دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 348805

 کلمه آرتروز را با ورود به میان سالی زیاد خواهید شنید.در این میان آرتروز گردن در بین افرادی که به واسطه شغل و سبک زندگی‌شان وضعیت نشستن درستی ندارند، بیشتر است.در ادامه این بیماری و نحوه پیشگیری از بروز آن را بررسی  خواهیم کرد .

مبارزه با آرتروز گردن

به گزارش لامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، آرتروز گردن چیست؟ آرتروز گردن یا اسپوندیلوز گردنی نوعی اختلال دژنراتیو غیر التهابی ستون فقرات گردنی است که با تخریب تدریجی غضروف و تشکیل استخوان جدید ایجاد می‌شود. این عارضه، علت شایع درد در ناحیه گردن است. آرتروز گردن به دلایل مختلف نظیر سن، ضربه، عفونت، آرتریت روماتوئید، وضعیت بد بدن، چاقی، عوامل هورمونی و ژنتیکی رخ می‌دهد. معمولاً آرتروز گردن در گروه سنی میان سال شیوع بیشتری دارد.


علایم آرتروز گردن‌


آرتروز گردن نشانه‌های متعددی دارد که شامل درد گردن (شایع ترین) ،‌محدودیت در حرکات گردن ،‌صدای‌ سایش‌ به‌ هنگام‌ حرکات‌ گردن‌ یا عضلات‌ شانه‌ ،خشکی ، احساس گرفتگی و کوفتگی عضلات اطراف گردن است.اگر تغییرات ایجاد شده بر اثر آرتروز به تغییر ساختمان دیسک بین مهره ای ، برجسته شدن آن به داخل کانال نخاعی یا سوراخ های بین مهره ای ، پیدایش خارهای استخوانی در لبه مهره ها ( اوستئوفیت ) و حتی تغییر شکل و به هم خوردن انحنای طبیعی منجر شود، ممکن است علایم در دست ها به صورت درد ،‌گزگز و خواب رفتن و بی حسی و کاهش قدرت عضلانی هم به وجود بیاید.


عوامل خطر چیست؟


عوامل مختلفی وجود دارد که خطر ابتلا به آرتروز گردن را افزایش می‌دهد.
ژنتیک – اگر خانواده شما سابقه گردن درد یا آرتروز دارند.
سیگار کشیدن – سیگار کشیدن به وضوح با افزایش درد گردن ارتباط دارد.
شغل – در برخی مشاغل، افراد با حرکت گردن زیاد و نحوه نشستن غلط روبه رو هستند.
بهداشت روانی – افسردگی و اضطراب می‌توانند از دلایل بروز آرتروز گردن باشند.
آسیب‌ها-تصادف با ماشین یا آسیب دیدگی هنگام کار از دلایل دیگر آرتروز گردن است.


پیشگیری کنیددرست استراحت کنید


موقعیتی که شما برای خوابیدن انتخاب می‌کنید می‌تواند تفاوت زیادی در نحوه احساس گردن درد شما هنگام بیدار شدن از خواب در صبح ایجاد کند. انتخاب نحوه خوابیدن به پشت یا به طرفین بهترین پشتیبانی را برای ستون فقرات شما تامین خواهد کرد.


تغییر وضعیت بدن


فرقی نمی‌کند که شما شغل فعالی داشته باشید یا این که کار شما یک کار بی‌تحرک باشد، مهم است که به صورت ارگونومیک کار کنید. تنظیم متناسب وضعیت کاری با نیازهای شما می‌تواند به کاهش فشار موجود در گردن تان کمک کند. اطمینان حاصل کنید که مانیتور شما در سطحی برابر با چشم تان شما قرار دارد تا گردن خود را از فشار مستمر و فشار به پایین دور نگه دارید.


سیگار کشیدن را ترک کنید


سیگار کشیدن شما را در معرض خطر ابتلا به درد گردن و کمر قرار می‌دهد. نیکوتین مانع از جریان یافتن خونی می شود که اکسیژن و مواد مغذی را از طریق عروق مویرگی به دیسک ها و کوسن های جذب شوک در بین مهره‌ها منتقل می‌کند.


از حمل کیف‌های سنگین خودداری کنید


حمل یک کیسه، کیف یا کیف دستی سنگین می‌تواند با ایجاد فشار زیاد بر کشیدگی و درد گردن بیفزاید.


وضعیت رانندگی خود را ارزیابی کنید


صندلی ماشین خود را طوری تنظیم کنید که پشتیبانی مناسبی برای گردن و پشت شما فراهم کند. اطمینان حاصل کنید که هنگام نشستن پشت فرمان، سر و گردن شما در وضعیت کلی مناسبی قرار داشته باشد.


در هنگام صحبت با تلفن دقت کنید


اگر در طول روز مدت زمان زیادی را صرف صحبت کردن با تلفن می کنید، حتماً به درستی گوشی را نگه دارید تا از درد در گردن جلوگیری شود. شما باید از نگه داشتن تلفن روی شانه خودداری کنیدچون این کار می‌تواند باعث درد گردن و شانه شود.


رژیم غذایی


هیچ ماده غذایی یا مواد مغذی معجزه آسایی وجود ندارد که بتواند باعث تسکین درد گردن شود، اما هر کاری که می توانید برای پشتیبانی از سلامت استخوان‌ها، اعصاب و بافت‌های پیوندی که گردن شما را تشکیل می‌دهند، انجام دهید. خوردن مواد غذایی شامل اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و فیبر، کلسیم و ویتامین D، منیزیم و آب می‌تواند به سلامت مهره‌های گردن شما کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha