حدود 24 هزار نفر اشتغالزایی می‌شود.

وی افزود:‌ با توجه به مذاکرات انجام شده پیش بینی ما این است که در صورت همکاری کامل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و با توجه به تأکید رئیس جمهوری برای اجرای دوساله این برنامه مشکلی برای تأمین منابع مالی آن نداشته باشیم و البته وزیر بهداشت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر دو با جدیت پیگیر این موضوع هستند.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد:‌ اختلاف نظرهایی که در رسانه‌ها درباره اجرای طرح پزشک خانواده بین دستگاههای مختلف مطرح می‌شود مربوط به گذشته است و با توافقاتی که انجام شده و به کمک زیرساختهای فنی مانند خدمات پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان که آماده شده امیدواریم بتوانیم مطابق قول رئیس جمهوری تا دو سال آینده این طرح بزرگ را برای تمام ایرانیان اجرا کنیم.

یادآور می شود، طرح پزشک خانواده برنامه‌ای است که مطابق آن برای هر خانواده ایرانی یک پزشک و تیم سلامت متشکل از پزشک، پرستار، ماما، متخصص تغذیه، متخصص بهداشت محیط و خانواده، روانشناس و ...مسئولیت سلامت فرد را از قبل از تولد تا زمان مرگ با تأکید بر پیشگیری از بیماریها و آموزش همگانی به عهده می گیرد و همه اطلاعات مربوط به سلامت فرد را در پرونده الکترونیک وی که در سراسر کشور با رعایت نکات ایمنی قابل دسترس است ثبت می‌کند. به این ترتیب نه تنها از سردرگمی مردم برای پیدا کردن پزشک و گرفتن خدمات سلامت پیشگیری می‌شود بلکه هزینه‌های تأمین سلامت مردم نیز کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha